• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۸۱ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8110-02221

مرتضي كاخي: مترقي‌ترين بخش شعر نو شعر اخوان ثالث است

همايش يكروزه ”شعري كه زندگي است” در دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش ادبي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين همايش با نام ”بررسي شعر هم روزگار پارسي” كه به ياد شاعر معاصر مهدي اخوان ثالث و تجليل از قيصر امين پور برگزار شده بود و زرتشت اخوان ثالث در آن حضور داشت، مرتضي كاخي شاعر و ويراستار دقايقي را درباره‌ي شعر اخوان صحبت كرد. مرتضي كاخي در ابتدا بااشاره به شعر ”زمستان” اخوان اظهار داشت: تاثيري كه اين شعر در محيط دوران سرودنش گذاشت بي‌نظير بود و در تاريخ ادبيات ايران اخوان ثالث در اين شعر توانست لحظه‌هاي بسيار نابي را بر جاي بگذارد كه شايد بتوان اين تاثير و حس و حال را شبيه شعرهاي سيف فرغاني در زمان حمله‌ي مغول به ايران دانست. نويسنده‌ي ”باغ بي‌برگي” گفت: نمي‌توانم پيش‌بيني كنم كه ميزان مخاطبان شعر اخوان چقدر است و از شاعري كه اين همه تاثير گذاشته و به خوبي از شعر كهن تاثير پذيرفته است چگونه مي‌توان سخن گفت اين شاعر معاصر در ادامه تصريح كرد: شايد مترقي‌ترين بخش شعر نو ما شعر اخوان ثالث باشد كه درعميق‌ترين و حاصل‌خيزترين اقاليم شعر فارسي ريشه دوانده است و پيوند دادن اين دو با هم يعني زبان كهن و نو جلوگيري از بي‌ريشگي زبان است. ما وامدار اخوان هستيم او از مرزهاي كتاب وخاطره گذشت و وارد تاريخ ادبيات فارسي شد. وي افزود: شايد يادآوري برخي نكته‌ها درباره‌ي شعر اخوان بي‌اثر نباش اينكه او از چهره‌هايي است كه اگر فردوسي و ملك‌الشعراي بهار را كه پيشينيان و نياي او به حساب مي‌ايند بگذريم و كنار بگذاريم هيچ شاعري در زبان فارسي به اندازه‌ي او عاشقانه به ايران نگاه نكرده است به ايران اينجا و اكنون او كلي بافي درباره‌ي درد مردم فلان منطقه‌ي كره‌ي زمين نكرده و كسي است كه در حضور يك حاكميت خشن و بي‌ترحم در شعر خود به سرودن، آخر شاهنامه مي‌رسد و خيلي راحت در حالي كه مي‌توانست بگويد اين شعر را براي عده‌اي ديگر گفته‌اند اشاره‌ي مستقيم به زمانش مي‌كند بدور از شعارزدگي و با جسارت و جرات تمام. مرتضي كاخي تصريح كرد: شنيع‌ترين جلوه‌ي شعر شعر شعاري است شعري كه شعار شود، نه شعار خوبي است و نه شعر خوبي است. در حقيقت ازآن فضاي حساس حركت كردن و در مناك شعار نيافتادن كار ساده‌اي نيست و اخوان به خوبي از عهده‌ي آن بر آمده است. وقتي يك شاعر از سه درد يعني ابژكتيو Objective شعر مي‌گويد و از بيدادگري حرف مي‌زند تا دنيا هست اين شاعر هم باقي مي‌ماند مثل شعر حافظ كه همه جا و هميشه حاكم است و وجود دارد و هر جا ظلمي و بيدادگري باشد در هر اقليمي شعر اخوان هم در كنار دردمندان حضور دارد همچنانكه برخي شعرهاي نيما اشارات شخصي ندارند. نويسنده‌ي روشن‌تر از خاموشي بيان داشت: نكته‌ي ديگر درباره ي شعر اخوان مايه گرفتن اين شاعر از ادب گذشته و در عين حال اسير آن هم نماندن است او خيلي راحت مي‌توانست يكي از شاخه‌هاي شعر كلاسيك باشد و وقتي به قالب نو روي آورد همه تعجب كردند اما تلاش بي‌وقفه‌ي او در شعر نو است و بزرگترين خدمت را به جريان شعر نو بي‌ترديد اخوان انجام داده است و اگر او كتاب‌هايي همچون عطا و لقاي نيما و بدعت‌هاي نيما را نمي‌نوشت چه بسا هنوز نيما مورد لعن مي‌بود ولي اخوان با زبان كارشناسي و كاملا حرفه‌اي پاسخ اين افراد را براي هميشه داد و پايه‌هاي شعر نو را در دانشگاه‌ها و مراكز علمي محكم كرد. مرتضي كاخي در پايان سخنانش ضمن خواندن شعر ”سبز” اخوان ثالث در پاسخ به پرسش مبني بر رابطه‌ي شعر و موسيقي درشعر اخوان ثالث توضيح داد: اخوان ريشه در شعر كهن پارسي دارد ارتباط شعر و موسيقي در فرهنگ ما از هر فرهنگ ديگري بيشتر و عميق‌تر است و در شعر اخوان هم پيداست. بزرگان ادبي ما شعرهايشان را همراه با موسيقي و چنگ مي‌خوانده‌اند و شعر موسيقي را زير سايه‌هاي خود گرفت لازم به اشاره است در اين برنامه قرار بود از قيصر امين‌پور شاعر معاصر تجليل شود اما قيصر امين پور به علت بيماري در اين برنامه حضور نيافت. در پايان فيلمي از زندگي و اثار مهدي اخوان ثالث به نمايش درآمد و در طول اجراي برنامه اسماعيل جنتي همراه با تك‌نوازي فريد مظفرزاده برخي از شعرهاي اخوان را براي حاضران خواندند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.