• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8406-06752

گفت‌وگو با پيشكسوتان عرصه‌ي خبر: مسعود ابراهيمي‌، پيشكسوت صفحه‌ي حوادث: درروزنامه‌ها كمتر به صفحه‌ي حوادث توجه مي‌شود تشكيل انجمن خبرنگاران حوادث ضروري است

گفت‌وگو با پيشكسوتان عرصه‌ي خبر:
مسعود ابراهيمي‌، پيشكسوت صفحه‌ي حوادث:
درروزنامه‌ها كمتر به صفحه‌ي حوادث توجه مي‌شود
تشكيل انجمن خبرنگاران حوادث ضروري است

«مسعود ابراهيمي»‌ از سال 1368 وارد عرصه‌ي مطبوعات شد. او اولين تجربه‌ي خبرنگاري خود را با روزنامه‌ي «كار وكارگر» آغاز كرد اما به علت علاقه‌ي بسياري كه به اخبار حوادث داشت به هفته نامه‌ي تازه تاسيس حوادث رفت و در حال حاضر به عنوان سردبير سرويس حوادث روزنامه‌ي ايران كه از پرخواننده‌ترين صفحات اين روزنامه است، مشغول به فعاليت است.

ابراهيمي‌ در گفت وگو با خبرنگار سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي مشكلات صنفي خبرنگاران حوادث اظهار داشت: يكي از مسائل عمده‌ي حوزه‌ي حوادث در تعريف عملكرد آن است. چرا كه بسياري معتقدند بيان اخبار حوادث هشداري به خانواده‌هاست تا آن‌ها بدانند در محيط پيرامون آن‌ها چه مي‌گذرد، اما گروهي ديگر معتقدند انتشار اين اخبار باعث ترويج بدآموزي در جامعه مي‌شود، در حقيقت خبرنگاران حوادث خود نيز در سردرگمي‌ مانده‌اند كه اين اخبار باعث افزايش جرم هستند يا عامل پيش‌گيري از آن؟

وي با اشاره به اين كه خبرنگاران حوادث نسبت به خبرنگاران ساير حوزه‌ها با مشكلات بسياري مواجه هستند، تصريح كرد: خبرنگار حوادث در دادگاه‌ها، به دنبال كشف علل سياهي‌ها در جامعه است و در واقع امر بازتاب كننده‌ي وقايعي است كه كمتر انساني از آن‌ها گريزي دارد و اين مساله سبب مي‌شود كه بر روحيه‌ي اين خبرنگاران تاثيرات منفي گذاشته شود و حتي آن‌ها را دچار افسردگي كند.

ابراهيمي ‌با اشاره به اين‌كه خبرنگاران حوادث دائما با شرايط غيرقابل پيش‌بيني مواجه اند، گفت: خبرنگاران ما بدون اينكه از قبل شرايط آماده باشد، بايد به سرعت به محل وقوع حادثه برسند اما اينكه چه اتفاقي خواهد افتاد، قابل پيش‌بيني نيست و تنها خبرنگار است كه براي تهيه خبر بايد از سه هزاران مشكل عبور كند.

اين روزنامه نگار يكي ديگر از مشكلات خبرنگاران حوادث را عدم همكاري مسوولان حوزه‌ها دانست و گفت: البته در سال‌هاي اخير، يكسري از مسوولان، اين موضوع را به خوبي درك كرده اند، كه اگر خودشان اخبار را منتشر نكنند ، بالاخره اين خبر از جاي ديگري فاش مي‌شود، اما گاهي اوقات در برخي از حوادث كه حساسيت بيشتري دارند، آن‌ها به هيچ عنوان حاضر به همكاري نيستند‌، به طور مثال در ماجراي پاكدشت، يك هفته قبل از اينكه خبر از سوي مسوولان نقل شود، خبرنگاران از اين ماجرا آگاهي داشتند اما بايد بررسي مي‌كرديم، خبر را چگونه منتشر كنيم تا آن‌ها نيز نتوانند اين ماجرا را انكار كنند.

وي با اشاره به اينكه در روزنامه‌ها كمتر به صفحه‌ي حوادث توجه مي‌شود،‌گفت: با توجه به اينكه اكثر مخاطبان روزنامه‌ها را صفحه‌ي حوادث تشكيل مي‌دهند، اما مدير مسؤول روزنامه‌ها، كمتر به اين صفحه توجه مي‌كنند، در واقع دستمزد آن‌ها با ساير خبرنگاران، نسبت به كاري انجام مي‌دهند، پايين است .

بنابر اين بايد راهكارهايي اتخاذ شود تا خبرنگاران از حمايت‌هاي خاصي مانند بيمه برخوردار شوند تا اگر حادثه‌اي براي آن‌ها پيش آمد، بتوانند مشكلات را رفع كنند.

ابراهيمي‌ در پايان تصريح كرد: تشكيل انجمن خبرنگاران حوادث امري ضروري است، چرا كه با تشكيل اين انجمن اين خبرنگاران مي‌توانند مشكلات صنفي خود را سريع‌تر پيگيري و رفع كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha