• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400120907145
  • خبرنگار : 71062

قاصی‌زاده:ایثارگری‌ها باید از طریق کتاب ثبت شود

قاصی‌زاده:ایثارگری‌ها باید از طریق کتاب ثبت شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: در طلیعه دهه شهید هستیم که جشنواره‌هایی با محوریت ایثار و شهادت رونق قابل توجهی در این ایام دارد. در ایام پیش‌رو به دیدار جانبازان که یادگاران سال‌های حماسه و ایثار هستند می‌رویم.

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که در آئین اختتامیه دومین جشنواره سرخ نگاران در تالار وحدت سخن می‌گفت، افزود: برگزاری دومین جشنواره سرخ نگاران باعث دلگرمی است و باید استمرار داشته باشد. امیدوار هستم سطح کیفی جشنواره هر سال ارتقا یابد.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست باعث انگیزه بخشی برای فعالیت در این حوزه می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که جشنواره‌هایی از این دست راهنما هستند و به نویسندگان تازه کار، مسیر درست را نشان می‌دهند.

قاضی زاده گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. میزان کمی از محتوای عظیم انقلاب اسلامی نوشته شده که این کم کاری باید جبران شود. البته همین مقدار محتوای تولید شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه کتاب، پُل ارتباطی ما با گذشته است، خاطرنشان کرد: ایثارگری‌ها باید از طریق کتاب ثبت شود. باید از تمام ظرفیت های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: در جشنواره سرخ نگاران هستیم که مبنای آن تکریم و تقدیر از نویسندگان فعال در حوزه ایثار و شهادت است. از دست اندرکاران این رویداد فرهنگی تشکر می کنم.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آثار دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت سرخ نگاران ارتقا قابل توجهی داشته، اضافه کرد: توجه به شهدا قابل تقدیر است و باید از آن حمایت شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر افزایش کیفی و کمی فعالیت ها در این حوزه تاکید دارند. باید کاری کنیم که علاوه بر افزایش آمار تولید، دسترسی به کتاب و سطح کیفی نیز افزایش داشته باشد.

احمدوند حمایت از استعدادهای نوظهور را ضروری دانست و در ادامه صحبت هایش یادآور شد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام توان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در تمام روستاهای کشور، نمادی از فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به اثر مکتوب را دارد. حلقه مفقوده فرهنگ کشور، نبود گروه های مردم نهاد است.

در این مراسم از برگزیدگان آثار برتر در حوزه کتاب کودک و نوجوان، بزرگسالان، ادبیات و هنر، مستند نگاری و نقد و پژوهش که برای نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۹۹ منتشر شده‌اند، تجلیل شدند.

هیات داوران دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت بعد از پایان آئین اختتامیه بیانیه‌ای را صادر کردند که متن آن به شرح ذیل است. 

بسمه تعالی

ن والقلم وما یسطرون (آیه ۱ سوره قلم)

دومین جشنواره بین­المللی کتاب ایثار و شهادت تحت عنوان «سرخ­نگاران»، هنگامی به پایان می­‌رسد که رسالت تبیین و ترویج آرمان‌های شهیدان، به ویژه معرفی انسان انقلاب اسلامی که امام راحل رضوان­الله ­تعالی­ علیه، ازآن به عنوان فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی نام بردند، بیش از هر زمانی دیگر برشانه همه راویان فرهنگ وتاریخ انقلاب اسلامی، به ویژه پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و دیگر هنرمندان این عرصه مقدس سنگینی می­‌نماید. آن‌گونه انسانی که سید شهیدان اهل قلم، آنان را، منادیان عصر بعثت­ دگرباره انسان می­‌دانست که وظیفه دگرگونی عالم را پروردگار برگُرده آنان نهاده است.

به راستی شهیدان وایثارگران ما، همواره مبشران بیداری­ وحیات طیبه­ بوده­اند که دربازنمایی سیرت و سیره آنان، پیامی است الهام‌بخش برای راهیان راه نورانی عزت وسرافرازی و روشنگران عصرظلمت و بی­خبری جهالت مدرن. خاصه دراین روزگار که رهبرحکیم انقلاب اسلامی برای مقابله با جریان تحریف و دروغ، راهبرد جهاد تبیین را اعلام فرموده­اند. روایت درست و هنرمندانه معارف و ارزش‌­های انقلاب اسلامی و هویت انقلابی مردم ایران که در نبرد هشت ساله دفاع مقدس، جلوه نمود و همچنان هدایتگر فطرت‌های پاک و دل‌های نورانی است، از مصادیق ممتاز این جهاد مقدس است. ادبیات انقلاب اسلامی، فرصتی است ارجمند برای تماشای نسل انقلاب اسلامی و تصویر و تفسیر ارزش‌های کهن ملت ایران اسلامی. ادبیات انقلاب اسلامی، جریانی است بی­پایان، مستمر و فراتر از مرزهای مرسوم جغرافیایی.

در دومین گام جشنواره سرخ­نگاران، ۷۵۰ مؤلف و هنرمند به فراخوان دبیرخانه پاسخ مثبت دادند. از این میان ۲۵۰ اثربه مرحله دوم داوری راه یافتند وتوسط ۸ گروه داوری از میان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و هنرمندان خوشنام و مجرب مورد قضاوت قرار گرفتند.

هیأت داوران، پیش از اعلام اسامی نفرات برگزیده، یادآوری نکاتی را لازم می‌­داند:

در داوری جشنواره سرخ ­نگاران شاهد نسل جدیدی از نویسندگان و هنرمندان و اهل قلم با انگیزه بودیم که نویدبخش آینده روشن برای این عرصه است. بی‌­شک استمرار این جریان نیازمند پشتیبانی وحمایت و البته همراه با برنامه است.

بیش از سه سال از مطالبه رهبری معظم انقلاب مبنی بر لزوم صد برابری آثار و محصولات ادبی و هنری دفاع مقدس، می­‌گذرد اما هنوز از سوی نهادها و مسؤولان مربوط، طرح و برنامه­‌های رسیدن به این افق اعلام نشده است. به ویژه این­که حافظه حماسه‌­آوران و شاهدان حوادث دفاع مقدس، مخصوصاً جانبازان سرافراز و والدین و همسران ارجمند شهدا در معرض عوارض کهنسالی است که با عروج هریک از آنان خسارتی جبران‌ناپذیر بر گنجینه ادبیات و تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی وارد می‌گردد.

هرچند درسال‌های اخیر رشته ادبیات پایداری در قریب به چهل دانشگاه کشور راه­اندازی شده است که اقدامی است شایان سپاس، اما هنوز درحوزه نظریه‌­پردازی، ادبیات و هنرانقلاب اسلامی به ویژه حوزه ایثار و شهادت از فقر و تهیدستی مشهودی رنج می­برد.

ضمن سپاس از توجه رسانه ملی و تعدادی از خبرگزاری‌ها و شبکه­‌های اجتماعی به ترویج ادبیات پایداری، ایثار و شهادت، همچنان فقدان جریان رسانه‌­ای و اطلاع رسانی در معرفی هنرمندانه و هوشمندانه این حوزه مشهود است.

در جریان برگزاری این دوره ازجشنواره، درخشش ناشران خصوصی و نهادهای مردم­محور در عرصه ادبیات و هنر را شاهد بودیم. بی­‌شک پویایی و استمرار این جریان نیازمند حمایت­ و برنامه راهبردی است.

در این مراسم از برگزیدگان آثار در بخش داستان کودک، شعر کودک و نوجوان، شعر بزرگسال، طراحی و گرافیک (جلد)، طراحی و گرافیک (تصویرگری)، گروه مستندات(خاطرات)، گروه مستندات(زندگی‌نامه)، گروه مستندات(یاداشت)، رمان و داستان، داستان کوتاه، پژوهش و ترجمه تجلیل شد.

بر این اساس دومین جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران در بخش «داستان کودک» از سندی مومنی نویسنده کتاب «بهمن۶۵» و در بخش «شعر کودک و نوجوان» از سمیه یاوری نویسنده کتاب «شبیه شاپرک‌ها» و زهرا میریان کرمی نویسنده کتاب «کوچ پرستو» به عنوان آثار شایسته تقدیر تجلیل شد.

داوران جشنواره سرخ‌نگاران در بخش «شعر بزرگسال»، «ماه آن سوی پنجره‌ها»  نوشته رضا نیکوکار را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند و «سیم آخر» نوشته جمشید عباسی را شایسته تقدیر دانستند.

همچنین داوران جشنواره در بخش طراحی و گرافیک (طراحی جلد)، «پاییز پنجاه سالگی»،«را خانه‌ام را بلدم»،«سه نیمه سیب» نوشته سید هادی قادری به عنوان اثر برگزیده و «ماه پروین» نوشته حمید اقدسی یزدلی را به عنوان اثر تقدیری انتخاب کردند.

در بخش طراحی گرافیک(تصویرگری)، از مجید صابری نژاد نویسنده کتاب «آب و زنجیر و میدان انقلاب» به عنوان اثر برگزیده و از سحر فرهاد روش نویسنده کتاب «دست‌های سبز لاله» به عنوان اثر تقدیری یاد کردند.

در بخش گروه مستندات(خاطره)، از کتاب «باز تخچیر» نوشته موسی غیور و کتاب «پسرهای ننه عبدالله» نوشته سعید علامیان به عنوان اثر برگزیده و کتاب «قرارگاه سری نصرت» نوشته عباس هواشمی و کتاب «متهم دادگاه old bailey» نوشته مرتضی قاضی به عنوان اثر برگزیده این جشنواره انتخاب شد و در گروه مستندات(زندگی‌نامه)، از کتاب«ماجرای عجیب یک جشن تولد» نوشته جواد کلاته عربی به عنوان اثر شایسته تقدیر و از کتاب«خاتون و قوماندان» نوشته مریم قربان‌زاده  به عنوان اثر برگزیده تجلیل شد.

همچنین «ردپای مه» نوشته میرعمادالدین فیاضی اثر برگزیده این جشنواره در بخش مستندات(یاداشت) بود.

مسئولین این جشنواره در بخش رمان و داستان از کتاب«کتیبه ژنرال» نوشته اکبر صحرایی و «مادر سلیمان» نوشته روح‌الله شریفی به عنوان برگزیده و از کتاب «شهسوار» نوشته مهرداد بهزادی به عنوان اثر شایسته تقدیر تجلیل کردند.

همچنین در بخش پژوهش از کتاب«کوهستان آتش» نوشته گلعلی بابایی و «دست‌های خالی پاهای خونین» نوشته اسداله احمدی به عنوان آثار شایسته تقدیر منتخب این جشنواره بودند و از کتاب «پانصد صندلی خالی» ترجمه رقیه کریمی و کتاب‌ «بهار» نوشته سیدرضا قزوینی غرابی در بخش ترجمه شایسته تقدیر در این جشنواره بودند.

در پایان این مراسم دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از گروه جهادی کوی شیرین، گروه فعال فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت که کتاب‌های نشر شاهد را در مناطق محروم توزیع کردند و خانواده خبرنگار ایثارگر «مرحومه ملک‌ناز نجفی» که اعضاء پیکرش پس از مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد و مادر شهید معظم(مفقودالاثر) علیرضا سبطی حاجیه خانم فاطمه رحیم اربابی نویسنده کتاب «دلنوشته‌های فاطیما» رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha