• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400080503533
  • خبرنگار : 71623

چرا تخلفات باربری‌ها زیاد شده است؟

چرا تخلفات باربری‌ها زیاد شده است؟

رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل درون شهری و رئیس سابق اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری تهران، نبود نظارت اتحادیه و تامین نشدن کارگران این بخش به لحاظ اقتصادی را از عوامل اصلی افزایش تخلفات در حوزه حمل و نقل عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محسن طاقدار در نشستی خبری از نابسامانی در اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور خبر داد و گفت: این اتحادیه بیشتر اوقات تعطیل است و کسی به شکایات مردم رسیدگی نمی‌کند.

پیک موتوری‌ها امنیت جانی و شغلی ندارند

وی با بیان اینکه کم کاری این اتحادیه باعث معطلی صدور و تمدید پروانه‌های صنفی شده، تصریح کرد: از طرف دیگر کسی هم مشکلات اعضای این صنف را پیگیری نمی‌کند. دوم نوع حمل و نقل، یعنی حمل بار و مسافر در تهران فعال است. اولین مشکلی که پیگیری نمی‌شود نبود فقدان امنیت جانی و شغلی موتورسواران است. در زمینه امنیت شغلی، برای موتورسواران اساسا رابطه استخدامی بین کارگر و کارفرما وجود ندارد و به چشم یک شغل کاذب دیده می‌شود، در حالی که اینطور نیست. پیک موتوری در قانون کشور شغل نیست و تامین اجتماعی و پلیس راهنمایی و رانندگی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اولین دغدغه پیک موتوری‌ها نداشتن بیمه است. اما چون خود مالک حساب می‌شوند، شرکت‌ها ملزم به بیمه آن‌ها نیستند.

این فعال صنفی افزود: کارگران شاغل در شرکت‌های حمل و نقل بار درون شهری نیز کارگران روزمزد و فصلی هستند که رابطه استخدامی ندارند. این افراد عموما با تمام شدن فصل کشت از شهرستان‌ها می‌آیند و در مواردی به شغل این افراد نیز به عنوان شغل کاذب نگاه می‌شود. شرکت‌های باربری هم برای فرار از بیمه کردن این کارگران می‌گویند که این‌ها باربر هستند و ما فقط آن‌ها را معرفی می‌کنیم. بنابراین هر دو گروه یاد شده به لحاظ اقتصادی تامین نیستند و یکی از دلایل افزایش تخلفات همین است. اما اگر باربری‌ها مجبور به بیمه کارگران شوند بخش زیادی از تخلفات حذف می‌شود.

این در حالی است که به گفته طاقدار در حال حاضر اتحادیه حمل و نقل کالای شهری و حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری تهران ماه‌ها صدور یا تمدید پروانه صنفی را به تاخیر می‌اندازد، مشکلات اعضای صنف را پیگیری نمی‌کند و به شکایت‌های مردم نیز رسیدگی نمی‌کند. در این زمینه با سازمان صمت هم نامه‌نگاری کردیم، اما فقط با یک دور باطل مواجه هستیم.

وی افزود: کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل درون‌شهری اکنون آمادگی دارد در کل کشور نرخ‌گذاری ثابت و بر آن نظارت کند.

تخلفات باربران را بشناسید

یک فعال صنفی نیز در این برنامه از افزایش تخلفات صنفی در حوزه باربری خبر داد و گفت: در حال حاضر شاهد هستیم باربری‌ها ابتدا مبلغی را طی می‌کنند، اما به بهانه‌های مختلف در نهایت مبلغ بیشتری را طلب می‌کنند و با داد و بیداد هم آن را دریافت می‌کنند. تخلف دیگر این است که باربری‌ها برای حمل وسایل سنگین به صورت توافقی هزینه دریافت می‌کنند یا برای حمل پیاده کالا تا آسانسور مبلغ اضافی می‌خواهند.

وی افزود: همچنین در مواردی شاهد هستیم کامیونه‌داران به طور مبهم نرخ اعلام می‌کنند. مثلا می‌گویند برای سه ساعت ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، اما اگر در همان سه ساعت دو سرویس جابجا کنند، دو سرویس محاسبه می‌کنند.

این فعال صنفی در ادامه تاکید کرد که واحدهای بدون مجوز حتما باید پلمب شوند و اینکه اتحادیه می‌گوید مردم کالاهای خود را به واحدهای بدون پروانه نسپارند کافی نیست و نباید این موضوع را به گردن مردم انداخت. این مسئله تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت.

او در پایان درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی در این حوزه نیز گفت: خیلی از این کسب و کارها در حوزه‌های مختلف فقط از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند که ممکن است کارشناسان آن اطلاعات کافی برای رسیدگی به شکایات نداشته باشند. راه حل کاهش تخلفات کسب و کارهای مجازی حداقل در بخش حمل و نقل استفاده از درج یک نام مشخص بر روی خودروهای شخصی فعال در این حوزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.