• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403022820262
  • خبرنگار : 71451

نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد + ویدئو

نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد + ویدئو
تصویر آرشیوی است

نخستین مراسم دعای کمیل حج ۱۴۰۳ با حضور جمعی از زائران ایرانی در مدینه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به حج، این مراسم در نخستین پنجشنبه حضور زائران ایرانی و پیش از آغاز حج تمتع، در یکی از هتل‌های محل اسکان این زائران در شهر مدینه (هتل «المدینة الجدیدة» در جوار مسجد النبی) برگزار شد. تلاوت قرآن این مراسم با مهدی عبرتی بود و دعای کمیل را نیز حمید رمضان‌پور قرائت کرد.

در بخش دیگر این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود کریمی ـ سخنران بعثه مقام معظم رهبری ـ از بخش‌هایی از زندگی و سیره پیامبر (ص) سخن گفت و تاکید کرد: مدینه که شهر پیامبر مکرم اسلام است، بهترین جایی است که می‌توانیم خودمان را اصلاح کنیم پس قدر حضور در این مکان مقدس را بدانیم.

این سخنران با اشاره به الگو گیری از شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس یادآور شد: شهید سلیمانی مانند پیامبر در مقابل دنیا ایستاد تا از دین خدا محافظت کند. ایشان جمله‌ای دارد که می‌فرمایند:«تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی در پایان این سخنان گفت: صبر به سه پایه استوار است. نخست در مصیبت و دیگری در معصیت و سومین نوع صبر هم استقامت در اطاعت از خداوند است. در این شهر که حضرت علی و فاطمه زیسته‌اند آنها الگوی چنین صبری هستند. حضرت فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر (ص) و حوادثی برای حضرت علی (ع) بروز یافت صبر کردند و پای ولایت ایشان ایستادند.


به گزارش ایسنا، نیروهای پلیس ‌ امنیتی کشور میزبان نیز برای برقراری نظم و امنیت بیشتر در خیابانهای اطراف هتل «مدینة الجدیدة» حضور داشتند.

درحال حاضر شمار زائران ایرانی در مدینه نزدیک به پنج هزار نفر است و هنوز اعزام زائران ایرانی (مدینه بعد) به مکه آغاز نشده است.

دعای کمیل زائران ایرانی تا سال ۱۳۹۵ و پیش از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در فضایی معروف به «بین الحرمین»، بین مزار پیامبر (ص) و قبرستان بقیع برگزار می‌شد. با ازسرگیری روابط دو کشور، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت این مطالبه را مطرح کرد که مراسم دعای کمیل زائران ایرانی مانند گذشته در بین‌الحرمین برگزار شود. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، به ایسنا گفته است که عربستان در برابر این مطالبه دلیل آورده است که فضای بین‌الحرمین، امنیت قابل تأمینی ندارد و دلیلی که به تازگی مطرح کرده، این است که آن محل در مسیر گذر زائران است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت که پیشنهاد شده است این مراسم در پشت‌بام مسجدالنبی (ص) در مدینه برگزار شود؛ جایی که راه کسی بسته نمی‌شود و فضای وسیع و خوبی برای برگزاری دعای کمیل دارد.

عربستان هنوز به این مطالبه و پیشنهاد ایران پاسخی نداده است.

این گزارش به‌روز رسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha