• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8107-04353
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گفت‌وگو/ يك آهنگساز: افراط و تفريط در ذات هنر وجود دارد

ذات موسيقي و اصولا هنر درقالب كلي، تجاوز به گوش‌ها و احساس مردم و افراط و تفريط است. عبدالرسول كارگشا - خواننده‌ موسيقي سنتي و آهنگساز - با اعلام اين مطلب به خبرنگار هنري ايسنا، گفت: يك خواننده بايد آواز بخواند و در گوش افراد حاضر در يك محيط ، تجاوز كرده و از حالت افراط و تفريط استفاده كند تا هنر در آن محيط شكل گيرد و پديد آيد. وي افزود: هنرمند نبايد تافته جدا بافته باشد و يك جا بنشيند تا ديگران دنبالش بيايند. هنرمند بايد هنرش را اجرا كند كه يا مورد قبول مردم قرار مي‌گيرد و يا مردم آن را نمي‌پسندند. هنرمندي كه اين شجاعت و جسارت را دارد، مي‌تواند مطرح شود و پيشرفت كند. زيرا هنرمندي كه خود را در يك چهارديوارمحصوركند، نتيجه‌اي نمي‌گيرد. لذا افراط و تفريط در ذات هنر وجود دارد. به گفته‌ي وي، همه نوع موسيقي و هنري بايد وجود داشته باشد تا مردم دست به انتخاب بزنند. زيرا مخاطب اصلي يك هنرمند، مردم هستند، اگر مردم را حذف كنيم ديگر هنري وجود نخواهد داشت، چرا كه هنر براي مردم است. اين خواننده موسيقي اصيل ايراني، در مورد افراط و تفريط در بحث موسيقي سنتي و پاپ اظهار داشت: هنر همه‌گير است و وقتي موضوعي همه‌گير شد، بايد تمام سلايق را در نظر گرفت. وقتي قرار است مخاطب عام و كلي داشته باشيم، بايد همه سلايق و خواسته‌هاي عام را مدنظر قرار دهيم، اما اگر قرار است براي افرادي مشخص و در يك محدوده خاص، اجراي موسيقي يا هر هنر ديگري داشته باشيم، بايد با در نظر گرفتن يكسري آيتم‌هاي حركت كنيم. وي اضافه كرد: به عنوان مثال، اگر بخواهيم در اجراي موسيقي سلايق مخاطب عام را در نظر بگيريم، هيچوقت نبايد افراط و تفريط كنيم. بايد هميشه همه چيز به صورت آزاد در معرض انتخاب ديگران قرار گيرد و ديگران خود تصميم بگيرند كه از موسيقي پاپ، كلاسيك يا اصيل ايراني استفاده كنند و يا از موسيقي فولكلور و محلي. همچنين در زمينه‌ي موسيقي به طور اخص بايد شنونده را آزاد بگذاريم تا خود دست به انتخاب بزند و چنانچه رسانه‌اي بخواهد با افراط و تفريط يك موسيقي رابه جبر و زور به گوش شنونده برساند، اين امر كاملا اشتباه است و نتيجه عكس خواهد داشت، چون شنونده آنرا پس مي‌زند. عبدالرسول كارگشا، با اعلام اين مطلب كه همه نوع موسيقي بايد به صورت يكسان از طريق رسانه‌ها پخش شود. اضافه كرد: در كنار اين موضوع بايد يكسري اطلاعات در اختيار مردم قرار گيرد تا راحت‌تر دست به انتخاب بزنند، اما اگر رسانه‌اي مثل صداوسيما و يا مطبوعات تنها به يك نوعي موسيقي بپردازند و آن رابزرگ كنند، اين امر نوعي گول‌زدن مردم است و باعث مي‌شود مردم چنان آن را پس بزنند كه منجر به سقوط آن نوع موسيقي شود. به عنوان نمونه، در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي موسيقي در قالب سرود خيلي زياد پخش مي‌شد كه مردم را دچار وازدگي كرد و در حال حاضر نيز موسيقي پاپ اينگونه شده است. به گزارش ايسنا، اين خواننده‌ي سنتي ادامه داد: در حال حاضر هيچ محل و مجرايي براي انتخاب خواننده وجود ندارد، به گونه‌اي كه هر كس از راه مي‌رسد، خواننده مي‌شود. در حاليكه بايد كاتاليزوري وجود داشته باشد، چرا كه هنر رابطه مستقيم با روح و احساسات انسان دارد. لذا اين امرخيلي بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد. كارگشا در پاسخ به اين سوال كه آيا شرايط زماني باعث بوجود آمدن افراط و تفريط نمي‌شود، گفت: اينكه بگوئيم اكثريت جامعه، قشر جوان هستند و بايد به خاطر اين قشر تنها نوع خاصي از موسيقي رواج پيدا كند، درست نيست. مردم آن چيزي هستند كه انديشمندان، فرهيختگان و هنرمندان اجتماع به آنها مي‌دهند و باعث رشدشان مي‌شوند. يعني به اين دليل كه مردم شعر حافظ را درك نمي‌كنند، نبايد شعر نامفهوم و آبكي به خوردشان دهيم، بلكه بايد از طريق آموزش، سطح فكر و فرهنگ مردم را بالا ببريم تا شعر حافظ را درك كنند. اين آهنگساز در ادامه سخنانش، موسيقي پاپ موجود در ايران را يك نوع موسيقي ”من در آوري” دانست و گفت: موسيقي كه در حال حاضر با اين عنوان عرضه مي‌شود، اصلا پاپ نيست و اين موسيقي هنوز در ايران وجود ندارد. زيرا موسيقي پاپ معناي خاصي براي خود دارد. وي تصريح كرد: هيچ صنف و گروهي وجود ندارد كه اعتباري به اين موسيقي بدهد و بگويد با استناد اين اعتبارات و آيتم‌هايي كه وجود دارد، خواننده موسيقي پاپ بايد داراي چه ويژگيهايي باشد و چه دركي از موسيقي داشته باشد و چه دوره‌هايي را طي كند تا بتواند وارد اين عرصه شود. يعني هيچ قاعده خاصي در اين زمينه وجود ندارد و به همين دليل است كه هر كسي در اين عرصه به خوانندگي مي‌پردازد. كارگشا در خاتمه اظهار داشت: اصولا در زمينه‌ي پاپ قاعده‌اي وجود ندارد، اما عامه پسند است و اشعارعام و دم‌دستي دارد، مردم جذب آن مي‌شوند. در حاليكه ، موسيقي اصيل، قالب و جايگاه خاصي دارد. يك خوانندهي براي پاگذاشتن به اين عرصه بايد سال‌ها در قالب رديف و هفت دستگاه و پنج آواز و... كار كند، رديف‌ها و مقام‌هاي موسيقي اصيل، خوانندگي و چگونه خواندن و نيز چگونگي استفاده از حنجره‌اش را فرا گيرد و درك صحيح از شعر داشته باشد تا بتواند وارد اين عرصه شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha