• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403022619596
  • خبرنگار : 71021

برترین موزه‌ها معرفی می‌شوند

برترین موزه‌ها معرفی می‌شوند

رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) از معرفی موزه‌های برتر در ۳۰ اردیبهشت‌ماه خبر داد و درباره شرایط تهیه فهرست قرمز آثار تاریخی توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی در نشست خبری که در آستانه فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می برابر با ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در خانه هنرمندان برگزار شد، با این یادآوری که «آموزش و پژوهش برای موزه‌ها»، شعار امسال ایکوم جهانی به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی است، گفت: خیلی از مشکلات، توسط موزه‌ها حل می‌شود، به همین دلیل وظیفه آموزش که بر عهده موزه‌هاست بسیار اهمیت دارد. اگر ما امروزه با بحران فرونشست رو به رو هستیم باید بدانیم که موزه‌ها می‌توانند این مشکل را حل کنند و به ما بگویند که در گذشته چطوری با آن برخورد می‌شده است.

 او در ادامه از برگزاری شانزدهمین دوره آیین موزه برتر در سال جاری خبر داد و افزود: در این دوره، داوری بیش از یکصد موزه از سراسر ایران با حضور ۴۵ داور متخصص در حوزه میراث و موزه در ۱۴ شاخص انجام شده است و برندگان آن در مراسمی در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه اعلام می شوند. البته ناگفته نماند که این انتخاب براساس هشت شاخص جهانی است و از سوی ایکوم جهانی تعیین شده و مابقی شاخص‌ها، آن چیزی است که ما با توجه به شرایط کشور در ایکوم ملی به تصویب رسانده‌ایم، مثل شاخص‌های خلاقیت، کودک و نوجوان، تلاش برای بقا که بیشتر برای موزه‌های خصوصی معنا پیدا می‌کند و حتی مناسب‌سازی برای معلولان است.

محیط طباطبایی، ویژگی این دوره از مراسم آیین موزه برتر را استقبال بی‌نظیر موزه‌های شهرهای کوچک و روستاها اعلام کرد که به اعتقاد او، نشان از توسعه فرهنگی مناطق مختلف کشور دارد.

رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه نخستین برنامه هفته میراث فرهنگی امسال روز پنجم اردیبهشت‌ماه با عنوان کنفرانس بین‌المللی موزه ها توسط دانشگاه محقق اردبیلی و موزه تاریخ علوم برگزار شد و تا دهه اول خرداد ادامه دارد، به دیگر برنامه‌های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و برگزاری کارگاه سفال در موزه آبگینه، نمایشگاه نقاشی‌های آندره گدار در کاخ گلستان، نشست کودک و موزه‌ در کاخ موزه نیاوران، نشست موزه و معلولان و نشست معماری و موزه در موزه فرش، سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث در موزه سینما ـ به ابتکار مرجان حاجی رحیمی، روزنامه‌نگار پرسابقه میراث فرهنگی ـ، نشست مجموعه‌داران خصوصی در خانه اندیشمندان علوم انسانی، نمایشگاه پوشاک ایرانی با همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی در کاخ گلستان، روز جهانی حافظان صلح در باغ موزه قصر ونشست موزه‌های خصوصی را از آن جمله برشمرد.

محیط طباطبایی در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی درباره تهیه فهرست قرمز آثار تاریخی ایران، گفت: ایران باید ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کند تا بتوان این فهرست را تهیه کرد، ضمن اینکه تهیه آن یک سال زمان می‌برد.

برترین موزه‌ها معرفی می‌شوند

۱۵۸ امین‌اموال برای ۸۲۹ موزه!

هادی میرزایی ـ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تاکید بر اینکه دولت و وزارت میراث فرهنگی فعالیت ایکوم ایران را به رسمیت می‌شناسد، گفت: ایران خود را عضو ایکوم جهانی می‌داند، شاید برداشت افراد از اینکه گفته بودند عضویت ایران لغو شده است این بود که ایکوم، رکن دولتی دارد، درحالی‌که ایکوم یک سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی است که جریان‌ساز ایجاد موزه‌ها بوده است.

او در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ رویداد در موزه‌های کشور همزمان با هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: امسال از مسئول موزه، مدیر، امین اموال، کنشگر و فعال اجتماعی، پژوهشگر، مجموعه‌دار، راهنمای موزه و از یکی از اعضای استرداد اموال فرهنگی در هفته میراث‌فرهنگی تقدیر خواهد شد.

مدیرکل موزه‌ها ادامه داد:: روز ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ برنامه تجلیل از برترین‌های موزه‌داری برگزار می‌شود و همزمان با آن ۱۴ نمایشگاه از آثار کمتر دیده‌شده یا دیده‌نشده در استان‌ها برپا می‌شود. رونمایی از الواح هخامنشی برنامه دیگر در هفته میراث فرهنگی است. این الواح شهریور سال گذشته به ایران برگشت داده شد. معتقدیم باید از رویکرد شیء‌محوری فاصله بگیریم است، این آثار از خانه دور مانده بودند، باید بتوان روی آنها پژوهش کرد، حالا این آثار قرار است به نمایش درآید.

میرزایی گفت: در کشور ۸۲۹ موزه داریم و به طور استاندارد باید ۶۳۰ امین اموال داشته باشیم، اما فقط ۱۵۸ امین اموال داریم، با این وجود وضعیت ثبت الکترونیکی اموال فرهنگی در سامانه جام به خوبی پیش می‌رود تا جایی که در دولت سیزدهم تاکنون یکصد هزار اثر در سامانه جام ثبت شده است.

مدیرکل موزه‌ها همچنین از راه‌اندازی انجمن‌های دوستداران موزه‌ها در کشور خبر داد و گفت: سعی شده اعتبار موزه ها در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند تا موزه‌ها به آزمایشگاه های مرمت برای حفاظت از اشیا مجهز شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha