• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091007805
  • خبرنگار : 71129

روسیه انتظار دارد ناتو گام اول را در احیای روابط بردارد

روسیه انتظار دارد ناتو گام اول را در احیای روابط بردارد

وزارت خارجه روسیه در واکنش به انتشار گزارشی از سوی ناتو اعلام کرد، از آنجا که مسکو به گفت‌وگو تمایل دارد و به دنبال مخدوش کردن روابط با این ائتلاف نیست، ناتو باید به سمت احیای تماس‌ها با روسیه قدم بردارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: مسکو اقدامی برای وخیم کردن روابط با ناتو انجام نمی‌دهد. این ائتلاف کاملا مسئول کارهای خود است. این ناتوست که باید قدم نخست را برای احیای روابط با مسکو بردارد و راه‌هایی را برای سازش تنش‌های موجود انجام دهد.

وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که در ۲۰۱۴، ناتو همکاری نظامی و مدنی خود را با روسیه به حالت تعلیق درآورد و به صورت یک‌جانبه فعالیت دیپلماتیک روسیه را نیز در بروکسل در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و همچنین در اکتبر ۲۰۲۱ کم کرد.

این وزارتخانه همچنین در ادامه بیانیه خود آورده است: در جریان نشست‌هایی که از ۲۰۱۶ انجام شده، ناتو بارها به درگیری‌های اوکراین اشاره کرده که اصلا ارتباطی به این ائتلاف نظامی ندارد. ما بر ضرورت گفت‌وگو درباره مسائلی تاکید داریم که مرتبط با شورای ناتو-روسیه است و نخست، کاهش تنش‌ها نظامی مدنظر ماست. ما باید به سمت پیشنهادهای قاطعی در این مورد برویم.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: در سال ۲۰۱۹، مسکو یک سری اقدامات اضافی را برای کاهش تنش‌ها در اروپا مطرح کرد. اما به جای آنکه ناتو اقدامی جامع برای کاهش تنش‌ها در نظر بگیرد، سند ۲۰۱۱ وین را به روز کرد. دولت مسکو به توافق‌های دوجانبه‌ای اشاره کرد که برای جلوگیری از چنین حوادثی بین روسیه و برخی دیگر از کشورهای ائتلاف از قبل وجود دارد، اما ائتلاف ناتو آمادگی خود را برای یافتن زمینه مشترک در مورد فواصل ایمن برای نزدیک شدن هواپیماها و کشتی‌ها نشان نداد.

این وزارتخانه همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو همچنین چندین گام یک‌جانبه برای اطمینان از قابلیت پیش‌بینی و خویشتنداری در بخش موشکی برداشت اما کشورهای عضو ناتو به استقرار سامانه‌های ضد موشکی در اروپا اقدام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha