• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402071711638
  • خبرنگار : 71623

پیشنهاد تخصیص بودجه ۵ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نساجی در برنامه هفتم

پیشنهاد تخصیص بودجه ۵ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نساجی در برنامه هفتم

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه ترکیه سال قبل ۳۵ میلیارد دلار صادرات پوشاک و نساجی داشته که نشان می‌دهد رقم ۵۶۰ میلیون دلاری صادرات ایران ناچیز است و باید بیشتر به این صنعت توجه شود، گفت: یشنهاد فعالان حوزه نساجی این است که پنج میلیارد دلار بودجه برای توسعه صنعت نساجی در برنامه هفتم در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان بتوانند بخش زیادی از این صنعت را داخلی کنند.

به گزارش ایسنا، شاهین کاظمی، نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران - در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک و دهمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف و چرم که از ۲۳ تا ۲۶ مهر ماه به طور همزمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: مدتی است ساعت نمایشگاه تا ساعت ۱۵ بعد از ظهر در نظر گرفته شده که برای شرکت‌کنندگان مشکل ساز است. چرا که بیشتر افراد بعد از تمام شدن ساعت کاری در نمایشگاه شرکت می‌کنند. نمایشگاه برای برگزار کنندگان زحمت و هزینه زیادی دارد، بنابراین نیاز به بهره‌وری دارد و باید تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم استفاده بهینه از آن داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به صنعت نساجی اشاره نشده، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در این صنعت وجود دارد و ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ واحد صنعتی صنعت نساجی در کشور فعال است. همچنین در حالی که ارزش صادراتی هر تن محصولات پتروشیمی به طور متوسط ۶۵۰ دلار است، این ارزش می‌تواند در صنایع پایین دستی نساجی با تبدیل به پارچه تا هر کیلو ۳۰۰۰ دلار و با تبدیل به پوشاک تا هر کیلو ۶۰۰۰ دلار برسد.

به گفته نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران در سال گذشته سال قبل ۱.۸ میلیارد دلار ارزش واردات در صنایع نساجی و پوشاک بوده که از این رقم ۶۸۵ میلیون دلار مربوط پارچه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد فعالان حوزه نساجی این است که پنج میلیارد دلار بودجه برای توسعه صنعت نساجی در برنامه هفتم در نظر گرفته شود، گفت: در این صورت تولیدکنندگان این توان را دارند که کل این صنعت را داخلی کنند. البته باید برخی محدودیت‌ها را در نظر گرفت. مثلا در حوزه پنبه به خاطر محدودیت کشت، نمی‌توان خیلی کار کرد، اما به خاطر مزیت داشتن نفت و پتروشیمی می‌توانیم به بزرگترین تامین کننده محصولات پتروشیمی مرتبط با صنعت نساجی در منطقه تبدیل شویم. این در حالی است که اکنون واردکننده پلی استر و برخی اقلام دیگر در این حوزه هستیم.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه صادرات صنعت نساجی در سال قبل ۵۶۰ میلیون دلار بوده که ۲۸۰ میلیون دلار از آن مربوط به کف پوش است، گفت: به طور کلی بخاطر شهرت فرش دستباف ایرانی،   فرش ماشینی و موکت ایرانی نیز در دنیا مقبولیت دارد. دومین بخشی که صادرات زیادی را به خود اختصاص داده نیز الیاف مصنوعی است که در داخل جذب نمی‌شود.

وی در پایان گفت: ترکیه سال قبل ۳۵ میلیارد دلار صادرات پوشاک و نساجی داشته که نشان می‌دهد رقم ۵۶۰ میلیون دلاری صادرات ایران ناچیز است و باید بیشتر به این صنعت توجه شود.

برآور عرضه ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در بازار 

در ادامه این نشست مجید افتخاری - عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، با بیان اینکه ۸۴ شرکت پوشاک در نمایشگاه شرکت خواهند کرد، گفت: صنعت پوشاک موتور محرکه کل زنجیره است و بیشترین ارزش افزوده و اشتغال بالا دارد. بنابراین این سوال مطرح است که چرا با این توانمندی‌ها، این حجم بازار در اختیار کالای قاچاق است؟

وی با بیان اینکه شاهد سونامی عجیبی هستیم و تاکنون این هجمه کالای قاچاق به بازار ایران سابقه نداشته، تصریح کرد: هر سال بخش‌های جدید به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند و توانمندی شرکت‌های داخلی را از بین می‌برند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار داخل دست قاچاق است و تخمین زده می‌شود بیش از ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه است، اما برنامه‌ای برای برخورد با کالای قاچاق وجود ندارد.

به گفته وی در گذشته فقط پوشاک ترک در بازار قاچاق ایران بود، اما بعد از مدتی فروش پوشاک بنگلادشی به صورت کیلویی اضافه شد که تا این محصولات یک دهم قیمت کالا در مبدا هم در ایران عرضه می‌شوند. بعد از برداشته شدن محدودیت‌های کرونا، پوشاک چینی هم به بازار ایران اضافه شد. بنابراین بدنه تولید دچار چالش‌های جدید است و با مشکلات داخلی از جمله تامین انرژی نیز مواجه است.

او همچنین از تغییر ساعت نمایشگاه تا ۱۵ بعد از ظهر انتقاد و خواستار تغییر ساعت نمایشگاه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha