• جمعه / ۲۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092620242
  • خبرنگار : 71132

تلاش نمایندگان محافظه کار و لیبرال کانادا برای تغییر قانون سکولاریسم در کبک

تلاش نمایندگان محافظه کار و لیبرال کانادا برای تغییر قانون سکولاریسم در کبک

جمعی از نمایندگان حزب محافظه کار و لیبرال کانادا برای مداخله فدرال در قانون سکولاریسم کبک تلاش می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌تی‌وی نیوز، پس از اخراج یک معلم از کلاس درس به دلیل داشتن حجاب، دولت لیبرال کانادا و محافظه کاران اپوزیسیون با درخواست‌هایی از داخل برای مداخله مستقیم در قانون بحث برانگیز سکولاریسم کبک مواجه هستند.

احزاب فدرال و نمایندگان مجلس آنها هفته گذشته را صرف واکنش به قانون موسوم به لایحه 21 کرده‌اند که پوشیدن نمادهای مذهبی در محل کار از سوی برخی از کارمندان دولتی که در مناصب قدرت هستند، مانند معلمان، قضات و افسران پلیس را ممنوع می‌کند.

این قانون در سال 2019 تصویب شد، اما هفته گذشته پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه به یک معلم کلاس سوم در کبک، گفته شد به دلیل داشتن حجاب، دیگر نمی‌تواند در کلاس درس تدریس کند، دوباره در خارج از کبک مورد توجه قرار گرفت.

ارین اوتول، رهبر محافظه‌کاران گفته است که اگرچه شخصاً با این قانون مخالف است، اما معتقد است که کبکی‌ها به تنهایی باید با آن مقابله کنند و آنها در هیچ دادگاهی به آن اعتراض نخواهند کرد.

سناتور محافظه کار "سلما عطاالله‌جان" با انتشار بیانیه‌ای لایحه 21 را تبعیض آمیز و نژادپرستانه خواند و گفت که او با وجدان خود نمی‌تواند ساکت بماند، در حالی که هموطنان کانادایی به طور آشکار مورد هدف قرار می‌گیرند. او گفت: ما نمی‌توانیم در مورد حقوق بشر گزینشی عمل کنیم.

در جناح لیبرال، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز چهارشنبه گفت که مداخله فدرال در این باره را در زمان مناسب رد نمی‌کند. با این حال، در حال حاضر، او گفت که بهتر است اجازه دهیم خود کبکی‌ها این مبارزه را رهبری کنند.

او گفت: من فکر می‌کنم تنها چیزی که باید به خاطر بسپاریم این است که مردم کبک به یک جامعه آزاد و باز، آزادی بیان، برابری زن و مرد و آزادی مذهب و آزادی وجدان اعتقاد دارند. آنها در حال حاضر از خود سؤال می‌کنند که چگونه در یک جامعه آزاد ممکن است فردی شغل خود را به دلیل مذهبش از دست بدهد!

ایو فرانسوا بلانشت، رهبر بلوک کبکوا، ترودو را به چالش کشید تا افکار عمومی کبک را در مورد این موضوع در یک همه پرسی مورد آزمایش قرار دهد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم کبک از این قانون حمایت می‌کنند. او از ترودو به خاطر اینکه به باب رائه، سفیر سازمان ملل متحد اجازه داد تا این قانون را تبعیض‌آمیز بنامد، انتقاد کرد و آن را به منزله توهین به کبک خواند.

جگمیت سینگ، رهبر حزب دموکرات جدید هم موضع قبلی خود را تغییر داد و گفت که از دولت فدرال برای ورود به دادگاه حمایت می‌کند.

سلما زاهد، نماینده لیبرال که حجاب دارد نیز در بیانیه‌ای گفت: زمان آن رسیده است که اتاوا به چالش شورای ملی مسلمانان کانادا و انجمن آزادی‌های مدنی کانادا علیه این قانون بپیوندد. 

او گفت: تا به امروز، این چالش از سوی جامعه مدنی مطرح شده است. اما به عنوان حزبی که منشور حقوق و آزادی‌ها را به کانادا آورده و به عنوان دولتی که مدافع حقوق بشر در سراسر جهان است، نمی‌توانیم اجازه دهیم وزن این مبارزه به تنهایی روی دوش جامعه مدنی باشد.

جنا سادز، نماینده تازه منتخب لیبرال اتاوا هم در بیانیه‌ای که درباره قانون سکولاریسم منتشر کرد، آن را مظهر احساسات نابردبار و بیگانه هراسی خواند که ممکن است نیاز به مداخله فدرال داشته باشد. او گفت: دولت کانادا در همه سطوح تعهدی تزلزل ناپذیر به اصول آزادی مذهب و بیان دارد. ما نمی‌توانیم بیکار بایستیم و اجازه دهیم این قانون بدون چالش پیش برود، زیرا ما آنچه را که اجازه می‌دهیم، ترویج می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته معلم یک مدرسه ابتدایی در کبک به دلیل داشتن حجاب و با استناد به لایحه ۲۱ (سکولاریسم) از تدریس منع شد که این امر اعتراضاتی را در پی داشت.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha