• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400111310463
  • خبرنگار : 71498

رونمایی از پلتفرم مدیریت هوشمند کنتورهای گاز برای جلوگیری از هدررفت انرژی

رونمایی از پلتفرم مدیریت هوشمند کنتورهای گاز برای جلوگیری از هدررفت انرژی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت از رونمایی پلتفرم مدیریت هوشمند کنتورهای گاز برای جلوگیری از هدررفت انرژی خبر داد و گفت: هوشمندسازی کنتورها به نفع اقتصاد کشور است.

به گزارش ایسنا، سیداحمد روحانی‌پور در مراسم رونمایی از پلتفرم کنترل مدیریت هوشمند کنتورهای گاز با تاکید بر اینکه این پروژه منجر به بهینه شدن مصرف گاز خواهد شد، اظهار کرد: اگر کنتورها هوشمندسازی شوند مزیت‌های بالای اقتصادی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این پلتفرم کاملا بومی و مورد تایید شرکت ملی گاز است، گفت: تعدادی از این کنتورها تولید شده و در برخی از مناطق کشور نیز نصب شده است و اکنون به دنبال عقد قرارداد با شرکت ملی گاز هستیم تا عملیات اجرایی آغاز شود.

روحانی پور با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، عملیات نصب کنتور از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: این کنتورها به لحاظ مصرف خانوار اهمیت بالایی دارد چراکه می‌تواند میزان هزینه هر خانوار را به طور دقیق مشخص کند، حتی ممکن است موجب کاهش هزینه‌های مشترکان و حتی شرکت ملی گاز شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که عدم هوشمندسازی کنتورها تا کنون به وجود آورده است، گفت: در برخی موارد شرکت گاز به صورت غیرعمد مازاد مبلغ را از مشترکان دریافت کرده که این مباحث با هوشمندسازی حل خواهد شد و به عبارتی عدالت اجتماعی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت درخصوص هزینه کنتورها گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه هر کنتور جدید دو میلیون تومان خواهد بود و بسته به نوع قراردادی که با شرکت گاز منعقد می‌کنیم تولید کنتورها آغاز می‌شود اما ما توان تولید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون کنتور را برای سال آینده داریم.

در ادامه این مراسم داور نظری -مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد سبد  انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد، گفت: این رقم در حالی است که روسیه که جایگاه اول گاز دنیا را دارد میزان مصرف گاز آن در سبد انرژی ۵۵ درصد است و این موضوع بدان معناست که ما تنوع کافی در سبد انرژی نداریم.

وی با بیان اینکه طی مدت ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری اندکی در صنعت گاز صورت گرفته است، گفت: می‌بایست ۱۶۰ میلیارد دلار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود که ۳۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به حوزه گاز است. اما حتی سه میلیارد دلار نیز نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش پیدا کرده و فشار مخازن نیز با افت روبه‌رو شده است، گفت: در حال حاضر فشار میادین گازی به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال قبل نیست. همچنین مسیر توسعه گاز در روستاها ادامه دارد و همین مساله موجب شده تا پروژه افزایش مصرف همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: شبکه گاز فرسوده شده و همه این موارد منجر به این می‌شود که روزانه با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز روبه‌رو شویم که راه‌حل جبران این  میزان کمبود مدیریت مصرف است. ابزار این مدیریت نیز هوشمندسازی تعریف شده به همین دلیل به دنبال پلتفرم کنتور هوشمند رفتیم و در شرایط فعلی لازم است که سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد.

همچنین در این مراسم مهدی ایزدیار مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه گردآوری و استخراج صحیح اطلاعات، میزان مصرف مشترکان یکی از مهمترین روش‌های برنامه‌ریزی منابع به شمار می‌رود، گفت: قرائت کنتورهای گاز به صورت سنتی برنامه‌ریزی برای کنترل و هدایت مصرف را دشوار کرده و زمان، انرژی و هزینه زیادی برای کشور به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه اظهار کرد: هوشمندسازی اندازه‌گیری گاز طرحی کلان است که اجرای آن به همکاری یکپارچه بخش‌های مختلف از جمله شرکت ملی گاز نیاز دارد.

وی با بیان اینکه با توسعه روزافزون فناوری و نقش آن در توسعه فعالیت‌های صنعتی و خدماتی، نیاز به پیشرفت بخش‌های مهم کشور و همسو کردن آنها با تکنولوژی که به تسهیل در ارائه خدمات به مردم منجر می‌شود، امر بسیار مهمی به شمار می‌رود، گفت: ارائه خدمات مختلف در سطح کلان مبحث مهمی است که می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای مردم به همراه داشته باشد.


ایزدیار با تاید بر اینکه این مهم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از اهمیت دوچندان برخوردار بوده و باید از منظرهای مختلف اصلاحاتی روی بهره‌برداری، عرضه و هزینه‌های مصرف انرژی از مردم صورت بگیرد، اظهار کرد: شرکت ملی گاز طی فراخوانی در سال ۹۶ کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز را مطرح کرد تا برآورد میزان مصرف انتقال اطلاعات آن طبقه بندی و اتصال به دستگاه هوشمند مشترکین با استفاده از پلتفرمی هوشمند صورت بگیرد.


مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت افزود: این هوشمندسازی به مشارکت چهارجانبه نیاز داشت تا این فرآیند در مقیاس ملی به سرانجام برسد و علاوه بر ممانعت از هدررفت انرژی گاز سرعت و بهره‌وری کنتور خوانی و انتقال اطلاعات افزایش یافته و این سرمایه ملی به صورت بهینه مصرف شود. با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان ایرانی پلتفرمی ایجاد شده تا خوانش کنتورها ارسال اطلاعات آنها به شرکت ملی گاز و انتقال خروجی اطلاعات به مشترکین به میزان مصرف گاز برآورد هزینه و ارسال به تلفن همراه مردم در بستری ایمن و هوشمند انجام شود.


این فعال حوزه انرژی با بیان اینکه این محصول با هدف کنترل و نظارت هوشمند و آن لاین در کنتورهای صنعتی خانگی خوانش از راه دور داده‌ها و اعتباری کردن گاز بها تولید شده است، گفت: پلتفرم یاد شده پس از تایید شرکت ملی گاز در سطح مشترکان خانگی و مشترکان پرمصرف مانند صنایع و کارخانه‌ها ارائه خواهد شد.
به گفته ایزدیار تفاوت هوشمندسازی کنتورهای گاز با کنتورهای آب و برق در این است که در این پروژه به دلیل استانداردهای بالای حفاظتی و امنتی و در دسترس نبودن برق و غیره  ناچار هستیم از بسترهای ارتباطی مبتنی بر IOT استفاده کنیم و امکان استفاده از شبکه‌های موجود موبایلی که در سایر حوزه های اندازه‌گیری استفاده می‌شود، وجود ندارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha