• پنجشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401072815558
  • خبرنگار : 71091

«پاییزان» ملودرامی عاشقانه درباره مادر است

«پاییزان» ملودرامی عاشقانه درباره مادر است

کارگردان مستند «پاییزان» که در بخش مسابقه سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد درباره این اثر گفت: «پاییزان» فیلمی برای تمام مادران این سرزمین است تا قدری از دینی که نسبت به آن‌ها بر گردن دارم، جبران شود.

 سجاد ایمانی-  کارگردان مستند «پاییزان»- در گفتگو با ایسنا درباره این مستند گفت: این مستند یک کار اجتماعی و درباره بحران کهن سالی است. در «پاییزان» به یک مادر و یا مادربزرگ پرداخته می‌شود و قصه‌ای ساده و بی‌آلایش را در شأن و شخصیت مقام مادر دارد و در تمام طول روایت قصه این مادربزرگ نیز من تلاش کردم این سادگی و حس دوست‌داشتنی که در روایت ما وجود دارد، حفظ شود. 

او درباره اینکه چه شد که تصمیم به ساخت مستندی با این موضوع گرفته است، بیان کرد: در واقع من درگیر پروژه دیگری بودم که با این مادربزرگ آشنا شدم و از نظر ظاهری، علم ادبیاتی و ویژگی‌های دیگر که همراه با کهن‌سالی این شخصیت بود، توجه من را به خود جلب کرد و تصمیم گرفتم بیشتر با او صحبت کنم و با او آشنا شوم. زمانی که با این مادربزرگ صحبت کردم متوجه شدم می‌توان با چنین شخصیتی فیلمی در شأن و شخصیت مقام مادر ساخت و روایت خوبی نیز از خود به جای گذاشت. 

این کارگردان مستند ادامه داد: دلیل دیگری نیز انگیزه برای ساخت این مستند را در من شکل داد، غم از دست دادن مادرم بود که فکر می‌کنم این اتفاق می‌تواند بزرگترین تراژدی هر فردی در زندگی باشد. بنابراین علاقه‌مند بودم فیلمی برای تمام مادران این سرزمین بسازم تا قدری دینی که به گردن دارم، جبران شود. 

ایمانی در ادامه صحبت‌های خود درباره موضوع ژانر در حوزه سینمای مستند عنوان کرد: من معتقدم ژانر پیش از اینکه وارد سینمای داستانی شود موقعیت متفاوت‌تری در سینمای مستند و در محتوای آن داشت. در سینمای داستانی به ژانر در ساختار فیلم توجه می‌شود اما در آثار مستند این توجه به ژانر در محتوای اثر است. باید بگویم در سینمای داستانی فیلمساز تصمیم می‌گیرد که در کنار ژانر فیلم بسازد اما در سینمای مستند سوژه و موضوع به شما اجازه می‌دهد اثری بسازید. مانند «پاییزان» که یک اثر اجتماعی و یک ملودرام عاشقانه است. 

کارگردان «پاییزان» در پایان درباره سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جشنواره امسال رخ داده و اتفاق بسیار مهمی است؛ کاهش تعداد آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف است که این اتفاق در کیفیت آثاری در جشنواره شاهد هستیم بسیار تأثیرگذار است و مخاطبانی که وارد جشنواره می‌شوند شاهد بهترین انتخاب‌ها هستند. یکی دیگر از اتفاق‌های بسیار خوب این دوره، محل برگزاری جشنواره است که از پردیس سینمایی ایران مال به پردیس سینمایی ملت انتقال پیدا کرد و دسترسی به این رویداد برای مخاطبان راحت‌تر شد. همچنین از دبیر جشنواره نیز بابت دقت و برنامه‌ریزی دقیقی که برای ارایه اخبار و همچنین پیش رفتن روند جشنواره داشتند نیز سپاسگزارم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha