• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402050200985
  • خبرنگار : 71451

ماجرای رمزهای قرآنی چند عملیات در جنگ تحمیلی

ماجرای رمزهای قرآنی چند عملیات در جنگ تحمیلی
دروازه قرآن برای بدرقه رزمندگان

قرآن از جمله معجزات پیامبر است که از جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است. این کتاب آسمانی در شرایط مختلف و دشوار همواره راهگشای انسان ها بوده است و در طول جنگ تحمیلی نیز الگویی برای رزمندکان بود.

به گزارش ایسنا، در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رزمندگان ایرانی عملیات‌های بسیاری را به مرحله اجرا درآوردند. از میان نام‌هایی که برای هر یک از این عملیات‌ها انتخاب می‌شد «فتح‌المبین» و «والفجر» از جمله نام‌های برگرفته از سوره‌های قرآنی بودند. فتح‌المبین از نام سوره «فتح» انتخاب شده بود: «انا فتحنالک فتحا مبینا» همچنین نام عملیات چند مرحله‌ای والفجر از سوره مبارکه «الفجر» گرفته شده بود که واژه «والفجر»، کلمه اول در آیه نخست این سوره نیز بود.

ماجرای رمزهای قرآنی چند عملیات در جنگ تحمیلی

نام عملیات «نصر» نیز از سوره ۱۱۰ قرآن کریم یعنی سوره «نصر» انتخاب شده بود که اولین آیه آن از نصرت الهی و پیروزی مسلمانان خبر می‌دهد. عملیات «رمضان» از دیگر عملیات‌های رزمندگان ما بود که نام آن برگرفته از ماه روزه و عبادت بود. در آیه ۱۸۵ سوره بقره به ماه مبارک رمضان ماهی که در آن قرآن برای هدایت انسان نازل شد، به صورت صریح اشاره شده است.

البته برای آغاز عملیات‌ها از رمزهای مختلفی استفاده می‌شد که این رمزها نیز با استفاده از کلمات و عبارات مذهبی، نام معصومین(ع) و واژه‌های قرآنی بود. «یاالله»، «الله اکبر»، «یا علی بن ابیطالب(ع)»، «یا حسین(ع)» و «یا زهرا(س)» از جمله رمزهای عملیاتی رزمندگان ما بود.

ماجرای رمزهای قرآنی چند عملیات در جنگ تحمیلی

جالب این بود که وجود اعتقادات مذهبی و تمسک به قرآن آن چنان در نیروهای رزمنده ایرانی چشمگیر بود که بسیاری از حرف‌های آنها متأثر از همین اعتقادات بود، اما این حرف‌ها گاه با کنایه و استعاره بیان می‌شد. برای مثال وقتی بی‌سیم‌چی جبهه می‌خواست به رزمنده ای دیگر بگوید که خمپاره یا گلوله توپ به سوی دشمن پرتاب کند می‌گفت: «الله اکبر»، یعنی آتش بفرست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha