• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401110100004
  • خبرنگار : 71668

در سالروز پایان ساخت عمارت تاج‌محل

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه

گیوین هامبلی، نویسنده کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی»، می‌نویسد که ریشه‌های ایرانی تاج‌محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش‌پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج‌محل نمونه‌ای از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. هامبلی با استناد به سخنان هرمان گوتز، کارشناس تاریخ هنر، می‌افزاید: «تاج‌محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده ‌است.»

به گزارش ایسنا، تاج محل یکی از مقاصد مهم گردشگری و همچنین دارای پرشکوه‌ترین و زیباترین معماری اسلامی است. این بنا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی، پایتخت هندوستان واقع شده است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.

تاج محل بر اصول طراحی معماری گورکانی اولیه و معماری ایرانی بنا شده‌ است. انگیزهٔ ایجاد این اثر، از موفقیت ساختمان‌های دودمان تیمور و گورکانی، ریشه گرفته بود.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه

گفته می‌شود شاه‌جهان از میان معماران بسیار، استاد عیسی افندی را برگزید و وی به کمک استاد احمد لاهوری این بنای مجلل را از سال ۱۶۳۱ تا ۱۶۴۸م با ۱۷ هزار کارگر و سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰ لک (هر لک معادل صدهزار روپیه است) بنا کرد؛ اما وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست؛ زیرا چندان پربیراه نیست اگر بگوییم که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و باشکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌ است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.

مقبره ای که مرکز مجموعه تاج محل است، همچون اکثر مقبره‌های گورکانی که ریشه در فرهنگ فارسی دارند دارای یک سازهٔ بزرگ از جنس مرمر سفید است که روی یک پایه قرار داشته و با بنایی متقارن و همراه با ایوان، با گنبدی پوشیده شده است.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
تاج محل

قسمت بیرونی تاج محل از بهترین معماری‌های گورکانی به‌شمار می‌روند. تزیینات متناسب با تغییرات ناحیهٔ سطحی بنا تمیزکاری شده‌اند و عناصر تزیینی با انجام نقاشی، گچ‌بری و حکاکی یا کوبیدگی سنگ ایجاد شده‌اند. عناصر تزیینی تاج محل همانند هنر اسلامی از به کار بردن «انسان انگاری» امتناع می‌کند و صرفاً از خوش‌نویسی، طرح‌های انتزاعی یا نقش‌مایه‌های به‌ شکل گیاه به‌ وجود آمده‌اند.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
قسمت بیرونی تاج محل

تالار داخلی تاج محل تزییناتی فراتر از عناصر سنتی تزیینی دارد. خاتم‌کاری‌ها از نوع پرچین‌کاری نیستند؛ بلکه از گوهرسنگ های نیمه‌ارزشمند و ارزشمند تشکیل شده‌اند. جالب توجه است که در سنت اسلامی، قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است؛ بنابراین جسد ممتاز و شاه جهان در زیرزمین تالار دفن شد و چهره‌هایشان به‌سمت راست، به‌سمت مکه، قرار گرفته است.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
معماری داخلی تاج محل

مجموعهٔ تاج محل در یک باغ گورکانی مربع‌ شکل به طول ۳۰۰ متر (۹۸۰ فوت) قرار دارد. این باغ دارای مسیرهایی است که هر یک از چهار قسمت باغ را به ۱۶ باغچه تقسیم می‌کنند. در فاصلهٔ بین مقبره و دروازه و در مرکز باغ، یک مخزن مرمرین آب قرار گرفته و یک استخر بازتاب برای بازتاب تصویر مقبره در جهت شمالی‌جنوبی آن قرار گرفته‌ است که حوض کوثر نامیده می‌شود. معماری چهارباغ توسط بابر، نخستین امپراتور گورکانی، به هند وارد شده‌ است که نمادی از چهار رود جاری در جنت بوده و مشابه باغ بهشتی است؛ این نوع معماری از باغ ایرانی ریشه گرفته‌ است.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
حوض کوثر در تاج محل

می توان گفت در بین بناهایی که خارج از ایران ساخته شده است و به نوعی یادآور فرهنگ و تمدن ایرانی است، هیچ بنایی به اندازه تاج محل با عشق، افسانه و هنر آمیخته نیست. این بنا نشان می‌دهد هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی تا نقاطی دور از خاک ایران نفوذ کرده و تاثیرگذار بوده است. این مجموعه برای ایرانیان از این جهت اهمیت دارد که الگوی طراحی آن بر اساس الگوهای طراحی معماری ایرانی استوار است و به نوعی بازتاب فرهنگ معماری ایران در سرزمین هند است که در دوره گورکانیان در تداوم معماری تیموری در آنجا شکل گرفت و توسعه یافت. طرح چهارطاق، چهار ایوانی برون‌گرا، چهارباغ، چهارسو، چهارمنار، چهار برج، چهار دروازه و هشت بهشت از طراحی‌های ایرانی در معماری تاج محل است.

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
نمای هوایی از تاج محل

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۱۵:۵۶

جالب اینه که سازنده تاج محل یک حاکم ترک گورگانی بوده، معمار یک معمار ترک عثمانی بوده، سبک معماری سبک معماری گورگانی و صفوی بوده و حتی داستان و فلسفه ی ساخت بنا مانند داستان ساخت مساجد تیموری در سمرقند و مانند داستان ساخت مسجد گوهرشاد مشهد و بخاطر ابراز عشق حاکم به همسر خودش هست یعنی تمامی مولفه های ساخت بنا مانند سازنده، معمار، سبک معماری، فلسفه ی ساخت همه مولفه های ترکی هستش، ولی نهایتا صغرا و کبری کردید که بگید بنا ایرانیه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۲۰:۱۷

عیسی افندی مصری هستش

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۱:۲۵

نویسنده این مقاله به غلط یکی از معماران این بنا را "عیسی افندی" نامیده است. نام صحیح "عیسی شیرازی" بوده است. با توجه به این نکته که همسر محبوب شاه جهان، ممتاز محل، اهل شیراز بوده است، ارتباط و دلبستگی این شاه ایران دوست با شهر شیراز، دور از انتظار نیست.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۲۳:۲۲

افندی که ایرانی نیست عثمانیه در ضمن شعر فارسی بگین قابل قبوله اما معماری فارسی نداریم. معماری اسلامی که در همه جای سرزمین اسلامی هست و خاص ایران و علی الخصوص فارس نمیشه گفت . از سلطانیه زنجان و کبود تبریز و چهل ستون اصفهان و سمرقند و هند و عثمانی بیشترشان مال حکومت‌ها و امپراتوری های ترک تبارند. تاریخ بلد نیست برو حداقل جغرافی یاد بگیر

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۰۰:۲۳

تلاش مضحکیه فارس خواندن معماری تمدن ترک رو ، چون برای تمام دنیا آشکاره که این هنرو قدرت ملت ترک هست امیر تیمور از شاخه قارالوق ترکمنهاست از قبیله برلاس و چون دختری از خانات مغول گرفته بهش گفتن کوراکن یا همون گورکانی شما(به معنی، داماد) ،

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۱۸

فعلا که تمام دنیا این اثار رو ایرانی میدونن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۳ ۲۲:۴۸

این معماری به دست ترکهای تیموری که بعد با موغال ها جا نشین شدن ساخته شد تحت امپراطوری موغال هندوستان برای اولین بار در تاریخ یکپارچه شد و به لحاظ اقتصادی رتبه اول دنیا بود تجارت جهان در دست امپراطوری موغال بود و به نوعی در زمانش بهترین کشور مثل آمریکای کنونی اما به دست انگلیسی ها غارت شد و نابودش کردن کشورو . کارس تفکیک طبقاتی ملت هنر انگلیس بود به نوعی که دویست سال بعد هنوز مردم هند متوجه بلایی که سرشون اومده نشدن دارن باهم درگیر میشن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۰۴:۱۰

این معماری ها متعلق به ترکان است نه فارس. در جواب کسانی که با دزدیدن و جعل هویت دیگران میخوان برای خودشون در این مناطق هویتی دست و پا کنند یه ضرب المثل نثارشان میکنم.در ضرب المثل ترکی میگن :اوزگه س... بی دورماغ اولماز😁

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۲:۰۵

بعد از تصرف تمام آثار مربوط به ترکان در ایران حالا نوبت به تصرف آثار ترکان در ممالک همسایه هم رسیده.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۰۷:۵۴

یک مشت پان ریختن تو کامنت ها. یک سرچ ساده تو اینترنت هم نمی‌کنن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۰:۱۲

نوشته ردپای ایرانی نه فارسی..اونایی ک سواد ندارند دوباره بخونن..ضمنا نه اسلام معماری داشت نه مغول..معماری اسلامی وجود نداشته بلکه معماری ساسانی درسته..

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۱:۱۴

استفاده از پسوند "افندی" برای استاد عیسی شیرازی غلط است. استاد عیسی شیرازی از معماران بنام زمان خودش بود که در طراحی و اجرای تاج‌محل نقش اساسی داشت.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۴:۴۳

۱- کاربرد پسوند "افندی" برای "عیسی شیرازی" غلط و شاید مغرضانه باشد. ۲- گورکانیان هند، ادامه گورکانیان ایران بودند. زبان رسمی در دربار گورکانیان هند، فارسی بود. ۳- شاه جهان پس از سقوط پادشاهی‌اش، به ایران پناه آورد و مدتی طولانی را در دربار صفوی سپری کرد. سپس با یاری شاه عباس به تاج تخت بازگشت.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۷:۰۶

معماری تو کی اسلامی است