• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091713329
  • خبرنگار : 71496

سفیر ترکیه در سازمان ملل: از پیگرد قضایی جرایم اسرائیل حمایت می‌کنیم

سفیر ترکیه در سازمان ملل: از پیگرد قضایی جرایم اسرائیل حمایت می‌کنیم

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل حمایت خود را از اقداماتی که برای پیگرد قضایی رژیم صهیونیستی بابت جرائمش در حق مردم فلسطین انجام می‌شوند، اعلام و تاکید کرد: تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس تنها راه‌حل برای درگیری‌ در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، فریدون سینرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در نشستی که توسط کمیته سازمان ملل درباره حقوق مسلم فلسطینی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده بود، اظهار کرد: روشن است که سیاست‌های (رژیم) اشغالگر، الحاق اراضی و محاصره‌ای که اسرائیل به فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند، به تلاش‌ها برای برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه کمک نمی‌کند.

در این نشست یک روزه میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و تعدادی از نمایندگان کشورهای عضو این سازمان و نیز نمایندگان برخی از نهادهای حقوقی بین‌المللی و فلسطینی حضور داشتند.

سینرلی‌اوغلو تاکید کرد: ایجاد کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای قبل از پنجم ژوئن ۱۹۶۷ و پایتختی قدس تنها راه‌حل برای این درگیری است.

او در ادامه گفت: آنچه به شدت اهمیت دارد، فعال‌سازی کمیته چهارجانبه صلح (شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا) و مذاکرات روند صلح (میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی) است.

مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از آوریل ۲۰۱۴ به دلیل استمرار شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و مخالفت این رژیم با آزادسازی اسرای قدیمی و انصراف آن از راه‌حل "دوکشوری" متوقف شدند.

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل بر حمایت کشورش از روندی پیگرد قضایی جنایات اسرائیل با هدف محاکمه رژیم صهیونیستی بابت جرائمش در اراضی اشغالی تاکید کرد و گفت: لغو مصونیت شهروندان اسرائیلی که به ارتکاب این جرائم ادامه می‌دهند، از اهمیت بالایی برای شورای حقوق بشر (وابسته به سازمان ملل) و دیوان کیفری بین‌الملل برخوردار است.

او افزود: ترکیه از ایجاد کمیته بین‌المللی و مستقل تحقیقات درباره جنایات انجام شده در اراضی اشغالی فلسطین استقبال می‌کند و برای هرگونه کمکی به کمیته آماده است.

۲۷ مه گذشته شورای حقوق بشر تشکیل یک کمیته مستقل تحقیقات درباره تخلفات انجام شده در اراضی اشغالی فلسطین را تصویب کرد.

سینرلی اوغلو در ادامه بر مخالفت ترکیه با هر گونه تلاش برای تغییر دادن وضعیت تاریخی، جمعیتی و یا قانونی شهر قدس (اشغالی) و احترام به استانداردهای بین المللی در این زمینه تاکید کرد و گفت: وضعیت فعلی نوار غزه غیر قابل قبول است و نمی‌تواند ادامه یابد و آنچه اهمیت دارد فراهم کردن دسترسی بدون محدودیت به نوار غزه است.

بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن غزه به دلیل محاصره مستمر این منطقه توسط رژیم صهیونیستی از تابستان سال ۲۰۰۶ و در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی، در شرایط معیشتی بسیار وخیمی به سر می‌برند.

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل تاکید کرد: اقدام اسرائیل در "تروریستی" خواندن شش نهاد داخلی فلسطین در تضاد با حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

تل‌آویو نوامبر گذشته شش نهاد داخلی فلسطین را به دلیل ارتباطشان با جبهه مردمی آزادسازی فلسطین که از نظر تل‌آویو آن هم "سازمانی تروریستی" است، غیرقانونی اعلام کرد.

این اقدام دولت رژیم صهیونیستی با مخالفت فلسطین و طرف‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل مواجه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha