• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402041106830
  • خبرنگار : 80001

ساماندهی بازار مسکن در یک قدمی تایید

ساماندهی بازار مسکن در یک قدمی تایید

اگرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات جزئی را به مصوبه مجلس درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها وارد کرده، به نظر می‌رسد نگاه کلی مجمع به طرح مذکور حمایتی است و با رفع ایراداتی از جمله تلاش برای کاهش دعاوی مالک و مستاجر و هم‌چنین مکانیزم شناسایی اراضی خالی، مجمع این طرح را تایید کند.

به گزارش ایسنا، طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» روز گذشته با چهار ایراد وارد شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد؛ ایراداتی که به نظر می‌رسد چندان جدی نیست و پس از رفع اشکالات توسط مجلس و دولت می‌تواند به تایید برسد.

از جمله  ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها وارد کرد مغایرت ماده ۶ این مصوبه درخصوص الحاق یک تبصره به قانون مالیات‌های مستقیم با سیاست‌های کلی امنیت قضایی و سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری بود.

ماده ۸ طرح مذکور مبنی بر تعیین و اعلام سقف یا میزان افزایش اجاره بها و هم‌چنین تبصره ۳ ماده ۱۱ درخصوص بررسی  تایید یا رد فسخ توسط دادگاه غیرحضوری نیز مغایر بند ۱ سیاست‌های کلی امنیت قضایی دانسته شد.

هیات عالی نظارت همچنین ماده ۱۳ این مصوبه در خصوص اخذ عوارض از اعیان غیر متناسب با کاربری های ثبت شده را مغایر جز ۳ بند ۹سیاست های کلی نظام قانون گذاری (رعایت اصول قانونگذاری و قانون نویسی) دانستند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مجمع تشخیص مصلحت با کلیات این طرح موافق است و به نمایندگان مجلس و کارشناسان حقوقی دولت اعلام  کرده تا ایرادات جزئی مطرح شده روی واژگان و مسائل ویرایشی مصوبه را برطرف کنند.

یکی از موارد ابهام، اختلاف بین موجر و مستاجر است. طبق این مصوبه اگر اختلافی بین موجر و مستاجر درخصوص عدم رعایت سقف مجاز افزایش سالیانه اجاره بها پیش آمد و موجر در  دادگاه محکوم شد، بانک مرکزی می‌تواند اضافه دریافتی را از حساب موجر کسر و به مستاجر بدهد. مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که این موضوع به افزایش پرونده‌های قضایی می‌انجامد و پیشنهاد داده متن به این صورت تنظیم شود که در صورت شکایت مستاجر، پرونده قضایی تشکیل شود.

یکی دیگر از ایرادات به مغایرت بحث عوارض اراضی خالی مربوط شده است. مجمع تشخیص مصلحت از دولت و مجلس خواسته تا مکانیزم شناسایی این اراضی را مشخص کنند. با این حال شنیده می‌شود که نگاه کلی مجمع  تشخیص مصحلت نظام به این مصوبه، حمایتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۰۷:۲۰

مگر می شود روی اموال مردم نرخ تعیین کرد. مگر دولت در افزایش قیمت ها از دستورالعمل استفاده می کند. این کار باعث بوجود آمدن قراردادهای یک ساله با مستاجران می شود و کسی قرارداد را تمدید نمی کند. باز مستاجر است که سر سال می بایست دنبال مورد اجاره بگردد

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۰۹:۵۵

سلام در بیشتر کشورهای دنیا مسکن کالای سرمایه گذاری نیست. چرا شاید احتکار مسکن وجود داشته باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۱۰:۴۲

ما با اون خیلی کشورها از زمین تا آسمان فرق داریم . پس لطفا مقایسه نکنید .

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۱۲:۲۸

کاش جای هم بود برای کالا مواد غذای در انحصار دولت نرخ تعیین میکرد

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۱۲:۲۸

چرا روی ملک مردم می‌خواین نرخ تعیین کنین طرف زحمت کشیده براش .ایران با خیلی کشورها خیلی فرق داره.اینحور مستأجر فقط یکسال می‌تونه توی خونه بشینه هر کس بگیدچند تا پسر آشنا مستأجر داره راحت می‌تونه مستأجر بلند کنه.کاش جای هم بود برای کالای در انحصار دولت نرخ تعیین میکرد 200درصد افزایشی

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۱۳:۳۰

تنها راه درمان مشکل مسکن بستن قرارداد های سه ساله با تعیین یک نرخ در طول سه سال است

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۲ ۱۵:۰۹

.،این طرح شدنی نیست..چرا که دولت ابتدا درحقیقت به دنبال زنده کردن مالیات بر اجاره میباشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۳ ۱۲:۳۱

سلام. بازنشسته تامین اجتماعی. اجاره نشینم ۶میلیون میگیرم میشود زندگی کرد..

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۳ ۲۰:۳۷

شما قیمت دلار رو کنترل و ساماندهی کنید قیمت خانه و بقیه کلاها خودبه خود درست میشه