• شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401023120830
  • خبرنگار : 71219

داور بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره پویانمایی:

در انیمیشن هنری حرف برای گفتن داریم

 در انیمیشن هنری حرف برای گفتن داریم

نازنین سبحان‌سربندی عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی درباره کیفیت آثار دریافتی این بخش و نحوه داوری آن‌ها توضیح داد.

به گزارش ایسنا،یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی درباره آثار دریافتی این دوره از جشنواره گفت: آثار ارسال شده این دوره بسیار خوب بودند و حتی در میان آن‌ها چند شاهکار وجود داشت؛ البته در میان تمام آثار دریافتی فیلم‌های ضعیف هم بود اما نسبت به کارهای خوب و قابل توجه، اصلا تعداد قابل ملاحظه‌ای نبودند.

خلاقیت‌هایی که شگفت‌زده‌مان کرد

وی ادامه داد: برخی از آثار که از کشورهایی مانند کانادا یا فرانسه در جشنواره شرکت کردند، بسیار خوب بودند. آثار این کشورها با توجه به همکاری و فعالیتی که با بزرگترین سازمان‌های فرهنگی دنیا، استودیوها و امکانات پیشرفته و خوب دارند، از کیفیت قابل توجهی برخوردارند. این در حالی است که اکثر جوان‌های ما معمولا تنها کار می‌کنند و از آن امکانات و سازمان‌ها و استودیوها هم خبری نیست، اما در عین حال خلاقیت‌هایی در کار همین جوان‌ها وجود دارد که در بعضی از مواقع شما را شگفت زده می‌کند.

داوری و نتیجه‌گیری در یک فضای تعاملی

عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی درباره نحوه داوری آثار این بخش توضیح داد: در ابتدا قرار بود که داوری آثار دریافتی به صورت آنلاین انجام شود، اما به دلیل شیوع گسترده کرونا حتی این امکان هم وجود نداشت و مجبور شدیم هر کدام از داورها جداگانه فیلم‌ها را ببینیم و به آن‌ها نمره بدهیم.

این مدرس دانشگاه افزود: بعد از اینکه نمره‌دهی اولیه توسط همه داورها انجام شد، طی یک جلسه آنلاین که همه داورها در آن حضور داشتند به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری رسیدیم. واقعا در داوری آثار با چالش خاصی روبه‌رو نبودیم یا می‌توان این گونه گفت که در حقیقت داوری چالش برانگیزی نداشتیم و فکر می‌کنم داوری انجام‌شده بسیار عادلانه بوده است. هر کدام از داورها آیتم‌های مورد نظر خود را بررسی کرده بودند و برای هر نظر و نمره‌ای که ارائه شده بود، دلایلی نیز ذکر شده بود. بعد از مشورتی که در همان جلسه داشتیم و در یک فضای کاملا تعاملی به نتیجه نهایی رسیدیم.

این طراح و انیماتور توضیح داد: در این بخش ما بعد از بررسی فیلم‌ها براساس تجربیات و آیتم‌های مورد نظر خود و قابلیت‌های آثار، فیلم‌ها را در دسته‌های مختلفی مانند فیلم کوتاه، کودک و نوجوان، تجربی، تلویزیونی، تبلیغاتی، دانشجویی و بلند قرار دادیم.

در بخش انیمیشن هنری حرف بسیاری برای گفتن داریم

نازنین سبحان سربندی درباره داوری فیلم‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر توضیح داد: طبق همان چیزی که می‌دانید آثار دریافتی اعم از فیلم‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر قضاوت شدند. حقیقت امر این است که ما از نظر امکانات مادی و تکنیکی نسبت به کشورهای پیشرفته این حوزه عقب هستیم ولی خلاقیت‌هایی در همین آثار وجود داشت که همه ما را شگفت‌زده کرد.

این نویسنده و کارگردان افزود: ما در این حوزه آثار خوبی داریم و این در تمام دنیا یک امر پذیرفته شده است. بسیاری از جوان‌ها با همین فیلم‌ها در جشنواره‌های مطرح دنیا شرکت می‌کنند و خوب هم دیده می‌شوند. درست است که از نظر انیمیشن صنعتی، کشورهای دیگر بسیار جلوتر از ما هستند، ولی انیمیشن‌های هنری خیلی خوبی داریم و در این حوزه حرف بسیاری برای گفتن داریم.

عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در پایان گفت: داوری کردن مقوله‌ای بسیار حساس، مهم و در عین حال سخت است. داوری این بخش از جشنواره به صورت معمول و نرمال پیش رفت و هر کدام از ما در هیات داوران معتقدیم که انتخاب درستی داشته‌ایم و در نهایت فکر می‌کنم نتایج نیز منصفانه بوده است.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضاکریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکزآفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان واقع درخیابان حجاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha