• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400122217818
  • خبرنگار : 71656

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر

عصر شنبه ـ ۲۱ اسفند ماه ـ در جریان برنامه‌های هنری بزرگداشت نظامی، موزه هنرهای معاصر تهران میزبان پرفورمنسی شد که رخداد حادثه‌ای در جریان آن از همان ساعات ابتدایی برگزاری و همچنان تا ساعات انتشار این خبر، واکنش‌های مختلف و البته انتقادهایی را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، ماجرا از فضای مجازی و با انتشار ویدیویی از این پرفورمنس بر فراز حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد. برخی‌ها از جمله منصوره بشیرپور، کارشناس اقتصاد هنرهای تجسمی با بازنشر این ویدیو در صفحه اینستاگرام خود، از این حادثه انتقاد کردند و به این ترتیب دیگر کارشناسان و کاربران فضای مجازی نیز با آنها همراه شدند و از سوی دیگر عده‌ای هم نظرات مخالف با آنها را در دفاع از ماهیت کلی این رویداد هنری بیان کردند.

بشیرپور با بیانی صریح در بخشی از انتقادها نوشته بود: «باید تشکر کرد از همه دست‌اندرکاران این برنامه، از تک تک که در اجرا و هماهنگی دخیل بودند که (قرار نبود اینجوری بشه و اتفاق بود) هایشان عذر بدتر از گناه است و تشکر ویژه‌تر از همه فرهیختگانی که به این پیش‌نمایش دعوت شدند و بدون هیچ اعتراضی تنها به تماشا نشستند، که بدون شک این سکوت غم‌انگیزترین نکته این اتفاق بود.»

سعید باباوند، منتقد هنری نیز با بازنشر این ویدیو در فضای مجازی، انگشت انتقاد را به سمت مسوولان فرهنگی نشانه گرفت.

کاربری هم در فضای مجازی در انتقادی صریح چنین نوشت: «... کاش تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران را بخوانند و از گنجینه‌ای که در آن بوده اطلاع پیدا کنند. خود موزه هنرهای معاصر یکی از پنج گنج تهران است.»

و این در حالی است که کارگردان هم ساعتی پس اجرا، بدون اشاره به این حادثه و ابراز تاسف نسبت به آن، به صرف انتشار ویدئوهایی از پرفورمنس در فضای مجازی بسنده کرد.

در این بین البته نگاه هایی هم به دفاع از ماهیت کلی چنین اتفاقاتی برخاسته و یادآوری کردند که هنر معاصر و موزه در حال تجربه است و این اتفاق هم می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این موزه نگاشته شود.

در ادامه ویدئویی که از این پرفورمنس منتشر شده و حاکی از ریختن مایع داخل حوض به بیرون است را مشاهده می کنید:

بالاخره صبح فرا رسید و در حالی که عده‌ی زیاد چشم انتظار واکنش موزه نسبت به این اتفاق بودند، موزه هنرهای معاصر تهران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش توضیحاتی را درباره این حادثه ارائه داد. در بخشی از توضیحات موزه چنین نوشته شده است: «برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است.»

پس از انتشار این مطلب، رسانه‌های مختلف به سراغ مدیران سابق موزه هنرهای معاصر تهران در ادوار مختلف رفتند و به این ترتیب نظرات متفاوتی درباره این حادثه مطرح شد.

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر؛ بعد ازحادثه حوض روغن

حبیب‌الله صادقی که در سال ۱۳۸۴ مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت، در این رابطه به ایسنا گفت: «این پرفورمنس امکان خوبی بود که یعنی موزه دارد یک تجربه جدید را دنبال می‌کند. من این تجربه را اصلا به‌عنوان حاشیه نمی‌بینم؛ اما شاید می‌شد این حرکات را به صورت دیگری انجام داد.»

محمد صحفی که سابقه چندین دوره مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران و اداره کل هنرهای تجسمی را در کارنامه دارد هم در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها در این رابطه گفته است: «از مدیران هنری عالی رتبه ما بعید است که در موزه هنرهای معاصر تهران اجازه فعالیت به چنین برنامه‌هایی که هدف مشخصی هم ندارند، می‌دهند و باعث تاسف است و به نوعی سوءمدیریت در حوزه هنری کشور را نمایان می‌کند.»

کارگردان پرفورمنس پرحاشیه، دیگری فردی بود که از سوی رسانه‌ها برای ارائه پاره‌ای توضیحات نشانه گرفته شد. یاسر خاسب در همین رابطه در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن ابراز تأسف از حادثه پیش آمده، چنین اظهار کرد: «اگر اشتباهی کردم و حادثه‌ای پیش آمد، متاسفم و از مردم کشورمان، از جامعه هنری و به ویژه هنرمندان حوزه تجسمی عذرخواهی می‌کنم ولی به آنان اطمینان می‌دهم که هیچ آسیبی به حوض روغن زده نشده است.»

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر؛ بعد از حادثه حوض روغن

و در این بین انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز هم به صف منتقدان پیوست و با انتشار بیانیه‌ای خواستار ارائه مستندات از سوی موزه شد.

و اما نکته قابل توجه دیگر در این میان، حضور و اظهارات محمود شالویی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی بود که یک ساعت قبل از آغاز این پرفورمنس، برای افتتاح نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر تهران حاضر بود و در بخشی از گفته‌های خود درباره برنامه‌های موزه از جمله این نمایشگاه گفته بود، «جلسات متعددی را برای هماهنگی و چگونگی برگزاری این بزرگداشت برگزار کردیم. در ابتدا بسیاری از افراد از جمله مدیریت موزه با برگزاری این نمایش موافق نبودند چرا که اعتقاد داشتند آثاری که درباره حکیم نظامی و یا برگرفته از اشعار او باشد بسیار کم است. اما در بین مجموعه‌های خصوصی جستجوهایی انجام و با مجموعه‌داران تعامل شد که خوشبختانه بعد از این جستجو آثاری به دست آمد که بسیار ارزشمند است و آثاری از گنجینه موزه و مجموعه داران خصوصی در این نمایشگاه ارائه شد.»

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر

به گزارش ایسنا، یک روز پس از حادثه حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران، واکنش‌های نسبت به حادثه پیش آمده، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که مسئولان موزه بر این باورند که آسیبی به اثر وارد نشده و روغن مجددا به داخل حوض بازگردانده خواهد شد؛ اما برخی کاربران این مسئله را مطرح کرده‌اند که حتی اگر این پرفورمنس رویکردی معاصر را دنبال می‌کرده، ربطی به برخورد فیزیکی با خود اصل اثر ندارد.

شما مخاطبان ایسنا نیز درصورتی که اخبار مربوط به این حادثه را پیگیری کرده‌اید، می‌توانید نظراتتان را برای ما بنویسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۲۱:۰۵

منتظیرم که مشاوران و کارشناسانی که طرح پرفورمنس را بررسی و تایید کرده اند را بشناسیم و یا مدیریت مجموعه بپذیرد که در تصمیمات و اداره امور موزه اعتقادی به کارشناسی متعهد ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۰۰:۲۵

درستش این بود که اصلا برخورد نمیکرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۰۱:۱۵

من فکر می‌کنم کار خیلی با ارزشی بود. نمایش وقتی موفق است که باعث حرکت بشه چه حرکت فکری شخصی چه حرکت فکری گروهی. این لحضه در این نمایش کاملا همین کار رو کرد. به نظر من نه تنها نبایست اون روغن رو برگردونند به حوضچه بلکه باید به عنوان یک اثر هنری ازش مواظبت کنند. خیلی جالب بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۰:۴۹

سردبیر عزیز اگر من نمایش نخونده بودم میگفتم یک اتفاق سهوی بوده ولی از اونجایی که کاملا به اخلاق و عملکرد بچه های هنر آشنا هستم به صراحت میگم این یک داستان از پیش تعیین شده بوده و برنامه ریزی شده بوده وهدف تخریب این اثر ارزشمندبوده و بس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۳۵

یعنی موزه تعربف تخریب اثر هنری رو نمیدونه و اصرار داره که نبوده؟ کجای دنیا به اثر هنر ی میشه نزدبک شد چه برسه به اینکه دستکاری بشه! متاسفم برای کسانی که مسئول موزه هستند و همچین نادانی رو در تاریخ موزه ثبت میکنند...و حتی اصرار به نفهمیدن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۱۸

کاش یه توضیحی هم درباره حوض روغن می‌نوشتید. نقطه کانونی خبر خود حوض روغنه. برخورد این هنرمند چه مشکلی ایجاد کرده. ماهیت این روغن چیست و هزار و یک سوال دیگر که در خبرنویسی شما بی‌پاسخ ماند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۱۰:۴۲

ی حوضچه کم عمق ساخته شده از فلز که با روغن سوخت پر شده و مانند یک ایینه عمل میکنه اما ین فقط مشخصات ظاهریش درباره خود اثر میتونید تحقیق کنید یا صبر کنید شاید در دنیای اموات سازنندش ملاقات کردین و کاملا براتون توضیح دادن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۹:۰۷

یخ خورده روغن ریخته بیرون تو تعویض روغنیا پره شما به بزرگیت کوتاه بیا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۶:۳۷

بدون شک دستی پشت پرده قرار داشت تا تنها یادگار این موزه و تنها زینت دهنده و تنها هنر ماندگار با ارزش آن دوران به این گونه صدمه پاییز ببیند. و در نتیجه این سهل انگاری باعث شد که امتیاز منفی در کل دنیا از نظر محافظت از حفظ آثار هنری کسب کنیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۲:۴۸

وای که ما چقد بیکاریم....کمی روغن سوخته یجا ریختن....حالا دست یکی خورده کمی از روغن بیرون ریخته....این همه مغز به هدر نیره مسی چیزی نگفت....بابا جان روغن سوخته ماشینه خودتو ناراحت نکن.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۲۱:۵۹

قبل از نظر دادن فکر کن! تو اصلا ارزش کار هنری رو میدونی چیه؟ البته که نمیدونی. همین خودت، اگه یه گنجشک کوچیک یه حال شکمی مختصر روی شیشه ماشینت بده، تا یه هفته با استوری و ویدیو و عکس، پاشنه اینستاگرام رو در میاری. پس راجع به چیزهای با ارزشی که شما ازش مطلع نیستی نظر همینجوری تولید نکن!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۲:۵۹

سلام و احترام به نظربنده اثر هنری یک اثر بسیار ارزنده بوده و هست و نباید کارهارو سبک شمرد کندی و شلی و بی تفاوتی نسبت هنر و هنردوستان در کشورمون تقریبا سایه بدی روی چهارچوب زندگی ایرانی دارد و بی تفاوتی تا کجا....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۱۰:۳۹

از همه دردناکتر اطهارات خود اون شخصی هست که با این اثر برخورد کرده ایشون گفت فقط کف دست و صورتم به روغن خورده و ... و اینکه از جونم مایه میزارم تا این نمایش اجرا کنم در واقع ایشون طلبکار شدن کاش میشد تو همون روغن سرخش کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۱۱:۱۲

خجالت اور تر از این برخورد ادامه نمایش و تماشا کردن اون توسط افراد حاضر که قطعا از مسعولین خود موزه ام هستن ،بود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۱۲:۴۲

مسخره ها یه حوض پر از روغن سوخته این هم شد هنر . تقلید از هنر پست مدرن غرب ، خلق را تقلیدشان بر باد داد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۷ ۱۹:۴۹

این نمایش ها مخصوص آمریکا هست . به ما ایرانیا نیومده . دیگه هم از این قبیل نمایش های جنگولک منگولک حبه انگورک بازی در نیارید وقتی استعداد و جنبه و امکانات و فرهنگ و سرمایه و تجربه و هنر لازمشو ندارید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۰:۴۱

خب دوباره پُرش کنن .مگه صاحب هنر چطوری پر میکنه که بقیه نمیتونن؟ اصلا این که هنر نیست یک ایده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۰:۴۸

ی سوال .برخورد این بنده خدا چه اشکالی در این اثر ایجاد کرده؟لطفا جواب بدین