• جمعه / ۳ مرداد ۱۳۸۲ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8205-13594

عطاءالله اميدوار در خصوص بازخواني آثار قديمي موسيقي: نبايد مانع كار كسي شويم

دكتر عطالله اميدوارگفت: مدتي است بحث بازسازي يا بازخواني آوازهاي قديمي، بر سر زبانهاست و معتقدم كه نبايد به خود اجازه دهيم تا مانع كار كسي شويم. اين خواننده، در گفت‌وگويي با خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد: بايد اذعان كرد كه موسيقي اصيل ما، از شروع راديو به راه ديگري رفته است. در اين راه اساتيدي به اجتماع معرفي شده و مورد قبول جامعه قرار گرفته‌اند كه تا حدودي ارتباط خود را با موسيقي گذشته قطع كردند. به گفته‌ي شاگرد استاد سليمان خان امير قاسمي، موسيقي گذشته ما با صداي خوب، صلابت، قدرت و صداي خوش شش دانگ تبديل به موسيقي شيرين ملايم، كند، غم انگيز با دانگ پايين شد. وي با بيان اينكه در حال حاضر اساتيدي پيدا شده‌اند كه برخي آهنگ‌ها را بازسازي مي‌كنند تاكيد كرد: هيچ ايرادي ندارد و هيچ ارگان و سازماني هم حق ممانعت از كار آنها را ندارد. اين مساله را همگان مي‌دانند كه حرفه‌ي موسيقي يك شغل براي امرار معاش نير هست. وي در عين حال تصريح كرد: منتها كسي كه بازخواني يا بازسازي نوايي را برعهده مي‌گيرد، بايد با اجازه صاحب اثر باشد. حقوق مادي و معنوي را به او بدهد بعد تصميم بگيرد و تنها صدا و سيماست كه مي‌تواند تصميم بگيرد يك موسيقي را پخش كند يا نكند. مساله مهم فرهنگي اينجاست يعني كارشناسان بزرگ فرهنگي بايد تصميم‌گيري كنند كه بايد ديد اين افراد داراي چنين صلاحيتي هستند يا نه. اظهار نظرهايي كه در اين باره از سوي هنرمندان مي‌شود، جاي سوال دارد. اميدوار با اشاره به اينكه هنوز كسي نتوانسته تار آقاحسين قلي، درويش خان و علي اكبر شهنازي را همچون خودشان بزند، يا آواز اقبال، طاهرزاده، سيدمحمدخان اميرقاسمي تاج را بخواند و يا سنتور حسن خان، سماع‌الحضور و حبيب سماعي را بزند به ايسنا گفت: حرف و بحث و تحقيق در اين باره زياد است. وي افزود: اساتيدي كه در راديو بودند امروز به رديف‌هاي سازي و آوازي اساتيد گذشته روي آورده‌اند و آنقدر در انتقال آن به شاگردان سخت‌گيري مي‌كنند و از مسايل مشكل عرفان و سخن مي‌گويند كه شاگرد از موسيقي دلزده مي‌شود و در نتيجه افرادي در اين راه تربيت مي‌شوند كه همچون هم مي‌زنند، همچون يكديگر مي‌خوانند و قدرت بداهه خواني و بداهه نوازي از آنها سلب مي‌شود. وي افزود: در اين زمان به قدرت علم جديد و كامپيوتر و آگاهي و روشني جوانها موسيقي‌هايي بوجود مي‌آيد كه بسيار زيباست. امروز اساتيد بزرگ جهان نت‌هاي خود را روي حافظه كامپيوتري با ساز ضبط كرده و در اختيار همه گذارده‌اند . هر كس اطلاعاتي كه درباره‌ي موسيقي علمي داشته باشد، مي‌تواند نوارها را با هر سازي كه بخواهد در كامپيوتر بازسازي كند و با صداي طبيعت درآميزد و فضاي دلپذير و مسرت بخش ايجاد كنند. وي در ادامه اضافه كرد: حتي در ايران هم با سازهاي ايراني چنين كارهايي انجام شده و هنرمنداني، موسيقي‌هاي زيادي به گونه‌هاي مختلف ، موسيقي فيلم و ... ارايه دادند كه قابل تقدير است. اميدوار در گفت‌وگو با ايسنا بار ديگر يادآور شد: ما حق نداريم جلو كار و فعاليت جوانها را بگيريم البته هنر موسيقي چيزي است كه تا از دل كسي برنخيزد، به آن مبادرت نمي‌كند شايد ضعيف باشد و شكست بخورد، بسته به افراد جامعه است كه خريدار آن هستند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha