• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402051710333
  • خبرنگار : 71541

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد

کاهش ۱۷ درصدی حوادث راه‌آهن

کاهش ۱۷ درصدی حوادث راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن گفت: به‌ دنبال اقدامات صورت گرفته، در چهار ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حوادث راه‌آهنی‌مان ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، سید میعاد صالحی در نشست خبری با اشاره به آنچه در سال ۱۴۰۰ در راه‌آهن تحویل گرفته، گفت: در سال ۱۳۹۷ با توجه به پرش سه برابری ارزی و اینکه بسیاری از قطعات ناوگان ارزی است؛ بودجه راه‌آهن به جای ۳۰۰ درصد، ۳۰ درصد رشد کرد و اولین ناترازی رقم خورد، در سال ۱۳۹۹ هم افزایش ۳۰۰ درصدی ارز و افزایش بودجه ۳۰ درصدی رخ داد که ناترازی در راه‌آهن افزایش یافت و با انباشتی از  بدهی‌ها و تعمیرات روبه‌رو شدیم.

وی با بیان اینکه صنعت راه‌آهن ‌می‌تواند نقش اعتلای کشور را داشته باشد اما اکنون دچار عقب‌ماندگی جدی است، افزود: بر اساس سال‌ها پژوهش در حوزه حمل‌ونقل و بخش ریلی، اشراف خوبی در حوزه اقتصادرانی داشتیم و می‌دانستم یکی از گلوگاه‌های ما صنعت حمل‌ونقل ریلی است در حالی که سال‌ها به این حوزه توجه نمی‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ماده ۵۷ ماده ششم توسعه، ذیل بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری است که به اولویت بخش ریلی تاکید کرده‌اند. در بند ب آمده که حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافری ۲۰ و در بخش باری۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما پیش از آن در بند الف ماده ۵۷ اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد.

صالحی ادامه داد: جمع فروش نفت در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما سازمان برنامه و بودجه به حوزه ریلی پول نداده و حوزه ریلی را فقیرتر کرده است؛ تا جایی که ما در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم تعمیرات داشتیم؛ خطوط ریلی هر ۱۵ سال نیاز به تعمیر دارند، اما این اتفاق نیفتاده است.

۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام‌ریلی از روسیه به هند داریم

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که در راه‌آهن حضور پیدا کردیم، بنا داشتیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم و با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم. به همین دلیل ما کریدور شمال به جنوب را ایجاد کرده و اکنون ۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام‌ریلی را از روسیه به هند داریم که می‌توانیم بار را ترانزیت کنیم و درآمد داشته باشیم و از مهر ۱۴۰۱ این کار عملیاتی شد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ما نیاز به جراحی اقتصادی داریم، افزود: نیازمند جهش اقتصادی هستیم و یکی از المان‌های آن توجه به صنعت حمل‌ونقل و به دنبال آن حمل‌ونقل ریلی است. در ۱۰ سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، چین ۳۷ هزار کیلومتر خط ریلی پرسرعت احداث کرد (۴۰ برابر تهران - مشهد از نظر مسافت)؛ در حالی ما تاکنون هیچ خط پرسرعت ریلی ایجاد نکرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه با جلسه‌های متعدد توانستیم مبلغ کیلومتراژ را برای رضایت خاطر لکوموتیوران‌ها مشخص کنیم، اظهار کرد: ما در کشور ۲۱ منطقه ریلی داریم با مدل‌های متنوع؛ ۲۱ کد برای حوزه مسافری و ۲۱ برای حوزه باری مشخص کردیم و به‌طور میانیگن ۱۰۰ درصد کیلومتراژ لکوموتیوران‌ها را افزایش دادیم. در نتیجه اقدامات منظومه‌ای، در چهار ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حوادث راه‌آهنی‌مان ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است؛ که یکی از این اقدامات همین تعیین کیلومتراژ بود و مجموع نحوه دنبال کردن، انضباط‌بخشی و مانیتورینگ می‌تواند حوادث را کاهش دهد.

وی درباره آمار جابه‌جایی مسافران ریلی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ با ۴۳ درصد افزایش به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جابه‌جایی مسافر رسیدیم و رکورد تاریخی جابه‌جایی را در راه‌آهن عوض کردیم، که ۲۸ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۹ بود؛ هدف‌گذاری برای امسال هم بالای ۳۰ میلیون نفر است. در چهار ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۱ هم با ۱۳ درصد افزایش به جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی بیان کرد: ما به تولید داخل توجه داریم و این فرآیند را تسهیل می‌کنیم؛ در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو رسیدیم و به ۱۵۹۸ عدد دست پیدا کردیم که تماما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تولید داخل بود. همچنین با احیای ماده ۱۲ که بر اساس آن قراردادی به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان بین راه‌آهن و شرکت‌های بخش خصوصی بسته شد، به ازای هر تن-کیلومتر ۳۵ سی‌سی و به ازای هر نفر-کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی ‌می‌شود که می‌تواند بخشی از سرمایه را به سرمایه‌گذار برگرداند.

تهاتر نفتی از سال ۱۴۰۰ کلید خورد

صالحی با بیان اینکه برای حل مشکلات تنوع‌بخشی به تامین مالی را سرلوحه قرار دادیم، گفت: یکی‌از این موضوعات، تهاتر نفت است که از آذر ۱۴۰۰ کلید خورد و ما توانستیم ‌پروژه‌های ریلی را احصا کنیم از جمله چابهار -زهدان و رشت - آستارا؛ خطوط ترانزیتی که با یک الحاق، ارزش افزوده بیشتری دارد. این عدد بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و از سازمان برنامه انتظار داریم که تعهدات قبلی را عمل کند تا حداقل بدهی‌های دولت قبلی را پرداخت کنیم و بعد به جهش بپردازیم؛ تامین سرمایه از طریق ماده ۱۲ هم بسیار مهم بوده و سقف آن ۷.۵ میلیارد دلار است.

وی درباره اقدامات راه‌آهن برای اربعین نیز بیان کرد: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهایی ازجمله تهران - کرمانشاه و مشهد - کرمانشاه در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت را هم ثابت نگه داشته‌ایم. همچنین از خرمشهر به شلمچه برای کسانی که از تهران تا خرمشهر با قطار بیایند یا با ماشین شخصی تا شلمچه بیایند، ریل باسی به‌طول ۲۰ کیلومتر گذاشتیم ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جابه‌جا می‌کند.

مشکلات شرکت رجا، به‌دلیل خصوصی‌سازی اشتباه است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به مشکلات شرکت‌های خصوصی و قطارهای حومه‌ای بیان کرد: رجای امروز معلول خصوصی‌سازی ۱۳ سال قبل است؛ ما با خصوصی‌سازی موافقیم اما در صورت واگذاری به اهلش. قرار بود راه‌آهن در فرآیند درست خصوصی‌سازی گام بردارد؛ اما به دو بلا گرفتار شد که مقام معظم رهبری بیم آن را داده بود، اختصاصی‌سازی و خصولتی‌سازی. البته ما برای افرادی که دارای صلاحیت که هم پول و هم امکان و علاقه داشته باشند فرش قرمز پهن می‌کنیم.

صالحی با بیان اینکه مشکلات امروز قطارهای حومه‌ای، پیامد خصوصی‌سازی نادرست بوده است، گفت: اینکه مدیر دولتی از دولت رفته و با خود ۱۰۰۰ ناوگان برده به اسم خصوصی‌سازی، فرآیند صحیح نیست. رجا اسفند ۱۳۸۸ واگذار شد؛ اما تا مدتها تامین اجتماعی مسئولیت رجا را گردن نمی‌گرفت؛ زیرا این صندوق‌ها به دنبال شرکت‌های پتروشیمی سودده هستند برای اینکه بتوانند حقوق بازنشستگان را بدهند. ما بارها گفتیم تامین اجتماعی اگر رجا را می‌خواهد باید تزریق نقدینگی کند، زیرا ۵۰ درصد واگن‌های مسافری ما در رجاست. به همین دلیل ما از وزارت رفاه هم خواستیم تکلیف رجا را مشخص کند.

وی درباره وضعیت ناوگان قطارهای حومه‌ای توضیح داد: ما یک سری ریل‌باس داریم که تولیدشده شرکت داخلی در ابهر است با شراکت کره؛ این ریل‌باس‌ها در سال‌های گذشته از ۱۲ عدد به چهار رسیده است. به‌علاوه یک سری ترسنت داریم که ساخت زیمنس آلمان بود. اینها همه الان در اختیار شرکت رجاست که تعمیر و نگهداری هم نشده و اکنون هیچ کدام از ترنست‌ها کار نمی‌کند؛ این در حالی است که طبق تفاهمات با راه‌آهن، رجا اعلام کرده که مسیرهای دور را نمی‌رود و راه‌آهن باید این مسیرها را برود، مسیرهایی دور  هم ضرر بیشتری دارد و سخت‌تر است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان بابت زیان به شرکت رجا دادیم، اگرچه این زیان را ما نباید بدهیم بلکه دولت باید بدهد، زیرا فرایند جابه‌جایی مسافر زیان‌ده است  و برای آن یارانه می‌دهند اما این یارانه در این سال‌ها افزایش پیدا نکرد. سال گذشته راه‌آهن در حوزه مسافری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان زیان کرده است. در حال حاضر هم رجا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بدهکار است؛ هفت سال است که رجا تنها به ما حق دسترسی به شبکه ریلی را نداده بلکه پول لکوموتیو هم نداده است.

چرا بلیت مسافری قطار کم است؟

صالحی درباره علت کمبود بلیت مسافری، توضیح داد: افزایش قیمت بلیت قطار نسبت به سایر مدل‌ها اندک است، همه واگن‌های مسافری برون‌شهری واگذار شده به بخش خصوصی که قطعا با این نرخ‌ها راه‌آهن و شرکت‌ها زیان می‌بینند، باید نرخ بلیت اصلاح شود یا سازمان برنامه رقمی به راه‌آهن اختصاص دهد. در حال حاضر که قیمت بلیت افزایش نیافته وبه خاطر قیمت و ایمنی تقاضای ما بالا رفته و طبیعی است که انتخاب اول مردم حوزه ریلی باشد.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته هم نوسازی ناوگان مسافری انجام نشده یا به ندرت انجام شده؛ دولت قبلی هم اگر سرمایه‌گذاری کرده،  به سمت قطار پنج ستاره رفته است که اولویت مردم نیست. ما با برنامه‌ریزی هدف‌گذاری کردیم قطارهای سه ستاره را توسعه دهیم. برای کمک به تولیدکنندگان هم ماده ۱۲ را امضا کردیم و به قراردادهای قبلی هم عطف به ما سبق کردیم. تلاش می کنیم هم ناوگان مسافری نوسازی شود و هم تعمیرات لازم انجام‌ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت قبلی با سیاست‌گذاری‌هایی که داشت، واگن‌های در سیر ‌را نوسازی نکرد، افزود: ما اگر بتوانیم قطارهای حومه‌ای را از برون‌شهری جدا کنیم، دخل ‌و خرج جدا می‌شود. یکی از برنامه‌هایمان ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای راه آهن است که سازمان برنامه باید در بودجه قرار دهد تا شرکت قطارهای حومه‌ای هم ساماندهی شود. البته در این مدت با پیگیری‌های بنده که هر ماه یک نامه به سازمان برنامه و بودجه نوشتم، در طرح‌ خط آهن، ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه و در بخش ناوگان ۲۳۰ درصد تخصیص بودجه داشته‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: زمانی که من به راه‌آهن آمدم ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس وجود داشت که فقط ۸۲ دستگاه آن فعال بود. دولت قبل در دوران کرونا هزینه‌ای برای بخش مسافری ریلی نمی‌کرد و لکوموتیو و منابع مالی را به بخش باری می‌برد.پس از کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه‌جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha