• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401012312639
  • خبرنگار : 71573

محمد حسینی مطرح کرد

نمایشگاهی برای نابودی کتاب‌فروشی‌ها!

نمایشگاهی برای نابودی کتاب‌فروشی‌ها!

یک ناشر با اعلام این‌که نشرش در نمایشگاه کتاب حضور نخواهد داشت، نمایشگاه را باعث نابودی کتابفروشی‌ها می‌داند و می‌گوید: نمایشگاه کتاب بدسلیقگی عجیب و غریبی است؛ کجای دنیا نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنند و در آن کتاب می‌فروشند؟

نشر چهل‌کلاغ اعلام کرده است به منظور حمایت از کتابفروشان سراسر کشور در نمایشگاه کتاب شرکت نخواهد کرد.

محمد حسینی، داستان‌نویس، کتابفروش و مدیر نشر چهل‌کلاغ درباره این تصمیم خود به ایسنا می‌گوید: این ماجرا خیلی پردامنه و تکراری شده و نه من و نه هیچ آدم دیگری نمی‌تواند هیچ حرف جدیدی بزند؛ هم برگزارکنندگان نمایشگاه، هم ناشران شرکت‌کننده، هم کتابفروشان و هم مخاطب و مردم سال‌هاست این را می‌دانند. اصلا حرف تازه‌ای وجود ندارد و برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌ مجازی و شرکت‌کنندگان آن‌ها همه می‌دانند حاصل این کار تخریب و نابودی کتابفروشی‌های سراسر کشور است. فکر می‌کنم اگر از مسئولان برگزاری نمایشگاه هم سوال شود، حاصل نمایشگاه چیست همین جواب را می‌دهند زیرا سال‌های سال‌ است که این را می‌دانیم و بارها و بارها و بارها  راجع‌به آن حرف زده شده است.

او می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین مشکلات  کتاب ایران، نبود ویترین کتاب است. آمار دقیقی ندارم و احتمالا آمارش در اختیار مسئولان قرار دارد اما اگر تعداد  ناشران ما ۱۵ هزارتا باشد، آمار کتاب‌فروشی‌های سطح کشور یک‌پنجم این‌ عدد هم نیست؛ این یعنی ما ویترین کتاب نداریم و از جمله دلایل نابودی ویترین‌های کتاب همین نمایشگاه‌ها هستند زیرا بر فروش این مجموعه تأثیر مستقیم دارند. بازار کتاب ایران بازار ضعیفی است و تاب هیچ ‌نوع بدسلیقگی‌ و رفتارهای اشتباه و مدیریت اشتباه را ندارد. نمایشگاه کتاب یک بدسلیقگی  عجیب و غریب است؛ کجای دنیا نمایشگاه  کتاب برگزار می‌کنند و در آن کتاب می‌فروشند؟ در نمایشگاه کتاب آم‌ها باید بیایند و در محیط آرام و سالم  که امکان گفت‌وگو  وجود دارد، کتاب‌ها را ببینند و  بعد بروند کتاب‌ها را از نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی به خانه‌شان بخرند و این معنای نمایشگاه است.

حسینی با تأکید بر این‌که ما نمایشگاه کتاب نداریم و فقط یک فروشگاه کتاب داریم، خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه کتاب عین این است که نفت بر سر کتابفروشی‌ها بریزی و آن‌ها را آتش بزنی، زیرا بودجه اندکی را که یک خانواده‌ برای خرید کتاب تعریف کرده، به نمایشگاه می‌برد و تا دو سه ماه در کتاب‌فروشی پیدایش نمی‌شود. کتاب‌فروشان مگر چیزی جز کتاب ناشران را می‌فروشند؟ نمی‌دانم این همکاری و  همیاری کردن برگزارکننده‌ها و  شرکت‌کننده‌ها برای نابودی کتابفروشی‌ها چه معنایی دارد و چرا دارند این کار  را می‌کنند؟ سال‌هاست این کار را انجام می‌دهند و حرف تازه‌ای ندارم. هر آدمی که در حوزه کتاب باشد و انصاف داشته باشد، بر این حرف من صحه خواهد گذاشت؛ می‌خواهد مسئول خانه کتاب باشد و یا ناشر باتجربه و  باسابقه. این عین واقعیت است که دارد اتفاق می‌افتد.

این فعال فرهنگی درباره این‌که مسئولان گفته‌هایی مبنی بر حمایت جدی از کتابفروشان نیز طرح می‌کنند، بیان می‌کند:  نیازی به حمایت نیست؛ تجربه‌ در طول‌ سال‌ها به ما ثابت کرده است که هرگاه پای حمایت وسط می‌آید، پیش پیش باید نشست و گریه کرد. نیازی به حمایت نیست بلکه باید اجازه دهند جریان سالم اتفاق بیفتد. جریان سالم هم این است که نمایشگاهی وجود داشته باشد که کتاب نمایش می‌دهد و هر ناشری کارنامه خود را در ویترین می‌گذارد نه این‌که کارنامه‌اش را بیاورد تا مردم از آن‌ها بخرند، کتاب را باید از کتابفروشی خرید و مخاطب باید بیاید کتاب‌ها را ببیند، انتخاب کند و با نویسنده و مترجم و ناشر مجال گفت‌وگو و تعامل داشته باشد و بعد برود در خانه‌اش و از نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی در هر جای این کشور که باشد، کتاب را بخرد. خجالت‌آور است که  فردی از دانشگاه زاهدان و دانشگاه بوشهر و دانشگاه کرمان می‌آید و از نمایشگاه کتاب می‌خرد اما در همان زاهدان و بوشهر و کرمان کتابفروشی‌ها دارند ورشکست می‌شوند. گناه به عهده دانشگاه کرمان و زاهدان و بوشهر نیست  بلکه گناه به عهده کسانی است که این سیستم ناسالم و اشتباه را طراحی کرده و بر روی آن پا فشاری دارند. هنوز از نمایشگاه مجازی سه ماه نمی‌گذرد، بروید با کتابفروشان حرف بزنید و ببینید در این نمایشگاه مجازی چه بلایی سر کتابفروشان آمد و حالا دوباره؟

نمایشگاهی برای نابودی کتاب‌فروشی‌ها!

نمایشگاهی برای نابودی کتاب‌فروشی‌ها!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۰۹:۴۴

حق با شماست ولی از آنجایی که قیمت کتاب سال به سال سیر نجومی داره مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید منتظر نمایشگاه کتاب می مونند تا از تخفیف اندک اون استفاده کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۰:۳۳

من یکی از دلایلی که افرادی مثل خودم در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند رو عرض میکنم: از دست دوم فروشی ها گرفته تا کتابفروشی های نو فروش، تا امروز شاید فقط ۱ یا ۲ کتابفروشی رو دیدم که جنسی که شاید ۱۰ سال قبل خرید کردند و براشون باقی منده رو، به قیمت آخرین چاپ عرضه نکرده باشن. این اگر کلاهبرداری نیست، پس چیه؟ کتابی که روی جلدش نوشته ۱۰ هزار تومن رو به قیمت آخرین چاپ که ۸۰ هزار تومن هست میفروشن. خب مشخصا من و امثال من که سالیانه ۲ تا ۳ ملیون مجبوریم کتاب بخریم و البته بسیاری موارد از روی علاقه هم خرید میکنیم، ترجیح میدیم که کتاب نو رو با تخفیف از نمایشگاه ها و سایت ها بخریم و تنها اگر مجبور شدیم به سراغ کتابفروشی ها بریم. بعید میدونم فهم این موضوع سخت باشه.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۰۹

اگه سهمیه کاغذ درست عرضه میشد و قیمت ها انقدر بالا نبود مردم از کتابفروشی کتاب میخریدن و نیاز هم نبود صبر کنن تا نمایشگاه برگزار شه!!! همه چیمون به همه چیمون میاد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۹

سلام. بنده چندین سال پیش، کتابی را تالیف و خودم منتشر کردم؛ یعنی به صورت «ناشر – مولف». بعد از دریافت مجوزها و چاپ کتاب، زمانی که گمان می‌کردم کار با موفقیت انجام شده است، متوجه شدم که هیچ شرکت پخش کتابی (که به پخشی معروف هستند)، حاضر نیستند کتاب مرا توزیع کنند. چون پخشی‌ها، کارتل‌هایی هستند که توسط چندین کتابفروشی یا چندین ناشر تاسیس شده‌اند تا «انحصارا» کتاب‌های ناشران مشخص یا کتاب‌هایی که خودشان دلشان می‌خواهد را توزیع کنند. به این روش سنتی در توزیع کتاب، می‌گویند: مافیای توزیع. کتابفروشان محترم، یا باید به دنبال روش‌های نوینِ توزیع و رقابت در بازار باشند یا به هر حال بپذیرند که تولیدکنندگان و خریداران در عصر فناوری، زیر بار مافیا، انحصار و روش‌های سنتی نخواهند رفت.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۷

در کل فکری به حال قیمت کتاب داشته باشی مشکل اساسی اینه نه چیز دیگه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۴:۵۸

ولی آنچه که به کتابفروشی ها ضربه می زند کپی کردن کتاب و قاچاق کتاب به اضافه سانسور است و نه نمایشگاه کتاب تهران

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۲۳:۲۳

باعث تاسف افرادی مثل شما هست که به فکر ناشران نیستید. همین کتاب فروشی ها بسیار من ناشر را اذیت کردن .دست آنها و دلالان کتاب که همان پخشی ها هستند تو یه کاسه است. مردم هم از پشت پرده خبر ندارن...همه جای دنیا نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود .لطفا اطلاعات خودتان را بالا ببرید و اینقدر خودخواهانه فکر مردم را به هم نریزید. تاسف برای شما