• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401071809003
  • خبرنگار : 71451

تفاهم نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا شد

تفاهم نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا شد

مراسم امضای تفاهم نامه مشترک بنیاد حفظ آثار ونشرارزش‌های دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم که در سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید قاسم سلیمانی برگزار شد، بیان کرد: ما در استان و شهرهای مختلف کشور موزه و یادمان‌های متعددی در زمینه دفاع مقدس داریم. سخنان مقام معظم رهبری برای ما معیار است.

وی ادامه داد: پایه اصلی جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، اسناد مرتبط با آنها است. ما می‌گوییم روایت باید مستند به اسناد و مدارک باشد. این روایت‌ها یا شفاهی یا در ابعاد و قالب‌های دیگر هستند. تاکنون کارهای بسیاری در زمینه دفاع مقدس انجام شده است ولی باید کارهای بیشتری انجام شود. دفاع مقدس در فرمایش مقام معظم رهبری ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال دیگر جای کار دارد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه امنیت و پیشرفت ما در گرو دفاع مقدس است، توضیح داد: اگر دفاع مقدس رقم نمی‌خورد معلوم نبود که چه وضعیتی داشتیم. انتظاری که مقام معظم رهبری از ما دارند این است که باید روایت‌ها را طوری برای نسل جوان بیان کنیم که آنها نیز مانند ما درباره دفاع مقدس فکر کنند. اگر دفاع مقدس را به زبان هنرمندانه منتقل کنیم معارف و ارزش‌های آن را می‌توانیم در آنها مشاهده کنیم.

سردار کارگر ادامه داد: امیدها بسیار بیشتر از مشکلات هستند. اما دشمنان نمی‌خواهند این را ببینند. ما باید ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس را با زبان خود جوانان  بیان کنیم. هر نسل با نسل دیگر متفاوت است.  دفاع‌مقدس متعلق به نیروهای مسلح نیست. فرماندهی جنگ با نظامیان است ولی پشتیبانی جنگ با مردم بود. پیروز اصلی دفاع مقدس ایران مردم هستند و در انحصار قشر خاصی نیست. ما از مباحث جناحی در دفاع مقدس جلوگیری کردیم. آقای مختارپور هم در دفاع مقدس دغدغه دارند.

در بخش دیگر این مراسم، علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران هم در سخنانی گفت: دفاع مقدس ما دو ویژگی اصلی دارد: یکی اینکه بر خلاف جنگ‌ها و مقاومت‌های دیگر عنصر معنویت داشت و برای همین از لفظ مقدس استفاده می‌کنیم. ویژگی دوم هم اصل ملی آن بود که مردم از هر قشری در آن حضور داشتند و نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم توانست است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس دومین عبارت پرتکرار است که مقام معظم رهبری از آن استفاده کرده‌اند.  ایشان در توصیف آن از گنجینه و ذخیره استفاده می‌کنند. این گنجینه باید به درستی جمع آوری و مورد استفاده قرار بگیرد. ما هنوز در این زمینه کار بسیاری داریم. حجم آثار منتشره فعلی ما بسیار قلیل است و مثلا در سال‌های اخیر آثاری درباره بیان نقش زنان و پشتیبانی آنان از جنگ تولید شده است که یکی از این آثار کتاب «حوض خون» است.

مختارپور گفت: مهم نگهداری این گنجینه و ابعاد مختلف آن است. از همه مهم‌تر آن چیزی است که امام اشاره کرده‌اند و دفاع مقدس را محفلی برای انسان سازی دانسته‌اند و امیدوار هستم این تفاهم نامه باعث شود که ما شرمنده امام و شهدا در روز قیامت نباشیم.

همچنین سردار غلامرضا علاماتی رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در سخنانی توضیح داد: این جلسه برای ادامه و استمرار همکاری‌هایی است که از سال‌های پیشین میان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با  سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. این تفاهم نامه با این هدف امضا می‌شود که بتوانیم آن چیزی که در دوران دفاع مقدس رقم خورده است را در اختیار مردم قرار بدهیم و برای نسل آینده نگهداری کنیم.
 
وی ادامه داد: فرامین مقام معظم رهبری در راستای حفظ آثار  مرتبط با دفاع مقدس برای ما مهم است و مردم باید بتوانند شیرینی و معنویت دفاع مقدس را حس کنند و از اسناد افتخار آمیز دوران دفاع مقدس بهره‌مند بشوند. ما باید بتوانیم اسناد، مدارک، گفتارها و هرچه از دفاع مقدس باقی مانده را حفظ و برای مردم روایت کنیم. نزدیک ۱۰ میلیون سند پیرامون دفاع مقدس مطابق قوانین ملی و بین‌المللی ساماندهی و آماده شد و در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. ۱۷۰ هزار ساعت مصاحبه انجام داده‌ایم، نزدیک ۴۰۰ کتاب تاریخ شفاهی تولید شده و ۲۵ میلیون برگ سند مکتوب، دیداری و شنیداری در حال ساماندهی است. علاوه بر این، ۶۸ پروژه ملی هم در این باره در دستور کار قرار دارد.

در ادامه، دکتر جعفریان معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی بیان کرد: ابزار اصلی جهاد تبیین، سند است چون تاریخ قابل بازگشت نیست و درآوردن روایت صحیح در میان نواهای استکباری امکان ناپذیر است.  دفاع مقدس یکی از اصلی‌ترین ابزار وحدت میان ملت ایران است. دفاع مقدس نخستین جنگی است که ملت ایران در آن شکست نخورد و تمام ملت برای دفاع از کشور اجماع نظر داشتند. بخشی از محصولات بیرون آمده پیرامون دفاع‌مقدس از کارهای پژوهشی است و پرداختن به دفاع‌مقدس در معاونت اسناد ملی یکی از دغدغه‌های اصلی است.

جعفریان تأکید کرد: ما در این معاونت میزبان  ۶۰ میلیون سند جنگ هستیم و این فرایند همچنان ادامه دارد. در تفاهم نامه جدید مراکز استانی  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با  سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با هم در ارتباط خواهند بود. همچنین دیجیتال کردن اسناد و افزایش در دسترس بودن اسناد برای پژوهشگران از دیگر اهداف این تفاهم نامه هستند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha