• یکشنبه / ۱ دی ۱۳۸۱ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8110-00195
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

شعر شاهنامه، حديث شاهان نيست؛ روانشناختي اساطير ايراني است

نشست پژوهشي ـ روانشناسي با حضور دكتر ميهن بهرامي، فريده خردمند و جمعي از اساتيد دانشگاه، داستان نويسان و علاقه‌مندان به اين هنر، در مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) مشهد برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست دكتر مهين بهرامي در رابطه با روانشناسي شعر شاهنامه، گفت: شعر شاهنامه، حديث شاهان نيست؛ بلكه شعر روانشناختي اساطير ايراني است. فردوسي، پاسدار زبان امروز ما، شخصيت تاريخي و شخصيت ايراني ماست. وي افزود: فرهنگ عظيم ما با فرهنگ‌هاي بزرگ دنيا نظير يونان، هند، مصر و چين، برابري مي‌كند و داراي خصوصيات و روانشناختي يك قوم بزرگ است كه روانشناسي امروز حداكثر مي‌تواند تا لايه‌ي چهارم آن را درك كند و لايه‌هاي ششم و هفتم آن كه به تعبيري همان هفت آسمان است، به سهولت قابل دستيابي نيست. بهرامي با اشاره به وجود انسان‌هاي كم نظيري همچون مولانا و سعدي كه نوشته‌هاي اين بزرگان، مبني بر يك روانشاختي عمقي از فلسفه‌ي روانشناسي فردي است، افزود: نظريه‌ي ناخودآگاه جمعي و ميراث اجتماعي نيز نشان دهنده‌ي اين است كه ما ميراث چند هزار ساله‌ي بشري در كره‌ي زمين داريم. اين نويسنده در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: روانشناسي، اشاره‌ا‌ي مستقيم به ثبات شخصيت دارد. انساني كه به طور دائم رنگ عوض مي‌كند، براحتي قابل شناسايي نيست. هر كدام از ما كه در ذهنيت خود نسبت به عقايد و يافته‌هاي خود محكم‌تر باشيم، داراي شخصيت محكم‌تري هستيم. دكتر بهرامي با اشاره به قصه‌ي سووشون سيمين دانشور، تصريح كرد: يكي از مهمترين اصول روانشناسي امروز، توانايي روح و تعامل آن است و ادبيات مي‌تواند قوانين باارزش زندگي بشر را به ياد انسان بياندازد كه اين مساله، به زيبايي تمام در سووشون ديده مي‌شود. در بخش ديگري از اين نشست، حاضران در سالن، به بحث راجع به داستان كوتاه “آرامش شبانه“ نوشته‌ي فريده‌ خردمند پرداختند. مهين بهرامي در اين رابطه، گفت: خردمند، داراي سبك خاص و موفقي است و مانند نويسندگان امروز، روزمرگي و تجربيات عاطفي و بادهاي ذهنيت خود را قصه نمي‌كند؛ بلكه در قدمي فراتر، ما را به جهاني مي‌برد كه در آن جا، به يك تفكر عميق وادار شويم. اسحاق‌نيا ـ مدرس دانشگاه حاضر در جلسه ـ نيز اظهار داشت: در اين داستان، نوعي خودسانسوري و نوعي درگيري ذهني نويسنده با خودش مشاهده مي‌شود؛ با اين توضيح كه موش قصه، قسمت‌هاي معيني را مي‌جود و به قسمت‌هاي سفيد و نانوشته كه چيزي را مورد سؤال قرار نمي‌دهد، كاري ندارد و ا ين موش، به جزئي از روان و شخصيت نويسنده تبديل شده است. سعيد موسوي ـ ديگر صاحب نظر حاضر در جلسه ـ با اشاره به راحتي و زيبايي نوشته، از فريده خردمند، ‌پرسيد: فضاهايي كه شما وارد آن مي‌شويد، فضاهايي نيست كه انسان‌هاي معمولي آن را تجربه كرده باشند؛ اين فضاها را چگونه خلق مي‌كنيد؟ اما فريده خردمند، سخن گفتن درباره داستان خود را سخت ‌خواند و از توضيح درباره‌ي آن، امتناع ‌كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.