• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404092617308
  • خبرنگار : 71282

راز فروش محصولات در جهان؛

چطور بنگاه‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند؟

چطور بنگاه‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند؟

امروزه اکثر کشورهای دنیا بخش قابل ملاحظه‌ای از فعالیتهای اقتصادی خود را توسط شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می دهند زیرا این کار علاوه بر افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار، فروش محصولات بنگاه‌ها را رونق داده و بهره وری آنها را بالا برده است.

به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان بنگاه‌های کوچک و متوسط در افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، تولید ثروت و کاهش فقر و نابرابری نقش حیاتی دارند و یکی از راهبردهای مهم برای هدایت بخش غیررسمی بازار به بخش مولد اقتصاد، توسعه وحمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

اگرچه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند، بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را می‌گردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود.

به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.

اتصال کسب و کارها و بنگاه‌های صنعتی خرد و کوچک به بنگاه‌های بزرگ ضمن افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است.در سال‌های اخیر، موضوع اتصال بنگاه‌های خرد به کلان و پیوند صنایع کوچک به صنایع بزرگ به یکی از محورهای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و به‌عنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.

بنگاه‌های خرد و کوچک در مناطق محروم و کم برخوردار به عنوان بازیگران فعال در اقتصاد تولیدی شناسایی می‌شوند و امکان رقابت‌پذیری برای آنها در بازار کار فراهم می‌شود.

سیدمالک حسینی - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اخیرا در سفر به استان فارس و دیدار با جمعی از جوانان کارآفرین و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری صدرا شیراز، بر ضرورت توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار در شرایط کنونی کشور تأکید کرد و نقش جوانان خلاق و نوآور و شناسایی الگوهای نوین کسب‌وکار را راهکاری مؤثر برای عبور از چالش‌های اقتصادی کشور دانست.

وی کاهش منابع مالی دولت در حوزه اشتغال و تولید را یادآور شد و افزود: تجربه‌های موفق نشان می‌دهد که اتصال بنگاه‌های کوچک و متوسط به بنگاه‌های بزرگ و بهره‌گیری از ظرفیت شرکای راهبردی، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهد.روش‌های قدیمی دیگر پاسخگوی مسائل امروز نیست و باید با نگاه خلاقانه، مدل‌های جدید را جایگزین کرد.

به اعتقاد معاون وزیر کار، مدل اتصال تولیدکنندگان خرد به برندهای بزرگ در شرایط کنونی فضای کسب و کار کشور قابل اجراست و زنجیره کردن ظرفیت های جزیره ای و امکانات و منابع قابل توجه اما منفصل از هم به شکل معنا داری در کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری منابع موثر خواهد بود.

اتصال کسب و کارها و بنگاه‌های صنعتی خرد و کوچک به بنگاه‌های بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است
اتصال کسب و کارهای خرد و کوچک به بنگاه‌های بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است

حسینی تاکید کرد: بررسی های میدانی نشان می دهد به‌کارگیری و هم افزا کردن ظرفیت های موجود در توسعه بنگاه‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های جدید برای راه‌اندازی کسب و کارها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در کاهش هزینه‌ها موثر است. در مدل اتصال بنگاه‌ها حتی اگر در آغاز با سختی‌هایی همراه باشد و موفقیت چشمگیری حاصل نشود اما با گذشت زمان، موفقیت بالای این مدل تضمین شده است.

به گفته وی، بسیاری از واحدهای خرد،کوچک و متوسط به واسطه محدودیت‌های منابعی که دارند،از ساختارهای سازمانی توسعه یافته و واحدهای حرفه ای در پیگیری موضوعات و مسائل مالی و اداری برخوردار نیستند لذا در برابر سازوکارها و دیوان سالاری پیچیده در حوزه های مالی و اداری با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که فرایند تولید و ارائه خدمات آنها را با چالش‌های جدی مواجه می کند برای همین وجود یک نهاد تخصصی مشترک خدمت دهنده می‌تواند تحول جدی همراه با کاهش هزینه مالی و زمان برای گرفتن این خدمات را برای آنها فراهم کند.

هم اکنون اتصال کسب و کارها و بنگاه‌های صنعتی خرد و کوچک به بنگاه‌های بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است.این امر ضمن افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است.

هم افزا کردن ظرفیت‌های موجود در توسعه بنگاه‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ های جدید برای راه‌اندازی کسب و کارها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در کاهش هزینه‌ها موثر است.بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌ عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی کشور مطرح هستند و طی سالهای اخیر نقش و جایگاه آنها در اقتصاد کشور برجسته‌تر شده است.

از مهم‌ترین کارکردهای این بنگاه‌ها، اشتغالزایی، کارآفرینی، رشد اقتصادی، خلق ایده‌های نو، افزایش رقابت‌پذیری کالا در بازارهای جهانی و تجمیع پس‌اندازها و سرمایه‌های خرد است.حال با اتصال این بنگاه‌ها به صنایع و بنگاه‌های بزرگ می‌توان در سطح وسیع‌تری این کارکردها را قوت بخشید.

SME‌ها یا بنگاه‌های خرد و متوسط به دلیل ضعف در دسترسی به منابع مالی و کمبود قدرت چانه‌زنی نیازمند حمایت‌ دولت هستند و این حمایت باید در حوزه‌های مالیاتی،بانکی، گمرکی و ارزی صورت گیرد.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، شرکت‌های کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری هستند که به رشد و توسعه آن کشور کمک می‌کنند.بسیاری از آنها برای آنکه بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند درصدد تقویت خود برمی آیند و از طریق اتصال با شرکت‌ها، بنگاه‌ها و صنایع بزرگ قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا بخش قابل ملاحظه‌ای از فعالیتهای اقتصادی توسط شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می شود، زیرا رونق این بنگاه‌ها منجر به کاهش نرخ مشارکت نیروی کار در شغل‌های کاذب و غیررسمی می‌شود؛ از این رو دولت‌ها با تدابیر مختلف تلاش می‌کنند رقابت‌پذیری آنها را به گونه‌ای بالا ببرند که توان رقابت در بازارهای جهانی را به‌ دست آورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha