• شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121208297
  • خبرنگار : 71496

بازداشت دیپلمات اسپانیایی در حال عکس‌برداری در ضاحیه جنوبی بیروت

بازداشت دیپلمات اسپانیایی در حال عکس‌برداری در ضاحیه جنوبی بیروت

یک دیپلمات اسپانیایی در حال عکس‌برداری در ضاحیه جنوبی لبنان توسط نیروهای امنیتی حزب‌الله بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «الاخبار» نوشت دستگاه امنیتی مقاومت لبنان چند روز قبل یک فرد خارجی را در منطقه «الکفاءات» در ضاحیه جنوبی شهر بیروت در حال عکس‌برداری با تلفنش در یکی از خیایان‌ها بازداشت کرد و در ادامه او را به یکی از دستگاه‌های امنیتی لبنان تحویل داد.

این اتفاق پس از ۲ ماجرای گروه‌ مسلح هلندی و یونیفل در ضاحیه جنوبی فاش شد.

برخی منابع امنیتی در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» فاش کردند این مرد اسپانیایی است و در بازجویی‌ها مدعی شده که راه را گم کرده و اشتباهی وارد منطقه شده و مجبور شده از تلفن همراهش برای عکس‌برداری از خیابانی که در آن بوده، استفاده کند تا آن را به دوستانش در سفارت اسپانیا در بیروت ارسال کند تا آنها خودرویی را برای بردن او از آن نقطه بفرستند، اما بررسی اطلاعات مربوط به این مرد نشان داد که گوشی همراهش دارای برنامه پیشرفته‌ای است که از دسترسی به داده‌ها جلوگیری می‌کند.

الاخبار در ادامه نوشت مانند همیشه بلافاصله بعد از انتشار خبر در مقیاس کوچک، تماس‌ها و مداخله‌ها در عالی‌ترین سطح برای آزاد کردن او آغاز شد به ویژه از سوی سفارت اسپانیا در بیروت که حکم قضایی، امنیتی و سیاسی را برای آزاد کردن او گرفت و در همان روز فرد بازداشت شده را تحویل گرفت و بعدا مشخص شد که این مرد دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده است.

این اتفاق چند روز قبل از مشکلی بود که میان شهروندان لبنانی و نیروهای یونیفل رخ داد که با خودروهایشان وارد ضاحیه جنوبی و به طور دقیق منطقه حی السلم-حی البرکات شده بودند.

به نوشته الاخبار، برخی منابع برجسته تاکید کردند که حضور نیروهای یونیفل در منطقه حی السلم هیچ پیشینه امنیتی نداشته است.

این منابع اعلام کردند حرکت نیروها (ی یونیفل) طبق قطعنامه ۱۷۰۱ مجاز و به درخواست دولت لبنان بوده و این نیروها می‌توانند مسؤولان سازمان ملل را در سفرشان به لبنان همراهی کرده و هنگام سفر و بازدید مسؤولان سیاسی یا مشارکت آنها در فعالیت‌های سیاسی، از سران و گروه‌های وابسته به نیروهای فوق‌العاده حفاظت کرده و آنها را همراهی کنند. همچنین آنها حق تردد هنگام انجام اقدامات لجستیکی همانند انتقال تجهیزات و وسایل ویژه نیروهای فوق‌العاده را دارند.

روزنامه الاخبار همچنین درباره ماجرای گروه مسلح هلندی نوشت تعدادی از نیروهای امنیتی حزب‌الله چهارشنبه ۶ مسلح هلندی را در «بئر العبد» در ضاحیه جنوبی بازداشت کردند، آنها سلاح شخصی، گلوله و مهمات همراه داشتند و مشخص شد که این ۶ نفر از اعضای گروه ویژه‌ای بودند که دولت هلند برای تخلیه شهروندان خود در صورت گسترش جنگ اعزام کرده است. حزب‌الله پنج‌شنبه این افراد را به مرکز امنیت ضاحیه جنوبی در منطقه المخابرات تحویل داده و آنها مورد بازجویی قرار گرفتند و تا ساعت ۱ونیم بامداد جمعه در بازداشت ماندند.

به نوشته الاخبار، سفیر هلند هنگام بازجویی از این افراد در این مرکز امنیت حضور یافت.

برخی منابع الاخبار اظهار کردند این ۶ هلندی در حال شبیه‌سازی عملیات تخلیه از ضاحیه جنوبی بودند، آنها پس از تعیین محلی که قصد تخلیه آن را دارند از طریق برنامه «Google map»، از محله «الکسلیک» حرکت کردند و پس از ورودشان به ضاحیه جنوبی و بازداشتشان توسط نیروهای امنیتی حزب‌الله، ارتباط با آنها قطع شد و در ادامه مشخص شد که ۲ تن از کارکنان سفارت هلند در این عملیات ناموفق شبیه‌سازی در ضاحیه جنوبی شرکت داشتند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha