• شنبه / ۸ شهریور ۱۳۸۲ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8206-02919

رييس دانشكده صنايع دانشگاه اميركبير : خودروسازان از حمايت دولت و فرصت‌هايي كه داشتند سوء استفاده كردند

« حمايت بي‌چون و چراي دولت در سال‌هاي گذشته و نداشتن واردات خودرو سبب شده است كه صنعت خودروي ايران نه احساس رقابت كند نه خطر پيوستن به سازمان تجارت جهاني را درك كند.» دكتر سليمي، رييس دانشكده صنايع دانشگاه اميركبير، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود:« دولت بايد به گونه‌اي عمل كند كه صنايع داخلي از جمله صنعت خودرو احساس خطر كنند، ولي حمايت‌هاي دولت از صنايع مختلف از جمله صنعت خودرو سبب سستي در اين صنايع شده است. خودروسازان از حمايت دولت و فرصت‌هايي كه داشتند سوء استفاده كردند.» وي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را حتمي دانست و گفت:« بدنه صنعت خودرو نيز به همراه مديران آن بايد به اين امر آگاهي يابند » وي گفت:« نبود رقيب قوي و وجود فضاي بسته سبب شده است كه مديران صنعت خودرو يا مناسب اين پست نباشند يا اگر نيز مناسب انتخاب شده‌اند، بدنه اين خودروسازان ميل به تحول و فرار از فضاي سنتي خود را نداشته باشند.» او با اشاره به اينكه حمايت بيش از اندازه دولت از خودروسازان خطرناك است، ادامه داد:« براي اصلاح صنعت خودرو در كنار اصلاح سخت‌افزاري احتياج به اصلاح نرم‌افزاري نيز داريم كه در اين صنعت به كندي پيش مي‌رود.» سليمي از جمله اصلاحات نرم‌افزاري در اين صنعت را اصلاح سيستم‌هاي سنتي نرم‌افزاري فرآيندهاي مالي، حسابداري، فرايند توليد و فرآيند خريد و فروش دانست. وي تصريح كرد:« به علت بروكراسي اداري و سنتي بودن فرآيندهاي شركت، حتي قيمت دقيق خودروي پيكان نيز مشخص نيست، البته اصلاح سيستم‌هاي اداري و نرم‌افزاري بسيار ارزان‌تر از سيستم‌هاي سخت‌افزاري است و با همكاري با دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها اين امر محقق خواهد شد.» وي تاكيد كرد:« اگر مديران صنعت خودرو نيز خطرپيوستن به wto را حس مي‌كردند، به اصلاحات نرم‌افزاري روي مي‌آوردند.» وي دربارة اينكه اگر ايران تا سال 215 به سازمان تجارت جهاني نپيوندد و بعد از آن با تعرفه‌هاي صفر وارد اين سازمان شود چه تبعاتي خواهد داشت؟، افزود:« ‌در اين صورت صنايع كشور از جمله خودروسازان نيز با ورشكستگي مواجه خواهند شد و نيز اگر صنعت خودرو با اين روند كند حركت كند، دچار مشكل مي‌شود.» وي اصلاح ساختار اداري و الگوي مديريت براي پيوستن به اين سازمان را ضروري دانست و گفت:« بايد الگوي فروش و خريد تامين منابع و نامناسب بودن سطح كيفيت اصلاح شود و همچنين هزينه‌هاي اضافي كاهش يابد.» وي ريشه مشكلات صنعت كشور را نبود نگاه صادراتي دانست و گفت:‌« نگاه صادراتي تنها راه ايجاد اشتغال مبدل است وآمادگي براي صادرات نيز يكي از پيش‌نيازهاي پيوستن به WTO است.» وي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را داراي مزايا و معايبي دانست و گفت:« اگر مي‌خواهيم صادرات را انجام دهيم بايد به WTO بپيونديم.» وي گفت:« پيوستن به تجارت جهاني مستلزم زمان است و در اين مدت بايد وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به اصلاحات ساختاري در خود از جمله كاهش هزينه و افزايش كيفيت براي پيوستن به اين سازمان مجهز شوند.» وي گفت:« در صورت نبود سياست‌ها مناسب براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني با مشكل افزايش بيكاري و نابودي صنايع داخلي مواجه خواهيم شد.» انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha