• سه‌شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401022013009
  • خبرنگار : 71461

دبیر «مهرواره هوای نو»:

شکل گرفتن هیات براساس دغدغه‌های اجتماعی اتفاق مهمی است

شکل گرفتن هیات براساس دغدغه‌های اجتماعی اتفاق مهمی است

ملتجی با بیان اینکه جهاد تبیین، تربیت نوجوانان و تقویت مفهوم هیات اجتماعی از جمله اهداف مهم مهرواره هوای نو است، گفت: در واقع هیات شکل گرفتنش براساس دغدغه‌های اجتماعی بسیار امر مهمی است و تلاش ما براین است که هیات به منای واقعی آغوشش برای تمام جامعه ایرانی باز باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مجید باباخانی -رئیس سازمان هیات‌ها و تشکل‌های مذهبی- پیش از ظهر امروز سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نشست رسانه‌ای «مهرواره هوای نو» که در حوزه هنری برگزار شد با اشاره به هدف از برگزاری این مهرواره گفت: نگاه مجدد به ظرفیت‌های فرهنگی یکی‌ از اولویت‌های ما است، اگر هیات‌ها ما از این ظرفیت‌ها استفاده و به این مجموعه ظرفیت‌ها واقف باشند اتفاقات مهمی رخ می‌دهد، خدمات اجتماعی و تربیت نسل‌های نوجوان و جوان بخشی از این ظرفیت‌هاست که این روزها می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر هیات واقعا هیات باشد و از ظرفیت خود فاصله نگیرد و به یک جلسه سیاسی و اجتماعی یا رویدادمحور و حتی فضای کنسرتی تبدیل نشود می‌تواند اتفاق مهمی همچون انقلاب اسلامی را رقم بزند، همه می‌دانند مجموعه هیات‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند زیرا از تمام ظرفیت خود استفاده کردند و با حل کردن مشکلات مردم و اتصال با مرجعیت دینی در مسیر انقلاب بازوی کمک‌ کننده بودند.

باباخانی یادآور شد: استفاده از معارف اهل‌بیت (ع) اگر قرار باشد در چهارچوب خود به پیش برود اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. امروز اگر سیل، زلزله، کرونا و سایر موضوعات روز جامعه رخ دهد هیات‌ها پای کار خواهند بود و در کنار مردم و برای مردم می‌توانند موثر واقع بشوند.

وی افزود: خدا را شاکر هستیم که این ظرفیت توسط عموم مردم همچنان مورد رغبت است، اما در مهرواره تلاش ما این است که هیات‌ها در تمام سال در طول زندگی مردم حضور داشته باشد.

در ادامه این نشست، وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه تلاش ما براین است افق هیات‌ها قدری بلندتر بشود تا جامعه پیرامونی خودشان را بهتر ببینند، اظهار کرد: نگاه بر این است که هیات‌ها به تمام تک‌تک افراد جامعه نگاه کنند، البته این نیاز به محتوا درست و نوع انتقال آن دارد، اما اینکه امسال به هدف مهرواره رسیدیم یا نه باید گفت ما امسال فقط به دنبال طرح موضوعات هستیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که نگاه مردم به هیات را تغییر دهیم، بخش عمده‌ای از جامعه نگاه‌شان به هیات برگزاری دهه اول ماه محرم است و این تمام هیات نیست زیرا با هیات می‌توان زندگی کرد. یکی از دغدغه‌های ما این است که چرا کل جامعه از فضای هیات امکان استفاده را ندارند. هیات باید یکی از محل‌های حل دغدغه‌های مردم باشد.

دبیر مهرواره هوای نو بیان کرد: ۳۲ رشته‌ در اولین دوره مهرواره مطرح شده است اما ما به دنبال رقابت منفی بین هیات‌ها نیستیم و هرنوع هیاتی با هر تعداد جمعیت مشمول مهرواره خواهد بود.

به گفته ملتجی نگاه جامع به همه اتفاقات سراسر کشور دلیل استفاده از عنوان «مهرواره» است چرا که قرار براین است که دست مهر بر سر همه باشد، اما دلیل انتخاب «هوای نو» همان بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ به مثابه اکسیژن برای جامعه است زیرا فرهنگ را همگان باید تنفس کنیم.

وی در مورد انتخاب درخت برای تندیس مهرواره نیز گفت: درخت تنه‌ای دارد که می‌توان به آن تکیه کرد، هیات هم می‌تواند تکیه‌ای برای همه باشد. بر روی شاخه‌های درخت پرندگان زیادی می‌نشینند و از آن بهره می‌برند و هیات هم محلی است که همه می‌توانند در آن حضور پیدا کرده و از آن بهره‌مند شوند و یکی از مطمئن‌ترین مکان‌ها برای تربیت نوجوانان است، همچنین درخت هوا را تسویه می‌کند و هیات هم می‌تواند فضای هر منظقه‌ای را تسویه کند.

دبیر مهرواره هوای نو از تلاش‌ برای جا انداختن این مهرواره به عنوان بزرگترین رویداد برای تمام هیات‌ها و ‌تشکل‌های مذهبی خبر داد و افزود: در اولین دوره سه رشته کتاب سال هیات، ستایشگران اهل‌بیت(ع) و هیات مدنظر قرار گرفت و کم‌کم این عرصه توسعه پیدا خواهد کرد و در دوره‌های بعدی منبری‌ها و سخنرانان که امسال درج نشده بود و بسیاری از موضوعات دیگر اضافه خواهد شد.

ملتجی بیان کرد: جهاد تبیین، تربیت نوجوانان و تقویت مفهوم هیات اجتماعی از جمله اهداف مهم ما است، در واقع هیات شکل گرفتنش براساس دغدغه‌های اجتماعی بسیار امر مهمی است.

وی در پایان از عدم امکان برگزاری این دوره مهرواره در سال گذشته به علت ورود به پیک ششم کرونا سخن گفت و خاطرنشان کرد: باتوجه به شیوع شدید کرونا از برگزاری دوره اول این مهرواره صرف نظر کردیم و پایان بخش اولین دوره را در ۲۴ اردیبهشت امسال قرار دادیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha