به گزارش ایسنا، تقاضای چینیها برای خودروهای لوکس خارجی کاهش یافته است زیرا مشتریان، مدلهای مقرونبهصرفهتر برندهای چینی را ترجیح میدهند که اغلب با تخفیفهای بالا فروخته میشوند.
این خبر بدی برای خودروسازان اروپایی مانند پورشه، آستون مارتین، مرسدس بنز و بیامدبلیو است که مدتهاست بر بخشهایی از بزرگترین بازار خودروی جهان، تسلط دارند.
رکود طولانیمدت املاک در چین باعث شده است که بسیاری از مصرفکنندگان تمایل کمی برای خریدهای بزرگ داشته باشند.
پاول گونگ، رئیس تحقیقات صنعت خودروی چین در موسسه «یوبیاس» گفت: بسیاری از خریداران خودرو تحت تاثیر یارانه ۲۰ هزار یوانی (۲۸۳۰ دلار) دولت چین برای خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی قرار گرفتهاند.
کلر یوان، مدیر و تحلیلگر ارشد متمرکز بر صنعت خودروی چین در آژانس اعتبارسنجی اس اند پی گلوبال، گفت: «کند شدن رشد اقتصادی یکی از عوامل کلیدی کاهش تقاضا برای خودروهای لوکس است.»
اس اند پی اعلام کرد سهم بازار فروش خودروهای لوکس در چین که معمولا قیمتی بالای ۳۰۰ هزار یوان (۴۲۴۰۰ دلار) دارند، در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شد و به حدود ۱۵ درصد از کل فروش رسید اما این روند، اکنون در حال معکوس شدن است. سهم فروش خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۴، به ۱۴ درصد و در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۵، به ۱۳ درصد کاهش یافت.
تحلیلگران اظهار کردند: در حالیکه فروش خودروهای لوکس کاهش یافته است، تولیدکنندگان چینی، از جمله تولیدکننده خودروهای برقی بیوایدی، مرتبا خودروهای برقی و هیبریدی جدید از جمله خودروهای لوکس را با قیمتهای ارزانتر، عرضه میکنند.
کلر یوان گفت: محصولات خودروسازان چینی، حتی در بخش خودروهای لوکس نیز رقابتیتر و مقرونبهصرفهتر هستند. به همین دلیل است که برندهای خارجی به تدریج قدرت خود را از دست میدهند.
بیوایدی در سالهای اخیر از فولکسواگن به عنوان بزرگترین فروشنده خودرو در چین پیشی گرفته است. طبق گزارش انجمن خودروهای سواری چین، بیوایدی از ابتدای سال جاری تاکنون، پرفروشترین برند خودرو در چین برای خودروهای انرژی جدید است که شامل خودروهای برقی و هیبریدی میشود. بیوایدی، قیمت مدلهای برقی و پلاگین هیبریدی خود را تا ۳۴ درصد کاهش داده و به رقبایش مانند جیلی و لیپموتور فشار وارد کرده است.
شرکت خودروسازی لوکس فراری ایتالیا، از کاهش ۱۳ درصدی فروش خودرو به هنگکنگ و تایوان در فاصله ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه درسال گذشته خبر داد.
اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، در اواخر اکتبر به سرمایهگذاران گفت: «رقابت شدید در چین به این زودیها از بین نمیرود.» این خودروساز اعلام کرد: «وضعیت بازار در بخش خودروهای لوکس و گرانقیمت در چین، همچنان پرتنش است.»
خودروهای لوکس دست دوم ارزانتر میشوند و کاهش علاقه به خودروهای لوکس به شدت به نمایندگیهای فروش ضربه میزند.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، یکی از فروشندگان خودروهای دست دوم که خود را هائو معرفی کرد اما از طرف شرکتش مجاز به گفت وگو با رسانهها نبود، اعلام کرد دو سال است که قیمتها در حال کاهش است.
انتهای پیام


نظرات