• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402021810895
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد

چرایی تمایل اتحادیه عرب به بازگشت سوریه

چرایی تمایل اتحادیه عرب به بازگشت سوریه

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نشست روز یکشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب و موافقت آنها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: در نشست سران کشورهای عربی که در ریاض برگزار می‌شود در این ارتباط تصمیم‌گیری نهایی می‌شود و این بازگشت قطعی خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در نشست سران اتحادیه عرب که در ریاض برگزار خواهد شد قرار است بشار اسد به دعوت مستقیم ملک سلمان پادشاه عربستان شرکت کند، اظهار کرد: در حقیقت با توجه به این تصمیم، سوریه بعد از ۱۲ سال به اتحادیه عرب باز می‌گردد و به نظر من این موضوع چندان افتخار آمیزی برای سوریه نیست گرچه می‌تواند اعتبار این کشور را افزایش دهد.

هانی زاده در توضیح صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: در طول سالیان اخیر اتحادیه عرب جایگاه خود را به عنوان یک مقام منطقه‌ای تا حدودی از دست داده است و در حل مشکلات عربی عربی و مردم فلسطین ناتوان بوده است. در واقع اتحادیه عرب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های منطقه‌ای در حال حاضر دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست و نمی‌تواند در موقع بحران‌ها تصمیم‌گیری کند.

وی با اعتقاد بر اینکه در همین چارچوب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چندان در وضع دولت و ملت سوریه موثر نیست ولی از نظر اعتباری می‌تواند جایگاه سوریه را ارتقا دهد، ادامه داد: سوریه جزو شش کشوری بود که در سال ۱۹۴۵ در شکل‌گیری اتحادیه عرب نقش کلیدی داشت و اکنون با توجه به اینکه این کشور از بحران داخلی خارج شده است بار دیگر به این اتحادیه بازگشته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در ۱۲ سال گذشته سوریه با کمک ایران، روسیه و حزب الله لبنان توانست بحران به وجود آمده را مهار و مدیریت کند و با گروه‌های تکفیری و تروریستی مبارزه کند، افزود: اکنون کشورهای اتحادیه عرب مشاهده می‌کنند که سوریه در حال نقش آفرینی در مسائل منطقه است و با توجه به اینکه از بحران خارج شده است آنها ناچار شده‌اند که بار دیگر بپذیرند که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد. در واقع تصمیم اخیر کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از سر ناچاری بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha