• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402091409808
  • خبرنگار : 71588

تحولات غزه؛ محور دیدار امیر قطر و رئیس‌جمهوری ترکیه

تحولات غزه؛ محور دیدار امیر قطر و رئیس‌جمهوری ترکیه

امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه در جریان دیدار با یکدیگر در دوحه تحولات غزه و اراضی اشغالی فلسطین و همچنین تحولات کشورهای عربی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «با برادرم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ریاست نهمین دور نشست کمیته عالی راهبردی میان دو کشوررا برعهده گرفتیم و این فرصتی برای ارزیابی روابط استراتژیک ما و تقویت آن و همچنین فرصتی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه است که در افزایش تکامل تجاری و اقتصادی میان دو کشور و تحقق منافع مشترکمان سهم به سزایی دارد.»

براساس گزارش العربی الجدید، دو طرف در جریان این دیدار درخصوص تحولات غزه و اراضی اشغالی فلسطین و همچنین تحولات کشورهای عربی و منطقه‌ای و نیز روابط دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

قرار است امروز (سه‌شنبه) فعالیت‌های نشست سران ۴۴ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه آغاز شود.

در همین راستا، امیر قطر اعلام کرد که این نشست زمانی برگزار می‌شود که منطقه و جهان شاهد چالش‌های بزرگی است. وی ادامه داد، کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند نقش‌هایی را ایفا کنند که به حل این چالش‌ها و کاهش پیامدهای آن کمک کنند.

دیوان پادشاهی قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه در کاخ «لوسیل» چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا کردند و همچنین بیانیه‌ مشترک نهمین نشست کمیته عالی راهبردی میان ترکیه و قطر و یادداشت تفاهمی درخصوص انجام رایزنی‌های سیاسی پیرامون مسائل مهم و مورد توجه میان دو کشور به امضا رسید.

دو طرف همچنین برنامه‌های اجرایی سه تفاهمنامه همکاری در زمینه فرهنگی بین دو سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵، تفاهمنامه‌ای در زمینه همکاری بین وزارتخانه‌های کار ترکیه و قطر و همچنین تفاهمنامه‌ای در زمینه همکاری در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه، تفاهمنامه در زمینه نظامی میان دولت ترکیه و قطر و یادداشت تفاهم همکاری علمی بین دانشگاه «حمد بن خلیفه» و آکادمی علوم و مرکز پژوهش علمی و تکنولوژی ترکیه امضا شد.

این دیدار همچنین شاهد امضای تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و تکنولوژی قطر و وزارت صنعت و تکنولوژی قطر، یادداشت تفاهم درخصوص همکاری بین وزارتخانه‌های دارایی میان دو کشور و تفاهمنامه‌ همکاری در زمینه ترویج سرمایه‌گذاری بین اتاق بازرگانی و صنعت قطر و دفتر سرمایه‌گذاری وابسته به ریاست جمهوری ترکیه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha