• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402112417318
  • خبرنگار : 71625

هنرمندان خارجی دومین شب جشنواره موسیقی فجر را بشناسید

هنرمندان خارجی دومین شب جشنواره موسیقی فجر را بشناسید

در دومین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر سه هنرمند بین‌الملل از جمله راهیش بهارتی ازهند، سردار سولیف از ازبکستان و ابرار زوفاروف از تاجیکستان در تالارهای وحدت و رودکی روی صحنه می‌روند.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای موسیقی سه گروه بین‌الملل در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر امسال، تصمیم گرفتیم از هر کدام از این گروه‌ها یک معرفی ارائه دهیم.

در ادامه می‌توانید با این گروه‌ها آشنا شوید.

راهیش بهارتی (هند)

راهیش بهارتی یک نوازنده بومی ازهند است. او حاصل بیش از هفت نسل از نوازندگان دربار سلطنتی است که برای فرمانروایان بزرگ هند، که به نام «ماهاراجه» شناخته می‌شوند، نواخته‌اند. راهیس در سنین پایین به موسیقی و رقص سنتی علاقه‌مند شد و همین دو موضوع بعدا به کار و لذت زندگی او بدل شدند. او همچنین سال‌ها محافظ موسیقی سنتی و رقص اصیل راجستان بوده است.

آثار او ادای احترام به فرهنگ و سنت غنی راجستان (بزرگترین ایالت هند)؛ سرزمین پادشاهان و ملکه‌ها، کاخ‌های مجلل، جشن‌های پرنشاط، رنگارنگ و دیدنی زندگی است که دربرگیرنده میراث الهام بخش موسیقی است که طی نسل‌های اجداد موسیقیدانش در دربار به او منتقل شده است.

کار راهیس با هدایت این میراث مشهور و خلاق، میراث مهم راجستان هند را با ارائه آن به مخاطبان در سراسر جهان زنده نگه می‌دارد.

Rahis Bharti خالق و کارگردان برنامه‌های مختلفی است که طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ اجرا در ۱۱۰ کشور برگزار کرده است.

در فوریه سال ۲۰۱۹ به راهیس بهارتی عنوان «سفیر فرهنگی راجستان» توسط یونسکو در ژاپن به دلیل کمک‌های برجسته در ایجاد پل‌های دوستی بین هند و بیش از ۱۱۰ کشور در سراسر جهان اعطا شد.

ابرار زوفاروف (ازبکستان)

زوفاروف نوازنده تنبور و ساتو، خواننده و محقق ردیف‌های موسیقی و استاد موسسه موسیقی ملی ازبکستان است.

ابرار برخاسته از خانواده‌ای هنرمند است و پدربزرگ و پدرش در ساختن سازهای سنتی تنبور، دوتور و ساتو استاد بودند. پدربزرگ دیگر او نیز از نوازندگان شهیر، تنبور، دوتار و ساتو بود.

او در نوجوانی به هنرستان دولتی ازبکستان رفت و سپس در دانشکده موسیقی سنتی دولتی ازبکستان مشغول به تحصیل شد.

در دوران تحصیل خود، شروع به فراگیری مهارت‌های اجرایی موسیقی از مکاتب هنری هنرمندانی چون عامه حافظ، حاجی عبدالعزیز، عبدالرسولوف، لوی باباخانف، دوماله حلیم ایبودوف، یونس رجبی، یوراخون سلطانوف، اوریف خاتموف، رسولقری محمدعلیف، فتحان محمدعلیف، حسن رجبی و بسیاری دیگر کرد. پس از فارغ‌التحصیلی تا اکنون در دانشکده موسیقی سنتی کنسرواتوار دولتی ازبکستان مشغول به کار است. او همچنین به‌ بازیابی و بازسازی ملودی‌های بسیاری از دوران کهن و پنهان شیوه موسیقی سنتی ازبکی پرداخته است.

اجرای رپرتوار ابرار زوفاروف از محتوای وسیعی از حوزه دستگاهی شش موغام و فرغانه، موغام تاشکند، موسیقی و آوازهای سنتی، موسیقی و ترانه‌های ساخته شده از ریشه موسیقی سنتی تشکیل شده است.

ابرار زوفاروف تحقیقات مهمی درباره گام‌های نهان موسیقی سنتی انجام داده است. او با اجرای کنسرت و شرکت در جشنواره‌های مختلفی از کشورهای مانند هلند، فرانسه، ترکیه، تایوان، آمریکا، عمان، فنلاند و استونی و... به گسترش شناخت موسیقی ازبکستان کمک شایانی کرده است.

سردار سولیف (تاجیکستان)

سردار سولیف از جمله هنرمندان برجسته و شناخته شده در سطح بین‌المللی از کشور تاجیکستان است.

او فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه دولتی «خجند» است. سردار به دلیل عشق به میراث فرهنگی شش موغام برنده جایزه از بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی موسیقی از جمله آواز سال، نوای جاودان، گونچاخو سانیت، گانچی آرت، تاجیکستان - سرزمین مادری من و شش موغام است.

سولیف در کشورهای بسیاری از جمله ترکیه، آلمان، عمان، روسیه، آمریکا، کویت، قطر، امارات متحده عربی، چین (هنگ کنگ، ماکائو)، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان و ازبکستان به اجرای برنامه پرداخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha