• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400112318318
  • منبع : فضای مجازی

مهمترین وظیفه خزانه داری چیست؟

نشست علمی-تخصصی با موضوع خزانه داری واحد، پیش نیاز ها و الزامات، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شصت و چهارمین نشست علمی-تخصصی با عنوان خزانه داری واحد، پیش نیاز ها و الزامات با مدیریت علمی محمد جواد محسنی نیا- سرپرست گروه پژوهشی نظام های نوین بودجه ریزی، برنامه ریزی و مدل سازی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری و همچنین با سخنرانی دکتر سید علی روحانی- معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمال کاکائی- پژوهشگر اقتصادی مرکز با مشارکت فعال نمایندگان دستگاه های اجرایی، اندیکشده ها، فعالان و تصمیم سازان کشور به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی جمال کاکائی به مسائل بودجه سالانه کشور و نقش حاکمیت اشاره کرد و به دو به بیان دو نکته اساسی در خزانه داری کشور پرداخت.

کاکایی، صندوق (جمع آوری در آمدها و پرداخت مخارج دولت) و بانک (هماهنگی در بعد زمانی و مکانی جریان های دریافتی و پرداختی) دو نقش اساسی خزانه دانست و ادامه داد: مهمترین وظیفه خزانه داری، مدیریت نقدینگی در زمان های متفاوت و ایجاد تعادل و هماهنگی میان مناطق مختلف می باشد.

 وی مهمترین اهداف و وظایف خزانه داری در ایران اعمال نظرات قبل از هزینه بر مخارج عمومی دولت با انتصاب ذی حساب و همچنین جمع آوری منابع عمومی و پرداخت آن به دستگاه ها و سازمان ها براساس قانون برشمرد و افزود: مهمترین وظایف خزانه داری در ایران به تمرکز وجوه حاصل از درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار در حساب های خزانه نزد بانک، مدیریت حساب های بانکی دولت، پرداخت اعتبارات مصوب بودجه های سنواتی، انتشار اوراق بدهی، تضمین وام هاو اعتبارات اعطایی به دولت و ... است.

در ادامه این نشست علمی علی روحانی- معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:حساب واحد خزانه یک ضرورت اصلاح بخش عمومی همه کشورها است. بر اساس دیدگاه روحانی مهمترین دلیل این موضوع اطلاع دقیق از وضعیت نقدینگی بخش عمومی کشور است.

وی اصلاح پایش قوانین مرتبط با واحد خزانه به گونه ای که هر دستگاه و سازمانی از بودجه عمومی منتفع  شود و همچنین ایجاد قواعد حساب خزانه به صورت حاکمیت بر کلیت آن  را از راه کارهای اصلی و دانست و گفت: اگر پشتیبانی سیاسی کلیت حاکمیت از تحقق حساب واحد خزانه (اصل «53» قانون اساسی)، به عبارت دیگر، از مستثنی نمودن دستگاه‌ها و سازمان‌ها پرهیز شود آنگاه ضمانت اجرایی قوانین حاکم افزایش خواهد یافت.

روحانی ارزیابی سالانه عملکرد حساب واحد خزانه در ایران را یکی از لازمات اساسی دانست و گفت: با بررسی میدانی و رفع نقاط ضعف با همکاری و بهره ‏مندی از تجارب بین ‏المللی می توان به این اصل اساسی دست پیدا کرد.

کاکائی در بخش جمع بندی این نشست بر اصل عملیات مالی فرا بودجه‏ ای به حداقل رسیده و در چارچوب خزانه داری واحد تاکید کرد و گفت:اگر گستره پرداخت به ذینفع ‌نهایی توسط خزانه‌داری افزایش یابد. به بیان دیگر، حتی‌المقدور به جای پرداخت به دستگاه، پرداخت به ذینفع‌نهایی صورت گیرد. آنگاه از شفافیت و عملکرد بهتری در این رابطه برخوردار خواهیم شد.

وی ابراز امیدواری کرد اطلاعات پرداخت شرکت‌های دولتی و شهرداری و سایر نهادهای عمومی غیردولتی نیز به مرور در چارچوب حساب واحد خزانه قابل رصد باشد.

کاکائی افزود: پیشنهاد می کنم ترتیبات قانونی واریز سهم شرکت نفت از بودجه ( چهارده و نیم (14/5) درصد) و بودجه ستاد صندوق توسعه ملی به خزانه‌داری و تخصیص بر مبنای قواعد حاکم در دستور کار قرار گیرد، آموزش فنی برای کاربران نهایی و مدیران در کل فرآیند به صورت مدوام ادامه یابد وگزارش‌های نظارتی مبنی تحقق و استقرار حساب واحد خزانه در دستورکار قرار گیرد.

لازم به ذکر است این مرکز با برگزاری سلسله نشست های تخصصی به دنبال فراهم ساختن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحبنظران داخلی و خارجی، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی و دریافت دیدگاه های متنوع صاحبنظران است. همچنین این نشست علمی-تخصصی روز چهارشنبه 20 بهمن سال جاری برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha