• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402062817194
  • منبع : صندوق توسعه ملی

یک اتفاق مهم در توسعه حمل‌ونقل دریایی

پای صندوق توسعه ملی به خرید کشتی و نفتکش باز شد

پای صندوق توسعه ملی به خرید کشتی و نفتکش باز شد

سرپرست معاونت بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی از اعطای تسهیلات و همچنین مشارکت این صندوق برای خرید کشتی و نفتکش خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا محمدی، با تاکید بر اینکه لجستیک دریایی در دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، معیارهایی مانند تحویل به موقع کالا، تحویل با کم‌ترین هزینه و اطمینان در تحویل کالا به مشتری اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این راستا، طبق آمارهای موجود بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی، از طریق دریا صورت می‌گیرد. در واقع تجارت از طریق دریا بیش از ۹۰ درصد کل تجارت دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و در حال حاضر، حمل‌ونقل و فروش مواد و فرآورده‌های خام یا محصولات تولیدی می‌تواند به راحتی از طریق دریا صورت بگیرد.

وی با اشاره به نقاط ضعف کشور در زمینه حمل‌ونقل دریایی، عنوان کرد: بعد از بررسی‌های انجام شده، یکی از نقاط ضعفی که توسط صندوق توسعه ملی شناسایی شد، کمبود کشتی‌های باربری و کشتی‌های کوچک و بزرگ است؛ در این راستا و با توجه به تاکید رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی،  این صندوق تصمیم گرفته است با مدل‌های مختلف نسبت به تامین مالی برای  تهیه یا تامین کشتی با هدف بهبود وضعیت تجارت کشور اقدام کند. هدف از انجام این اقدام، کمک صندوق توسعه ملی به توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور است.

روش‌های همکاری صندوق توسعه ملی برای تهیه کشتی

سرپرست معاونت بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در ادامه با بیان اینکه تامین مالی برای تهیه کشتی توسط صندوق توسعه ملی از دو طریق صورت خواهد گرفت، توضیح داد: بر این اساس و با تاکید رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، بن‌بست تامین مالی ناوگان حمل‌ونقل دریایی برداشته شد. در این راستا روش نخست کمک صندوق در این حوزه،  صد درصد تسهیلاتی است؛ در این روش متقاضیان می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کرده و درخواست دریافت تسهیلات در زمینه خرید کشتی را ارائه کنند.

محمدی افزود: روش دیگر، مشارکتی است. در واقع امکان مشارکت با صندوق توسعه ملی برای متقاضیان، برای مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون دلار فراهم است و این صندوق به صورت مشارکت در سرمایه‌گذاری وارد می‌شود. در این مدل،  بانک‌ها یا شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند داوطلب شده و با صندوق توسعه ملی در این زمینه مشارکت داشته باشند. بنابراین دو مدل تامین مالی خواهیم داشت، مدل تسهیلات‌دهی که به صورت وام است و از طریق بانک‌های عامل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و مدل دوم مشارکت است که در این مدل خود صندوق در خرید کشتی و اقدامات بعدی سهیم خواهد بود.

وی به این سوال که صندوق توسعه ملی در خرید چه نوع کشتی‌هایی مشارکت خواهد کرد، پاسخ داد: هم کشتی‌های تجاری و هم نفتکش مد نظر است. حتی امکان همکاری صندوق برای تهیه کشتی تفریحی منوط به اینکه درآمد ارزی داشته باشد، وجود دارد.

بودجه صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات و مشارکت در خرید کشتی محدودیت ندارد

بنا بر اعلام صندوق توسعه ملی محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی برای اقدام مذکور کف و سقف بودجه در نظر نگرفته است، گفت: البته ترجیح این است که برای مبالغ کم‌تر از ۱۰۰ میلیون دلار، مدل همکاری تسهیلاتی و برای مبالغ بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار مدل مشارکتی به کار گرفته شود؛ اما به طور کلی محدودیت بودجه‌ای برای صندوق توسعه ملی وجود ندارد.

وی در پایان در مورد اقداماتی که متقاضیان باید انجام دهند توضیح داد: متقاضیانی که قصد دارند نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند باید به بانک‌های عامل مراجعه کنند. اما متقاضیانی که درخواست مشارکت دارند باید از طریق معاونت بانکی و اعتباری و معاونت سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی اقدام کنند، این معاونت‌ها آماده پذیرش و برگزاری جلسات را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha