• چهارشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-06450

/توسعه رسانه‌يي- ضرورت و راهكار/ رييس دانشكده‌ي خبر: راه‌اندازي راديو ايسنا يك ابتكار ... اثبات آن موجب طراوت جوانان .. ايجادآن زمينه‌ساز شبکه‌هاي خصوصي

/توسعه رسانه‌يي- ضرورت و راهكار/
رييس دانشكده‌ي خبر: 
راه‌اندازي راديو ايسنا يك ابتكار ... اثبات آن موجب طراوت جوانان .. ايجادآن زمينه‌ساز شبکه‌هاي خصوصي

رييس دانشكده‌ي خبر در خصوص طرح راه‌اندازي راديو ايسنا، گفت: اين يک طرح ابتکاري و تاثيرگذار است، چراكه بدنه‌ي دانشجويي کشور از يک پتانسيل و ظرفيت بسيار بالا براي ورود به اين صحنه برخوردار است.

دكتر محمدحسن جعفري سهاميه در گفت‌وگو با سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ادامه داد: چنان که ايسنا اين واقعيت را نيز به اثبات رساند. ايجاد يک شبکه راديويي با گرايش و تاکيد بر پخش اخبار و اطلاع‌رساني، مي‌تواند طراوت خاصي را در جامعه اکثرا جوان ما به وجود آورد و خود هموار کننده راه براي تاسيس شبکه‌هايي راديو و تلويزيوني خصوصي نيز باشد. همان طور که تاسيس ايسنا، زمينه‌ساز تاسيس شمار زيادي خبرگزاري‌هاي خصوصي يا نيمه‌خصوصي در کشور شد.

به اعتقاد رييس دانشكده‌ي خبر، بدون ترديد شبکه‌هاي خصوصي‌اي که از داخل کشور و در چارچوب ضوابط و ارزش‌هاي تعيين شده توسط دولت، به پخش برنامه اقدام کنند، بسيار مطلوب‌تر از پر شدن اين خلا، توسط کانال‌هاي راديو تلويزيوني خارج مرزهاست که به طور طبيعي، اجباري براي رعايت ارزش ها، مفاهيم و چارچوب‌هاي مورد نظر دولت و حاکميت در کشور ما را ندارند. اين نخستين دليل بر ضرورت همراهي با تاسيس شبکه‌هاي خصوصي راديويي و تلويزيوني است.

دكتر محمدحسن جعفري سهاميه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره‌ي ضرورت تأسيس رسانه‌هاي صوتي و تصويري خصوصي در ايران، ادامه داد: براي پاسخ درست به اين سوال بايد به يک پرسش‌ مهم‌تر پرداخت: آيا با توجه به ويژگي‌هاي عصر حاضر، اصولا امکان ادامه انحصار کانال‌هاي تلويزيوني در دست حاکميت و دولت وجود دارد يا خير؟ روشن است که پاسخ به اين پرسش منفي است، چراكه امکانات فناوري موجود براي تاسيس و فعاليت شبکه‌هاي خصوصي به حدي متنوع، قابل دسترسي و ارزان است که بدون شک روز به روز بر تعداد شبکه‌هايي که حتي از خارج مرزها براي سطح کشور برنامه پخش مي‌کنند، افزوده خواهد شد. بنابراين دولت‌ها اصولا در شرايطي نيستند که بتوانند بين ممنوعيت و موافقت براي ايجاد اين شبکه ها دست به انتخاب بزنند.

وي افزود: اين اتفاق در همين زمان هم به واقعيت رسيده است و هم اکنون نيز شمار زيادي شبکه هاي ماهواره‌اي فارسي زبان سراسر کشور را پوشش مي‌دهند. بدون شک اين فرايند گسترش بيشتري نيز خواهد يافت. بنابراين دولت‌ها تنها با يک انتخاب مواجه هستند، «اين که با چنين فرايند اجباري همراه شده و قادر به نظارت، هدايت و اثر گذاري بر آن باشند» اين فرايند قابل حذف شدن نيست.

جعفري با اشاره به اين كه بدون شک، ضرورت‌هاي ديگري نيز وجود دارد که مي‌توانند به عنوان نقاط مثبت و قوت چنين طرحي مدنظر قرار گيرند، تصريح كرد: تا به امروز حاکميت جمهوري اسلامي در کشور ما، اين گونه انديشيده است که شبکه‌هاي راديو و تلويزيوني خصوصي بي شک يک طرح منفي با پي آمدهاي زيان بار است. بر اين اساس بايد گفت اين يک برداشت کاملا اشتباه است، چرا که اين ابزار مي‌تواند از يک تهديد به يک فرصت و از يک نقطه ضعف به قوت تبديل شود.

رييس دانشكده ي خبر در پايان افزود: مهمترين اين دستاوردها، نقش رسانه‌هاي خصوصي در کنترل قدرت و جلوگيري از گسترش فساد مالي و اداري گروه حاکم است. بدون آن که حريم منافع ملي کشور شکسته شود. اين يک دستاورد بزرگ است. همچنين نکته ديگر به کار گرفتن تمامي پتانسيل‌هاي رسانه‌اي موجود در کشور، براي برنامه‌ريزي و اجراست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha