• یکشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401021106905
  • خبرنگار : 71656

خوشنویسی از جنس آیات قرآن

خوشنویسی از جنس آیات قرآن

دانشگاه هنرهای اسلامی روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه میزبان کارگاه خوشنویسی با موضوع «مشق رمضان» شد.

به گزارش ایسنا، این کارگاه که با حضور اساتیدی همچون مجتبی سبزه (نستعلیق)، فردین ولیزاده (شکسته)، مجید جدیدی (ثلث) و مهرناز قربان‌پور (نسخ) ترتیب داده شده بود، در محل دانشگاه‌ هنرهای اسلامی و با محور نگارش آیاتی از کلام الله مجید برگزار شد.

خوشنویسی از جنس آیات قرآن



سلیمان سعید آبادی، هنرمند خوشنویس با اشاره به اهمیت حضور رشته کتابت و خوشنویسی در فضای آکادمیک در جمع دانشجویان گفت: «دانشگاه استاد فرشچیان باتوجه به شرایط ویژه‌ای که دارد، قابل توجه محسوب می‌شود و تقریبا از ۲ سال پیش تأسیس شده است. رشته‌هایی که در نظر گرفته شده نقاشی ایرانی و نگارگری هست که امسال هم مجوز کتابت و خوشنویسی گرفته شده و رشته های دیگری مانند فرش و سفال هم درحال حاضر در دانشگاه وجود دارند.»

او ادامه داد: «باتوجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، تقریبا از چهار ماه پیش چندین برنامه منظم و منسجم را داشتیم که برگزاری نمایشگاه برجستگان نگارگری در فرهنگسرای نیاوران از جمله آن محسوب می‌شود. در نهایت این برنامه نیز باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است.»

خوشنویسی از جنس آیات قرآن



مجبتی سبزه نیز در ادامه صحبت‌های سعید آبادی چنین اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که خانه اصلی هنرمندان همچین مکان‌هایی است. برخی جاها مثل انجمن خوشنویسان بانی هنرمندان خوشنویس شده و خیلی منسجم کار کرده اما در کنار این انجمن گاهی زمزمه می‌شد که چرا خوشنویسی در دانشگاه‌ها وجود ندارد؟ اینجا اما اولین دانشگاهی محسوب می‌شود که قرار است این رشته به صورت جدی در آن کار کرده و تمام انتظارات را برآورده کند.»

در این کارگاه هنرمندان خوشنویس گویی که ذوق به پایان رسیدن کار برای پی بردن به ایرادات خود را دارند، در محضر استادان و با دقت مشغول به فعالیت بودند.

سید مصطفی میرسالاری یکی دیگر از اساتیدی که در این کارگاه حضور داشت، درباره خوشنویسی با محوریت آیات قرآن به خبرنگار ایسنا گفت: «کلمات عربی قرآن از لحاظ اندازه و ارتفاع بسیار متفاوت هستند. کلمات بسیار بلند و کوتاه داریم و تنظیم کردن حروف و کلمات در کنار هم اصلا کار آسانی نیست.»

او همچنین درباره این دیدگاه که خوشنویسی باتوجه به کم قبال بودن آن درحال منقرض شدن است، گفت: «نه اصلا موافق نیستم. ما هیچ دوره‌ای مثل الان خوشنویس نداشتیم و به عقیده من الان خوشنویسان بیشتر از تمام دوران تاریخ خوشنویسی هستند. خوشنویسی از بین نرفته و ضعیف هم نشده است؛ اما مسئولین ما در معرفی آن سستی و کاهلی کرده‌اند. خاستگاه خوشنویسی ایران است و استادان بزرگ این حوزه نیز ایرانی هستند.»

خوشنویسی از جنس آیات قرآن


انتهای پیام
 


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha