• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022216106
  • خبرنگار : 71661

نقش دوستی و دشمنی کورکورانه واشنگتن در لابی‌گری‌های خارجی در آمریکا

نقش دوستی و دشمنی کورکورانه واشنگتن در لابی‌گری‌های خارجی در آمریکا

اندیشکده کویینسی با اشاره به اتهام دریافت رشوه توسط یک قانون‌گذار آمریکایی از باکو، دوستی و دشمنی آمریکا با کشورهای جهان را عاملی تسهیل‌کننده در این لابی‌گری‌ها دانست.

به گزارش ایسنا، اندیشکده کویینسی در مقاله‌ای با اشاره به اتهام دریافت دست‌کم ۳۶۰ هزار دلار رشوه توسط «هنری کوئلار» عضو کنگره آمریکا از دولت جمهوری آذربایجان، به شرح تلاش‌های باکو برای اعمال نفوذ در سیاست‌های ایالات متحده پرداخته و دوستی و دشمنی کورکورانه آمریکا با کشورهای جهان را عاملی تسهیل‌کننده در این لابی‌گری‌ها دانسته است.

کوئلار هفته گذشته به اتهام دریافت رشوه از شرکت‌های وابسته به دولت آذربایجان متهم شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قرار بوده در ازای دریافت رشوه از باکو، در کنگره آمریکا حافظ منافع جمهوری آذربایجان باشد.

به گزارش اندیشکده کویینسی، پرونده کوئلار نشان‌دهنده آسیبی است که آمریکا از سیاست خارجه خشک و انعطاف‌ناپذیر خود می‌بیند؛ یعنی ایجاد ائتلاف‌ها و دشمنی‌های متعصبانه که فضا را برای ورود بازیگران خارجی و اعمال نفوذ در سیاست‌های واشنگتن فراهم می‌کند.

داده‌هایی که بر اساس قانون «ثبت عاملان خارجی» در آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان از ۲۰۱۵ تا امروز دست‌کم هفت میلیون دلار برای اعمال نفوذ و لابی‌گری در سیاست‌های آمریکا خرج کرده است. حال با متهم‌شدن یک عضو کنگره آمریکا به دریافت رشوه از باکو، می‌توان گفت این هفت میلیون دلار تنها بخش کوچکی از هزینه‌های هنگفتی است که باکو برای تضمین منافع خود به صورت غیرقانونی در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

نقش دوستی و دشمنی کورکورانه واشنگتن در لابی‌گری‌های خارجی در آمریکا
هنری کوئلار

تلاش‌های باکو برای اعمال نفوذ در آمریکا و اروپا - از طریق پرداخت پول یا اهدای هدایای ارزنده از جمله خاویار و نقره - آن‌قدر پرتکرار و شناخته‌شده است که از آن با عنوان «دیپلماسی خاویار» یاد می‌شود. به همین دلیل است که مجمع پارلمانی شورای اروپا چند ماه پیش عضویت جمهوری آذربایجان را به دلیل این پرونده‌های فساد، به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش کویینسی، برای درک بهتر لابی‌گری‌های جمهوری آذربایجان باید آن را در بستر درگیری دیرینه این کشور با ارمنستان بر سر «قره‌باغ کوهستانی» بررسی کرد، منطقه‌ای واقع در جمهوری آذربایجان که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار بودند، اما باکو با حمله‌ای ناگهانی در سال میلادی گذشته کنترل این منطقه را به دست گرفت و ساکنان آن به ارمنستان گریختند.

کویینسی ضمن انتقاد از لج‌بازی و پافشاری کورکورانه آمریکا نسبت به متحدان و دشمنان خود، به نقل از یک منبع آمریکایی آگاه مدعی شد: «نهادهای لابی‌گر باکو از جمله اندیشکده‌ها، کارشناسان، شرکت‌های روابط عمومی و... جمهوری آذربایجان را به‌عنوان یکی از دارایی‌های ژئوپلیتیک غرب در برابر روسیه و ایران معرفی کرده‌اند تا حمایت آمریکا و اروپا را به دست آورند.»

به عنوان مثال، پرونده کوئلار نشان می‌دهد سفیر سابق جمهوری آذربایجان در دیدار با او تشدید درگیری‌های ایروان و باکو در ژوئیه ۲۰۲۰ را ناشی از تلاش‌های روسیه برای ایجاد اخلال در مسیرهای نفت و گاز و حمل‌ونقل از طریق ارمنستان دانست. این در حالی است که حتی یک بررسی اجمالی هم نشان می‌دهد این روایت باکو واقعیت ندارد و تشدید درگیری‌ها در آن زمان در واقع شبیه به تمرین برای عملیات بزرگ‌تری است که باکو چند ماه بعد، در سپتامبر ۲۰۲۰ علیه ارمنستان انجام داد. با این حال، استناد سفیر باکو به «تهدید روسیه» کافی بود تا کوئلار و دیگر لابی‌گرهای جمهوری آذربایجان در غرب قانع شوند.

اندیشکده آمریکایی می‌گوید باکو در مورد ایران هم از همان شیوه دمیدن در آتش تنش‌ها استفاده کرده و می‌کوشد روایتی ارائه کند که در آن تهدید ایران برای آمریکا چند برابر شود. لابی‌گران باکو در مورد ایران، از روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.

«موسسه یهودی برای امور امنیت ملی»، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و «موسسه هادسون» از اندیشکده‌های بانفوذ صهیونیستی در واشنگتن هستند که مواضع کابینه «بنیامین نتانیاهو» را تبلیغ می‌کنند. این اندیشکده‌ها در آمریکا به تلاش‌های باکو برای لابی‌گری کمک می‌کنند، زیرا به باور آن‌ها این به نفع رژیم صهیونیستی است و منافع آمریکا با منافع این رژیم گره خورده است.

نقش دوستی و دشمنی کورکورانه واشنگتن در لابی‌گری‌های خارجی در آمریکا
خروج ارمنی‌های ساکن قره‌باغ از این منطقه

کویینسی گزارش می‌دهد که در نتیجه این تلاش‌ها، واشنگتن به این نتیجه می‌رسد که باید از جمهوری آذربایجان حمایت کند. کارشناسان «موسسه یهودی برای امور امنیت ملی» در سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان از دولت آمریکا خواستند «با تلاش‌های ایران برای ممانعت از همکاری‌های نوپا بین آذربایجان و اسرائیل مقابله کند». در ادامه گزارش این اندیشکده صهیونیست آمده است: «تعامل بیشتر ایالات متحده با آذربایجان برای ایجاد یک رویکرد منسجم و جامع در مقابله با ۲ دشمن اصلی آمریکا، یعنی روسیه و ایران، حیاتی است».

کوئینسی با این حال به تقویت روابط باکو با تهران و مسکو اشاره کرده و آن را با تلاش‌های جمهوری آذربایجان برای بر حذر داشتن آمریکا از ایران و روسیه در تضاد می‌داند. در این مقاله آمده است: «این مثال‌ها نشان می‌دهد نظرات لابی‌گرهای باکو درباره آذربایجان تا چه حد با واقعیت‌های صحنه متفاوت است... آذربایجان حق دارد درباره روابط خود با همسایگان قدرتمندی مانند روسیه و ایران تصمیم‌گیری مستقل داشته باشد، اما دلیل ندارد که سیاست‌های واشنگتن حول محور این پیش‌فرض‌های دروغین و ساختگی بنا شود.»

این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به مضرّات ائتلاف‌ها و دشمنی‌هایی که بر واقعیت بنا نشده، گزارش می‌دهد: «باید بررسی کرد که چطور وابستگی تقریباً بی‌قید و شرط (واشنگتن) به برخی کشورها و دشمنی سفت‌وسخت با سایرین، موجب ایجاد فضایی مناسب برای سوءاستفاده منافع کشورهای خارجی شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha