• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401050301741
  • خبرنگار : 71647

یک کارشناس فرهنگ و رسانه:

حذف ۲ شبکه‌ صداوسیما خوب است اما کافی نیست

حذف ۲ شبکه‌ صداوسیما خوب است اما کافی نیست

یک کارشناس فرهنگ و رسانه معتقد است، حذف دو شبکه شما و ایران کالا از تلویزیون، اقدام مثبتی است که باید ادامه پیدا کرده و در مورد دیگر شبکه‌های هم عرض، مثل نسیم و تماشا، افق و مستند و پویا و امید هم می‌تواند اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، خبر حذف دو شبکه تلویزیونی «ایران کالا» و «شما» یکم مرداد ماه از طریق پخش تیزر در شبکه‌های سراسری اعلام و در توضیح این اقدام گفته شد: برای بیشتر دیده شدن شبکه‌های ایران کالا و شما، برنامه‌های این دو شبکه از پنجم مرداد ماه به شبکه‌های پربیننده سیما منتقل می‌شوند تا با هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامه‌ها باشیم.

در پی این اتفاق، علیرضا دباغ ـ کارشناس فرهنگ و رسانه ـ درباره حذف دو شبکه ایران کالا و شما از تلویزیون، با اعتقاد بر اینکه گسترش بی‌رویه شبکه‌های تلویزیونی از ابتدا کار اشتباهی بود، به ایسنا گفت: در سال‌های گذشته در تلویزیون و رادیو شاهد گسترش ناگهانی شبکه‌های مختلف بودیم. توجیه‌های مختلفی برای این کار وجود داشت؛ از جمله اختصاصی کردن شبکه‌ها برای مخاطبان خاص. این استدلال شاید در کشورهایی که دارای رسانه‌های مستقل هستند و شبکه‌ها با بودجه دولتی اداره نمی‌شوند و روی پای خودشان می‌ایستند برای کسب درآمد از مخاطبان خاص، توجیه‌پذیر باشد اما در کشوری که تمام هزینه‌های شبکه‌ها از بیت‌المال تأمین می‌شود، صرف این میزان بودجه برای این تعداد شبکه‌ محل اشکال است. این تصمیمات در آن زمان بر اساس تصمیمات هیجانی صورت پذیرفت و از ابتدا برنامه‌ریزی درستی برای آن وجود نداشت.

دباغ افزود: اختصاصی کردن شبکه‌ها به طور کلی خوب است اما باید دید این کار با چه بودجه و امکانات فنی و کدام نیروی انسانی انجام می‌شود؟ در نظر گرفتن تنوع و مخاطبان خاص کار خوبی است اما از آنجا که قانون اجازه تأسیس شبکه‌های خصوصی را نمی‌دهد این بار به روی دوش صداوسیما افتاد و این رسانه به جای افزایش کیفی برنامه‌ها به افزایش کمی برنامه‌ها از طریق گسترش شبکه‌ها اقدام کرد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه تصمیم حذف دو شبکه تلویزیونی بر اساس مطالعات مختلف و نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته، عملی شده است، ادامه داد: باید ببینیم هزینه‌هایی که برای استمرار یک شبکه صرف می‌شود چقدر است و آن شبکه چقدر مخاطب دارد. شبکه‌ای که درصد قابل توجهی از مخاطبان را به خود اختصاص نمی‌دهد و تأثیری در میزان بینندگان تلویزیون ندارد، بودن یا نبودنش فرقی ندارد، فقط نیروی مادی و انسانی را اشغال می‌کند.

دباغ تأکید کرد: حذف این دو شبکه برای شروعِ کار خوب است اما کافی نیست. این کار باید در مورد شبکه‌های دیگر هم اجرا شود. مثلا شبکه نسیم و تماشا هم‌عرض هم هستند، شبکه‌های افق و مستند و شبکه‌های پویا و امید نیز می‌توانند هم عرض هم تلقی شوند و در هم ادغام شوند. استمرار این کار خیلی مهم است. اگر چه همین اقدام اخیر هم قابل تقدیر است و انجامش شهامت می‌خواست زیرا ادامه دادن یک کار غلط خودش غلط است و کار را بدتر می‌کند اما امیدوارم فقط به حذف این دو شبکه‌ بسنده نکنند.

در این زمینه بخوانید:

حذف ۲ شبکه صداوسیما از پنجم مرداد ماه

مخاطبان «ایران کالا» و «شما» با حذف این ۲ شبکه چه کنند؟

او با اشاره به کمرنگ شدن برنامه‌های کودک و نوجوان در شبکه‌های اصلی تلویزیون، عنوان کرد: حذف مخاطب کودک ونوجوان از شبکه‌های اصلی و پر بیننده  سیما، مثل شبکه یک  و دو  کار اشتباهی بود.  گروه‌های کودک و نوجوان در این شبکه‌ها گروه‌های فعالی بودند و از ابتدا برنامه‌های کودک نوستالژیکی از آن‌ها پخش شده است. اما وقتی شبکه مخصوص کودک تأسیس شد، مخاطبان را به آن سمت سوق دادیم. مگر در هر خانه چند تلویزیون است که انتظار داشته باشیم هر کدام از افراد خانواده برنامه های موردعلاقه و نیازشان را در شبکه خاص خودشان ببینند؟ از آنجا که گروه‌های کودک و نوجوان شبکه یک و دو گروه‌های فعالی بودند، پیشنهاد من این است که با احیای دوباره گروه کودک ونوجوان در شبکه های اول و دوم سیما برنامه‌های تولیدی کودک و نوجوان  در همین گروه‌ها تولید و پخش شود و تکرار آن‌ها در کنار برنامه‌های تأمینی، از یک شبکه اختصاصی مثل پویا یا امید پخش شود.با خالی شدن سبد کودک و نوجوان در برنامه های شبکه‌های اصلی تلویزیون، الان شبکه‌های اول و دوم تلخ و بی نشاط شده اند که به دلیل کثرت برنامه های خبری و شبه‌خبری بیشتر مواضع سیاسی دارند تا سرگرم‌کننده و جذب مخاطب به این شیوه دچار اشکال است.

دباغ در پایان به موضوع گسترش شبکه های رادیویی هم اشاره کرد و گفت: در رادیو هم گسترش بی رویه شبکه‌ها بدون برنامه ریزی دقیق انجام می‌شود. رادیوهای فصلی و مناسبتی ضرورتشان چندان قابل توجیه نیست، همچنین شبکه مستند در رادیو که تازه تاسیس شده است هم خلاف رویه‌ی کوچک سازی است. بهتر است الان که صدا و سیما به این نتیجه رسیده که شبکه‌های کم مخاطبش را ادغام کند در رادیو هم این کار اجرا شود.

حذف ۲ شبکه‌ صداوسیما خوب است اما کافی نیست
علیرضا دباغ


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۰۵:۵۷

افق و مستند چه ربطی به هم دارند که بخواهند هم عرض باشند؟! افق یک شبکه سیاسی است که بیننده های خودش را دارد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۰۶:۳۲

سلام. به نظر من کل صدا سبما مخاطب خود رو از دست داده. چون اکثر شبکه ها دیگه ببننده ندارند. شاید دو وسه شبکه کافی باشد. در بعضی خانه ها دیگه تلویزیونی وجود ندارد. و به جای ان کتاب می خونند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۰۷:۴۲

همه شبکه ها بایستی حذف شوند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۶

اون کسی که 20 شبکه راه اندازی کرد فقط میخواست بیت المال رانفله کنه وکسی هم کاری باهاش نداشت و باز خواست نشد والا 5 شبکه کافی بود اگه به من باشه میگه یه شبکه خبری یه شبکه ورزشی یه شبکه کودک و نوجوان ویه شبکه فیلم وسریال یه شبکه هم برای مسائل دینی و پزشکی واسلام

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۲:۰۱

احسنت دقیقا" نظر منم همینه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۰:۰۵

چه سالها که بودجه های آنچنانی برای این شبکه ها ریختتند و پاشیدند در حالیکه هیچ مخاطبی ندشانتد و کلی انسان نیازمند در ایلام و کردستان و سیستان و بلوچستان داشتیم و داریم

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۰:۳۰

شبکه 4 هم حذف کنن عالیه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۰ ۰۶:۴۵

نگاه نکن خوب . اکثر مردم نگاه می کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۰:۳۶

کلا صدا و سیما رو درش رو سیمان بگیرید حیف بودجه که خرجش کنید ..ما که سالی دو با هم تلویزیون رو روشن نمی کنیم. اینترنت رو هم که چراغ خاموش فتیله اش رو پایین کشیدید.که نبودنش بهتر از بودنشه. بهتره مردم برگردانید به عهد قجر. از همه جا بیخبر تا هرچی گفتید همه چشم بسته قبول کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۰:۳۸

به نظرم فقط شبکه سه و خبر کاربردیه بقیه بودو نبودشان فرقی نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۰

چطور یک دختر یک کانال میزنه کلی مخاطب داره.شما چیکار میکنید .یک بار مردم رو دعوت کنید شبکه و حرف بزنه ببینید چطور مخاطب پیدا میکنید.همش خودتون رو دعوت میکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۴:۱۱

حرف کاملا درستیه نیازی ب شبکه های مستقل در این حد نیست و دراین حد هم برنامه خوب ندارن

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۳

موافقم

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۷:۴۶

به نظر بنده وخیلیها کل شبکه های موجود اضافی وبدرد نخور وبلا استفاده هستند وفقط مصرف کننده !!!! بنابراین بهترین کار اینست دولت یک شبکه ی تبلیغاتی فقط برای تبلیغات خودش را داشته باشد وبقیه را کلا تعطیل وبودجه انها را به ملت بدهد .

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۸:۰۴

عالی

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۲:۱۸

بجای این شبکه ها شبکه ۲و۳ ورزش راه بندازند.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۲:۵۰

هیچ شبکه ای نباید حذف شود اتفاقا باید شبکه هایی ب صدا و سیما اضافه شوند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۰:۰۰

شبکه های دیگر را هم حذف میکردند هم خوب بود

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۱:۱۳

کل شبکه ها بجز یکی و دوتا حذف شوند و مابقی خصوصی شوند. و با این بودجه کلان میشود هزاران کار زیر بنایی برای پیشرفت کشور انجام داد. ولی کجا بود دلسوز واقعی که کلی به فکر کشور باشند بیست و سی شبکه که ده درصد مردم هم نگاه نمیکنند با چند ده هزار نیرو ووووو بودجه های سرسام آور. که با آن بودجه ها سالی هزاران مدرسه و دانشگاه و باشگاه ورزشی و شهرک صنعتی میشود ساخت ولی حیف وهزاران حیف.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۹:۳۳

بخاطر چند مستند و برنامه خاص و تکرار سریال کجای دنیا این همه شبکه میزنند؟ اشتغالزایی به قیمت حیف و میل بیت المال؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۱۴:۴۲

اشکال در دولتی بودن صدا و سیما است. اشکال در این است که تقریباً تمام هزینه‌های صدا و سیما از محل بودجه عمومی دولت تأمین می شود و فضایی برای فعالیت بخش خصوصی در عرصه رسانه های صوتی و تصویری فارغ از نظارت انحصاری صدا و سیما وجود ندارد. در عصر ارتباطات و اطلاعات بزرگترین و زیانبارترین انحصار را در ایران در این حوزه شاهد هستیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۱۶:۰۱

به امید روزی که تلویزیون همان شبکه یک باشد ودو.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۲۲:۴۱

شبکه هامون روهم حذف کنید هیچ برنامه مفیدی نداره فقط بیت المال رو داره هدر میده

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۵ ۲۱:۲۳

به‌نظرم این آقا نظراتش رو واسه خودش نگه داره بهتره! شبکه تماشا و نسیم، افق و مستند و پویا و امید کجا هم‌عرض هستن؟ ماموریت‌های این شبکه‌ها (غیر از پویا و امید) زمین تا آسمون با هم فرق داره!

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۱۵:۱۰

شبکه ایران کالا حفظ شود و حذف نشود شبکه شما و تماشا و نسیم و مستند حذف شود

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۱۷:۵۴

کاملا مشخصه پایگاه مردمی صدا و سیما از بین رفته و این رسانه به قشر خاص تعلق داره

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۱۸:۴۵

بجای حذف، تغییر ماموریت بدهند . الان شبکه های دیگری لازم است . مثلا شبکه اختصاصی تاریخ

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۰ ۱۹:۲۴

به نظر من حذف شبکه ایران کالا توسط صدا و سیما اشتباه بوده است زیرا این شبکه با حمایت از تولیدات داخلی نقش مهمی در رونق کسب و کار ها داشت و برنامه بازار سرمایه این شبکه با کارشناسی جناب حیدری و مجریان توانمند مانند سرکار خانم کاکاوند یکی از برنامه های پر مخاطب بود . بار دیگر صدا و سیما جمهوری اسلامی کج سلیقه گی نشان داد و یکی از شبکه ها ی خوب را به دلخواه خودش حذف نمود .

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۲ ۱۷:۰۷

به نظرم اکثر شبکه ها مخاطب ندارن.چون بی فایده هستن فیلم های ۸۰ سال پیش رو پخش میکنن.بهتره همش حذف دو شبکه کافی بقیه اضافیه.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۴ ۱۱:۱۷

شبکه تماشا سریال‌هاش حتی از شبکه ای فیلم بهتر و سریال خارجی پخش میکنه پس چرا باید حذف بشه