• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402091409984
  • خبرنگار : 71451

به وقت جهانی شدن شهید صدرزاده

به وقت جهانی شدن شهید صدرزاده

یکی از کشتی‌گیرانی که روحیه جنگاوری و پهلوانی او را به سوریه کشاند «مصطفی صدرزاده» نام دارد. این کشتی‌گیر با نام جهادی «سیدابراهیم» گردان عمار لشکر فاطمیون را فرماندهی می‌کرد. وی در سال ۹۴ همزمان با تاسوعای حسینی در حلب سوریه به شهادت رسید.

به گزارش ایسنا، کشتی گرفتن از زمان‌های بسیار قدیم، در میان ملل مختلف رواج داشته. به ویژه در سرزمین ایران پیشینه‌ای بسیار زیاد دارد. پهلوانان باستان ایران، برای زورآزمایی کشتی می‌گرفته‌اند. در شاهنامه فردوسی راجع به کشتی، که شبیه کشتی گرفتن امروز بوده بسیار یاد شده؛ از جمله داستان کشتی رستم و سهراب است و از شرح آن معلوم می‌شود کشتی در دوره‌های باستان شایان اهمیت فراوان بوده است.

از این‌رو در ورزشخانه‌ها - که پیدایش آنها به منظور مبارزه و جنگ بوده - به کشتی گرفتن اهمیت بسیار می‌دادند و این سنت تا به امروز حفظ شده است. کمال ورزش باستانی، همیشه مترادف با «کشتی» بوده است و تمام قهرمانان ورزش باستانی، شهرت پهلوانی خود را از کشتی دریافته‌اند.

به وقت جهانی شدن شهید صدرزاده
شهید صدرزاده سمت چپ و حاج قاسم سلیمانی

یکی از کشتی‌گیرانی که روحیه جنگاوری و پهلوانی او را به سوریه کشاند «مصطفی صدرزاده» نام دارد. این کشتی‌گیر با نام جهادی «سیدابراهیم»،  گردان عمار لشکر فاطمیون را فرماندهی می‌کرد. وی در سال ۹۴ همزمان با تاسوعای حسینی در حلب سوریه به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید

*از پهلوان سعید تا مارادونای ایران/ روزی که با خون تاریخ نوشتند
*مصطفی صدرزاده در روز تاسوعا چگونه به شهادت رسید؟
*
از وصیت ۱۷۴ کشتی‌گیری که شهید شدند چه می‌دانید؟

شهید صدرزاده نکاتی به دوستان در امور فرهنگی سفارش می‌کند. او معتقد بود: «وقتی کار فرهنگی را شروع می‌کنید با اولین چیزی که باید بجنگیم خودمان هستیم، وقتی که کارتان می گیرد و دورتان شلوغ می شود تازه اول مبارزه است زیرا شیطان به سراغتان می آید اگر فکر کرده‌اید که شیطان می‌گذارد شما به راحتی برای حزب الله نیرو جذب کنید، هرگز، اگر می‌خواهید کارتان برکت پیدا کند به خانواده شهدا سر بزنید، زندگی نامه شهدا را بخوانید سعی کنید در روحیه خود شهادت طلبی را پرورش دهید.»

آوازه شهید صدر زاده آنچنان است که علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی کشورمان روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده به عنوان بزرگترین کمپ تمرینی کشتی در جهان را به پاس یادبود این شهید کشتی‌گیر افتتاح کرد. این مجموعه متشکل از  هشت تشک یک تکه با استانداردهای بالای جهانی، استخر، سونا، اتاق استراحت ورزشکاران و اسکان با تخت‌های استاندارد، فیزیوتراپی، اتاق ماساژ، کراسفیت، بدنسازی، سیستم‌های حرفه‌ای صوت و تصویر و سیستم نور پیشرفته و سیستم‌های تهویه هوا است.

به وقت جهانی شدن شهید صدرزاده

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت درفدراسیون کشتی در سال‌های گذشتهاین بود که روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲  محمدعلی صدرزاده، فرزند شهید صدرزاده با حضور در خانه کشتی که به نام پدر شهیدش نامگذاری شده با امیرحسین زارع دارنده مدال برنز المپیک و طلا و برنز جهان  کشتی گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha