• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402102014879
  • خبرنگار : 71451

تورقی بر روزشمار سال‌های مقاومت؛

برای پایان جنگ در روز دوم عملیات کربلای 5 ابرقدرت‌ها چه درخواستی‌داشتند؟

برای پایان جنگ در روز دوم عملیات کربلای 5 ابرقدرت‌ها چه درخواستی‌داشتند؟

در دومین روز عملیات کربلای ۵ ابرقدرت‌های غرب و شرق رسماً پایان جنگ ایران و عراق را خواستار شدند. عراق هم اعلام کرد از هرگونه تلاشی که به برقراری صلح میان دو کشور بینجامد، استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، در دومین روز عملیات کربلای ۵ (۱۳۶۵/۱۰/۲۰) ابرقدرت‌های غرب و شرق رسماً پایان جنگ ایران و عراق را خواستار شدند. عراق هم اعلام کرد از هرگونه تلاشی که به برقراری صلح میان دو کشور بینجامد، استقبال می‌کند.

رادیو آمریکا در بخش فارسی امروز خود گفت: وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر از ایران خواسته که در جست‌وجوی راه‌حلی برای مشکل جنگ و دستیابی به صلح از طریق مذاکره یا میانجی، به عراق بپیوندد.

رادیو آمریکا همچنین ضمن پخش ادعاهای وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر شکست نظامی ایران در حملات اخیر گفت: سخنگوی این وزارت ضمن اظهارنظر درباره شکست ماه دسامبر ایران می‌گوید؛ نیروهای عراقی استحکام و پایداری از خود نشان داده‌اند و با استفاده از منابع سرشار در برابر حمله ایران، ایستادگی کردند.

این رادیو اضافه کرد: ایران حمله‌ای تازه را علیه عراق آغاز کرده است ولی مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند تردید دارند ایران بتواند پیروزی نظامی را قاطعانه در آغوش بگیرد.

رادیو مسکو نیز در بخش فارسی امروز گفت: دولت شوروی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده است به هرگونه مساعی شرافتمندانه به‌منظور منتقل کردن جنگ ایران و عراق به مجرای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز کمک کند.

همان‌گونه که در بیانیه تأکید شده، در اتحاد جماهیر شوروی به مردم ایران و مردم عراق احترام می‌گذارند و احساسات دوستانه دارند و صادقانه مایلند مرحله فاجعه‌آمیز کنونی را هر چه زودتر پشت سر گذارند و میان خود موافقت و صلح و حسن هم‌جواری برقرار کنند.

رادیو اسرائیل هم بابیان اینکه شوروی در این بیانیه از ایران خواسته است به جنگ با عراق پایان دهد و به مذاکرات صلح بپردازد، اضافه کرد: شوروی اعلام کرده است تا هنگامی‌که ایران از گفت‌وگوهای صلح خودداری می‌ورزد، شوروی ارسال اسلحه به عراق را ادامه خواهد داد.

در همین حال، سخنگوی وزارت امورخارجه عراق هم امروز اعلام کرد کشورش آماده است با شوروی یا هر کشور دیگر که مایل است به پایان دادن سریع جنگ و استقرار یک صلح جامع و با دوام در چارچوب اصول شورای امنیت سازمان ملل کمک کند، همکاری نماید.

منبع:

ابوالقاسم حبیبی، ایرج همتی، روزشمار جنگ ایران و عراق: کربلای ۵؛ تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ (کتاب چهل و ششم-جلد ۱) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۵۴۲،۵۴۱

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۹:۰۳

زنده باد رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۲ ۱۵:۰۹

ممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۱۲

روس هیچ وقت چشم دیدن ایران و نداشته همیشه ضربه زده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۴۵

عجب دوران تکرار نشدنی رزمنده گان در اوج شجاعت و جانفشانی اماده شهادت همانهایی که خیلی هایشان مجروح شدند و باز جبهه ها را ترک نکردند و ماندند ت

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۰۸

هیچ قدرتی به جز خداوند توان رویارویی با دلیران ایران زمین که حیثیت مرگ را به بازی میگیرن رو نداره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۲۴

دوران شکوفایی وظهور مردان مرد همون دفاع مقدس هشت ساله بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۰۷:۴۰

سنگین هواپیما توپخانه بمب شیمیایی و اطلاعات جبهه های ایران را می‌دادند. غرب باید شرمنده ایران و رزمندگان ما باشد. غرب کاری کردکه در جهان فقط یکبار اتفاق افتاد آن هم برعلیه جمهوری اسلامی ایران. لطفاً دم از دوستی با ملت ایران نزنید. . تحریم های ظالمانه و تهدید علیه کشورم را بردارید.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۲ ۱۶:۳۴

نترس عزیزم ، راحت باش ، فقط غرب نبود شرق هم با تمام توانش پشت دشمن بود ... منتها الان دشمن شده برادر و شرق هم که طبق معمول مجبوریم چشممون به دستش باشه شاید لابلای اونهمه دشمنی یه دوستی هم کرد ، اونم نه بخاطر چشم و آبروی ما بلکه بخاطر منافع خودش

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۱۰:۲۲

آن روزگار عرصه دلاوری و مردانگی شیرمردان و شیرزنان ایران بود.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۱۲:۰۲

۱۰ ساله بودم آرزو داشتم زودتر ۱۴ سالم بشه میگفتند قد بلند هستی به جبهه میفرستند روح شهدا شاد روح شهدای دانش آموزی جنگ تحمیلی شاد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۱۳:۳۰

مدیون همه شهدا هستیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۱۴:۲۳

بادرود فراوان به شهدای ایران زمین یادشان گرامی .....درضمن شوروی یا روسیه امروزی در تاریخ هیچوقت د‌وستدار ایران و ایرانی نبودند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۲۳:۰۴

درودبرشرف رزمندگان دوران دفاع مقدس واقعا مردبودند پاک بی ریا نه دنبال مقام بودند نه دنبال پول بودند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۲۳:۲۱

درست که در عرصه سیاست بین الملل ما هیچگاه نمی توانیم بگوییم کشوری دوست یا دشمن همشگی می باشد ولی این نظریه یک استثناء دارد و ان دشمنی همیشگی روسیه با ایران می باشد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۲ ۱۰:۲۹

درود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۰:۳۲

من جزء همان رزمندگان هستم ودر کربلای ۵ بودم وزخمی ویا به عبارت دیگر جانباز نشدم وتابحال حتی یک ریال از طرف دولت وامی ویا سایر موارد داده نشده هر موقع دولت تصمیم برای کمک به ایثارگران‌می‌کند شامل هیچ رزمنده ای نمی‌شود به جزءجانبازان وخیلی ازرزمندگان را میشناسم که در حاشیه شهرها در خانه ۴۰ ویا ۵۰ مترز زندگی میکنند ودر زمان جنگ چند بچه و زنش را تنها گذاشته وبه جبهه رفته ولی اکنون در هیچ دفتری اسمش وجود ندارد