• سه‌شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401010200629
  • خبرنگار : 50072

بوئینگ ۷۳۷ سرنوشت سهام بوئینگ را تعیین کرد

بوئینگ ۷۳۷ سرنوشت سهام بوئینگ را تعیین کرد

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ در چین به دنبال سال‌ها تحولات این سازنده آمریکایی رخ داد و چشم‌انداز بررسی مجدد نظارتی را افزایش و سهام آن را به شدت کاهش داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز، پس از سقوط یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ NG مربوط به شرکت هواپیمایی شرقی چین (China Eastern) که در یک پرواز داخلی با بیش از ۱۳۰ سرنشین سقوط کرد، سهام بوئینگ در وال استریت ۳.۶ درصد کاهش یافت و سهام شرق چین در معاملات روز دوشنبه در هنگ‌کنگ با کاهش ۶.۵ درصدی بسته شد.

هیچ نشانه روشنی در مورد علت سقوط وجود ندارد و بررسی‌ها می‌تواند برای ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از تعیین رسمی ادامه یابد اما این پاسخ تاثیر قابل‌توجهی برای شرکت بوئینگ به همراه دارد زیرا اخیرا با دو هواپیمای شاخص  ۷۳۷ مکس تک راهرو و ۷۸۷ دریم لاینر دو راهرو سروکار دارد.

راب اسپینگارن، مدیرعامل یک شرکت تحلیل مالی می‌گوید: «فکر می‌کنم نتایج این اتفاق خاص مهم است زیرا نگرانی در مورد اعتبار وجود دارد و به نظر من جامعه سرمایه‌گذاری تا حدودی در مورد بوئینگ توقف خواهد کرد تا زمانی که اطلاعات مربوط به این حادثه منتشر شود».

بوئینگ که نماد صنعت است، بزرگترین صادرکننده تولیدی در ایالات‌متحده، یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت فدرال، دارای سهام بلو چیپ و یک کارفرمای بزرگ است که ثروتش به شکل‌گیری اقتصاد ایالات‌متحده کمک می‌کند.

مکس، آخرین نسل از خانواده هواپیماهای پرچمدار بوئینگ ۷۳۷، در مارس ۲۰۱۹ پس از دو سانحه مرگبار که در آن ۳۴۶ نفر کشته شدند از پرواز در سراسر جهان منع شد. ایالات‌متحده این هواپیما را برای پرواز مجدد در اواخر سال ۲۰۲۰ تایید کرد و باعث تایید مشابه سایر کشورها در سراسر جهان شد.

اما یک مانع مهم وجود داشت؛ چین که انتظار می‌رفت هواپیما را برای از سرگیری پرواز در ماه‌های آینده ترخیص کند. به گفته تحلیلگران صنعت، سرنوشت این تایید اکنون ممکن است با تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای ۷۳۷-۸۰۰ NG در هم آمیخته شود.

این حوادث مستقیما با نرم‌افزار کنترل پرواز موسوم به MCAS مرتبط بود که مکس تنها هواپیمای تجاری است که از آن استفاده می‌کند.

روز دوشنبه، بوئینگ گفت که با خطوط هوایی چین شرقی و هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات‌متحده در تماس است، آژانسی که در صورت درخواست چین برای کمک از ایالات‌متحده، رهبری را بر عهده خواهد گرفت.

بوئینگ همچنین گفت: «کارشناسان فنی ما آماده هستند تا در تحقیقات اداره هواپیمایی کشوری چین کمک کنند».

اداره هوانوردی فدرال ایالات‌متحده اعلام کرد که در صورت درخواست، آماده کمک به تحقیقات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha