• پنجشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402022818213
  • خبرنگار : 71573

دیدار تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه کتاب

دیدار تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه کتاب

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه کتاب بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز (پنجشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه) از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی تهران دیدن کرد.

او در ابتدا از غرفه جوانان آستان قدس رضوی با عنوان پاتوق دهه هشتادی‌ها و انتشارات به‌نشر در بخش کودک و نوجوان دیدن کرد و در جریان فعالیت‌های آن‌ها قرار گرفت.

 در دیدار «پاتوق ده هشتادی‌ها» دختران نوجوانی که در این غرفه حضور داشتند، درباره بخش‌های ترویجی‌شان توضیح دادند مثلا بخشی با عنوان "تریبون آزاد".

در بخش دیگری، "فهرستی از کسانی که تاکنون به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند اما دوست دارند به آن‌جا بروند" به تولیت آستان قدس نشان داده شد که او برای تسهیل حضور این افراد قول مساعد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی درباره  مسائل نوجوانان نیز گفت:  ما ۵۰ درصد ماجرا هستیم  و شاید کمتر که می‌توانیم زمینه و امکانات را فراهم کنیم؛ بقیه کار به عهده خود جوانان و نوجوانان است. آن‌ها باید تلاش کنند.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه از غرفه‌های «نشر رود آبی»، «بخش کودک به‌نشر»، بخش بزرگسال و چند ناشر دیگر دیدن کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در حاشیه این بازدید درباره فعالیت‌های آستان قدس در نمایشگاه کتاب به خبرنگاران گفت: اول باید این رویداد فرهنگی حیات‌بخش و بسیار زیبا به نام نمایشگاه کتاب را تبریک و تهنیت عرض کنم؛ حقیقتا انسان از حضور در چنین محیط‌هایی که به کتاب و نشر و معرفت و آگاهی و علم و دانش می‌پردازند، لذت می‌برد. کاش بتوانیم هر چند وقت یک‌بار، نه سالی یک‌بار و در همه استان‌ها و نه فقط در تهران، این نمایشگاه‌ها را راه بیندازیم. این اقبال مردم به ویژه جوان‌ها، بسیار مایه خرسندی، خوشحالی و امیدواری است.

او در ادامه افزود: آن کشور و ملتی می‌تواند تمدن‌ساز باشد که با کتاب و قلم و دانش ارتباط داشته باشد. قلم به قدری ارزش دارد که  خداوند در قرآن به آن قسم یاد می‌کند: «نون والقلم و ما یسطرون»(قسم به قلم و آنچه نوشته می‌شود).  کتاب و قلم ارزش بسیاری دارد که خداوند به آن قسم می‌خورد؛ این عظمت قلم و نویسندگی است.

تولیت آستان قدس رصوی سپس بیان کرد: بنای ما در حوزه نشر و انتشارات بر این است که از حداکثر امکانات آستان در این حوزه استفاده کنیم. نگاه ما به حوزه نشر و  کتاب،  نگاه سوداگرانه و تجارت و کسب سود و درآمد نیست، حتی حاضریم برای این حوزه هزینه کنیم یا محصولات خوب فرهنگی را به قیمت‌های مناسبت در اختیار مردم مشتاق و علاقه‌مند قرار بدهیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی  با اشاره به رواق‌های مطالعه در حرم امام رضا (ع) اظهار کرد: بخش‌هایی از قسمت‌های بانوان و آقایان را با کتاب‌ها و مبلمان خوب تجهیز کردیم تا برای مطالعه خستگی‌آور نباشد و رواق‌های مطالعه را در حرم مطهر راه انداختیم زیرا آن‌جا خانه عالم آل محمد (ص) است و عالم آل محمد (ص) باید در خانه خود، کتاب و کتابخوانی و ترویج کتاب داشته باشد.

او تأکید کرد: همان‌طور که فضای زیارت و عبادت و نماز خواندن و دعا خواندن را در حرم مطهر باید ایجاد کنیم، به همان‌ مقدار هم باید فضای مطالعه و کتاب و کتابخوانی را هم گسترش دهیم زیرا کتاب و کتابخوانی را عبادت و جزئی از زیارت می‌دانیم زیرا بخشی از فرهنگ دینی و مذهبی ماست.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: رواق‌های کودک  را در حرم مطهر راه ‌انداختیم، همچنین یکی از شبستان‌های حرم مطهر را به کودکان تخصیص دادیم. همچنین بخشی را برای نوجوانان در نظر گرفتیم و درصدد راه‌اندازی بخش‌هایی برای نوجوانان و جوانان هستیم تا هر کسی از گروه‌های مختلف به حرم مطهر مشرف می‌شود،  فضاهایی را مناسب  با سن و سال و تحصیلات و ذائقه آن‌ها به وجود بیاوریم زیرا معتقدیم این فعالیت‌ها نیز به یک معنا زیارت است. در این نمایشگاه به‌نشر در بخش‌های مختلف و موسسه جوانان بی‌نهایت شو در بخش کودک و شبستان حضور فعال داشتند. تا جایی که گزارش داده‌اند، استقبال خوب بوده است. امیدواریم بتوانیم امکانات بیشتری را در این حوزه هزینه کنیم و خواهیم کرد.

 او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۲۰ هزار جلد کتاب را برای مناطقی که جوانان و نوجوانان عزیزمان به کتاب‌ها دسترسی ندارند و یا قدرت خرید ندارند، تهیه و ارسال می‌کنیم تا بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره خرید کتاب توسط آستان قدس که همه‌ساله از ناشران در نمایشگاه انجام می‌شود، نیز گفت: کتابخانه آستان قدس، یک سرمایه بسیار بزرگ ملی است. این سرمایه اگر به‌روز نشود کم‌کم افت می‌کند و جایگاه و موقعیت و اقبال مردم نسبت به خود را از دست می‌دهد. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که این سرمایه بزرگ (کتابخانه آستان قدس) را که از جهاتی در کشور بی‌نظیر و در سطح جهانی کم‌نظیر است، به‌روز کنیم. پس وظیفه داریم برای به‌روز کردن کتابخانه، کتاب‌های جدید و چاپ اول را خریداری کنیم، این برنامه از برنامه‌های ثابت و لایتغیر ماست و ان‌شاءالله خواهد بود.

انتهای پیام

پی‌نوشت: این خبر به‌روزرسانی شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha