• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402052918697
  • خبرنگار : 71573

گزارشی از اقدامات گروه ادبیات معاصر فرهنگستان

گزارشی از اقدامات گروه ادبیات معاصر فرهنگستان

سرپرست گروه ادبیّات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی از به فرجام رسیدن چندین طرح و برنامه پژوهشی خبر داد که در قالب ۳۱ مجموعه‌ کتاب‌ و دفتر به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سعید رفیعی خضری، سرپرست گروه ادبیّات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره طرح‌های این گروه گفت: در حال حاضر طرحِ «سیر تحوّل ادبیّات ژورنالیستی در زبان فارسی» یکی از طرح‌های مهمِ در دست اقدام است که مرحله اوّل آن مربوط به منابع دوره ناصری و مظفری انجام شده و در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده است.

او افزود: در مرحله دومِ این طرح، در دو بخش، به قلم‌های ژورنالیستیِ عصر انقلاب مشروطه پرداخته شده که بخش اوّل آن در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده است و به‌زودی بخش دوم آن نیز در قالب یک جلد کتاب منتشر خواهد شد.

به گفته سرپرست گروه ادبیات معاصر، اهمیت مطبوعات زبان فارسی در این است که تا دهه ۱۳۴۰ شمسی، پژوهشگران بیش از انتشار کتاب، مایل به نشر مقالات و نوشتارهای خود در جراید بودند؛ از این‌رو مطبوعات حاوی گنجینه پرمایه‌ای از نوشته‌های تاریخی و ادبی شدند که لابه‌لای صفحات آن‌ها در معرض فراموشی‌اند.

رفیعی‌خضری درباره طرحِ «استخراج، گردآوری و پردازش واحدها و عبارت‌های اصطلاحی در ادبیّات داستانی و نمایشی» گفت: این طرح نیز در مرحله اوّل مربوط به دوره ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ شمسی انجام شده و در قالب فرهنگ اصطلاحات زبانی، جلد اوّل به چاپ رسیده است و هم‌اکنون در مرحلۀ دوم مربوط به دوره ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ شمسی در حال انجام است که دفتر اوّل آن در قالب یک جلد کتاب به‌زودی به دست چاپ سپرده خواهد شد.

او همچنین درباره طرح‌هایِ «ایران‌شناسی در کشورهای آلمانی‌زبان» و «فرهنگ ایدیم‌ (idiom)ها» گفت: حاصل طرح اوّل هم‌اکنون در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده است. افزون بر این طرح‌ها، چاپ و انتشار نشریه «بازخوان» نیز از کارهایی است که تاکنون به‌صورت پیوسته در گروه ادبیّات معاصر انجام شده است.

به گفته رفیعی خضری، در گروه ادبیات معاصر، تاکنون چندین طرح و برنامه پژوهشی به فرجام و در قالب ۳۱ مجموعه‌کتاب‌ و دفتر به چاپ رسیده است؛ «سیر تحوّل ادبیّات داستانی و نمایشی» (در دو جلد)، «معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی» (در سه دفتر)، «مروری بر تاریخ‌نگاری ادبیّات معاصر» (در چهار دفتر)، «فرهنگ واژه‌ها و عبارت‌های اصطلاحی در ادبیّات داستانی و نمایشی» (در یک جلد)، «کتاب‌شناسی نقد و بررسی ادبیّات داستانی معاصر ـ(در دو دفتر)، («صد سال دگر» و «نوای کاروان» دو دفتر از اشعار منتشرنشده نیما یوشیج). از جمله آثاری است که تاکنون در این گروه منتشر شده است.

 گروه ادبیّات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال ۱۳۸۴ با مدیریت زنده‌یاد استاد احمد سمیعی (گیلانی) و با هدف اصلیِ بالابردن سطح آشنایی جامعه ادبی کشور با شئون گوناگون ادبیّات معاصر کار خود را آغاز کرده است.

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۱۲:۰۹

انتشار این تحقیقات به کسی ضرری نمی رساند اما آیا نام آنها ادبیات معاصر است؟!