• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401030705106
  • خبرنگار : 71021

کشف ۴ گور تاریخی در کف خانه‌های روستایی

کشف ۴ گور تاریخی در کف خانه‌های روستایی

سرپرست برنامه لایه‌نگاری «تپه اهرنجان» از کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه‌های روستایی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افراسیاب گراوند درباره این کشف تازه توضیح داد: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه و شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، گمانه‌زنی شد.

این باستان‌شناس تپه اهرنجان را از شاخص‌ترین محوطه‌های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران معرفی کرد و افزود: از کاوش باستان‌شناختی این محوطه، چهار گور در عمق‌های متفاوت مربوط به دوره «مس و سنگ» شناسایی شده است.

گراوند که ریاست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلماس را نیز به عهده دارد، گفت: اجساد مکشوفه در داخل روستا و در زیر کف خانه‌ها به‌صورت چمباتمه یا جنینی روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولاً در جهت شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی دفن شده‌اند.

او افزود: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گورهای بیضی و مستطیل‌شکل به خاک سپرده شده‌اند.

این باستان‌شناس ادامه داد: اجساد کشف‌شده معمولا بدون اشیاء هستند و تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین‌ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی (سنگی غنی از سیلیکات با بافت شیشه‌ای آتشفشانی سیاه‌رنگ) کشف شد.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: یکی از تدفین‌ها را با لایه‌ای از گِل اُخری پوشانده‌اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و همچنین روی استخوان‌ها دیده می‌شود.

گراوند درباره تپه اهرنجان گفت: این تپه از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس (آذربایجان غربی) و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

برخی مستندات تاریخی، قدمت دوره مس و سنگ را از حدود ۶۵۰۰ سال تخمین زده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۸ ۰۳:۰۶

هم عکسشون و هم مقدار دارائیهاشون رو رسانه‌ای کردین. ممکنه آبروی مومن بره. به جاش عکس و دارایی چند تا از دزدای زنده رو بنویسین.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۸ ۱۲:۵۰

هدایاش روچکارکردن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۸ ۱۷:۳۶

آن زمان:مردگان هرچی دارایی داشتند باخودشان دفن کردند کسی نبوده که چیزی نداشتهه باشه:کم وبیش داشتند!؟

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۹

با سلام و احترام ....در سی سرقت کلان اعتراف شده در حال عودت .اموال را از میانه را بر گر دادن .چون هر سرقتی با ارزش باشد خیانت به عدالت حتمی هست .ک این برسی ها افشا تمام ریشهدهای فساد حاکم بر جامعه را نشان می‌دهد..و شرم این گناهان بزگترین قدرت بازدارندگیداز تکرار جرم را بدون هیچ نطارتی ب همراه دارد .و زمینه ساز عدالت خداست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۲۲:۱۱

خداوکیلی اگه چیزی داشته باشه شما رسانه ای میکنید اشکال نداره فدای سرتون حداقل نگین چی کشف کردین بزارین مثل بقیه چیزها سر به مهر بمونه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۲ ۰۴:۳۵

😂😂😂

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۲ ۰۰:۵۰

برادرم میگفت هر بار دعا میکردیم نباشه چیزی .چون بمحض پیدا شدن و فهمیدن مردم همه جا را میکندن کلی چیز راخرد میکردن و بقیه را میبردن .یکیش طلاها ۳۰۰ متری تخت جمشید گفت یکمش زد بیرون .صبح امدیم با وجود حراست همه طلاها گم شد و دیگه بقیه منطقه را ول کرویم .بده مردم بفهن .چون میراث ۱۰۰ متر مرزع کاوش میکنه و بقیه دشت میمونه برا دزدا که اصل کاره شاید