در نمایشگاه انفرادی شیراحمدی چه خبر است؟
اجسام هندسی هستند، اما در عین حال ریزه کاریهایی از جنس ریزه کاریهای مساجد اصفهان را در خود جای دادهاند که زیست بوم خالق آثار را مدام در گوشم تکرار میکند. بله؛ مهدی شیراحمدی اهل اصفهان است و مجسمههایش هم گویی اصفهانی هستند!
در برخی از آثار مثل اینکه بخش های جدا ، جدا از مسجد شیخ لطفالله اصفهان را میبینم؛ اما در عین حال انگار دیدن چنین چیزی برایم توهمی بیش نیست و آنچه میبینم، صرفا آثاری در اشکال هندسی متفاوت و با ریزهکاریهایی در آن است.
کمی که دقت میکنم، میتوانم درک خود را تصدیق کنم. مثل اینکه وقتی این مجسمهها کنار هم قرار میگیرند، همان مسجد را تداعی میکند. معماری اسلامی را تداعی میکند. شماری از این قطعات گویی که تاب جدا شدن قطعهای از خود را ندارند، فرسودهتر به نظر میرسند؛ اما باز هم همان چیز را تداعی میکنند: اصفهان و مساجدش
گویی صدای سازی چون تار، در کنار آثار به نمایش گذاشته شده، مدام به من یادآوری میکند؛ وجود خاتم را. همان خاتمی که مهدی شیراحمدی فارغ از پیشینه تاریخی آن به چشم متریالی به آن نگریسته و دست به خلق آثاری زده است.
جالب است. مجسمههای مسجد مآب مهدی شیراحمدی گویی خاص هستند. گویی اگرچه درکشان آسان مینماید؛ اما قطعاتی هستند که با نظم ذهنی هنرمند شکل گرفتهاند.
در این نمایشگاه کوچک که گام برمیدارم گویی در تلاش برای حل پازل کوچکی هستم. پازلی که قطعات این مساجد را به یکدیگر متصل میکند و در نهایت ارتباط این قطعات با یکدیگر را برایم یادآوری میکند.
هنرمند درباره نمایشگاه چه میگوید؟
مهدی شیراحمدی متولد اصفهان و تحصیل کردهی رشته مجسمهسازی در دانشگاه تهران است. او که سابقهی فعالیت در رشتههایی از صنایع دستی مانند تذهیب را در سابقه خود دارد، در آثارش از خاتم به عنوان متریال بهره برده است.
این هنرمند در گفتوگویی با ایسنا به سوالاتی درباره این نمایشگاه پاسخ داد.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
از پشت این پنجره ها به تماشای جنوب بنشینید
چیزی که دربارهی آثار این نمایشگاه به چشم میخورد، این است که گویی کارها با یکدیگر مرتبط هستند و به دلیلی از یکدیگر جدا شدهاند. چنین به نظر میرسد که کارها مانند قطعات پازلی بهم مرتبط هستند و حتی تعدادی از کارها قطعات مساجدی هستند که در کنار هم قرار گرفتهاند. شیراحمدی اما دربارهی این برداشت از نمایشگاه میگوید: «این درک تا حدودی درست است، ولی اینطور نیست که همهی آثار نمایشگاه باهم مرتبط باشند؛ چون باهم متفاوت هستند. برای مثال شما ستون یا طاق یا حتی آتشکدهای را در بین آثار میبینید. کاری که ته گالری قرار گرفته، مشخصا از مسجد شاه اصفهان الهام گرفته شده و تا حدودی سعی کردهام تا این را با رنگی که به کار بردهام، به مخاطب نشان دهم. مشخصا مسجد خاصی نیست ولی از مساجد نیز الهام گرفته شده است و در عین حال صرفا نیز اصفهان مورد توجه نبوده است.»
او همچنین دربارهی ایدهی ساخت این آثار چنین بیان میکند: «به لحاظ فرمی، من در نمایشگاه قبل تأکیدم بر روی متریال خاتم بود، ولی در این نمایشگاه سعی کردم کار تلفیقی ایجاد کنم و از فرمهای معماری استفاده کنم. ضمن اینکه شاید با ورود این فرمها کارها هم کمی شفافتر شده باشند.»
این هنرمند مجسمهساز دربارهی دلیل استفاده از خاتم به عنوان یک متریال میگوید: «من چند تا از هنرهای سنتی مانند قالیبافی، تذهیب و خاتم را کار کردهام. انتخابم به دلیل آن است که این متریال امکانی را به من میدهد که بتوانم کارم را به شکلی که میخواهم دربیاورم و حجمی به آن بدهم که این امکان در سایر متریالها وجود ندارد.»
در نمایشگاه انفرادی مهدی شیراحمدی با عنوان «مجسمههای مهدی شیراحمدی» ۲۴ اثر ارائه شده که بیش از نیمی از آثار طبق اطلاعاتی که در سایر گالری آمده، به فروش رسیدهاند. او دربارهی این استقبال از آثارش به اولین نمایشگاهش در سال ۱۳۹۶ اشاره میکند و میگوید: «اولین نمایش من در سال ۹۶ بود که خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت. از آن زمان اقبال نسبت به کارهای من صورت گرفت و هنوز هم ادامه دارد.»
این هنرمند در پایان به این سوال که آیا این کارها بهعنوان یک مجموعه ادامه خواهند داشت یا خیر؟ میگوید: «قطعا. فکر میکنم همین متریالی که من با آن کار میکنم، قابلیتهایی دارد که من بتوانم خیلی بیشتر روی آن وقت بگذارم . جا دارد که تمرکز من فعلا بر روی این متریال باشد.»
نمایشگاه انفرادی «مجسمههای مهدی شیراحمدی» که از ۱۰ تیر ماه در گالری ایرانشهر کلید خورده، تا تاریخ ۲۴ تیر ماه ادامه دارد و همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.
انتهای پیام
نظرات