• شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۴ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8407-06993

/گزارشي از طراحي پلات‌فرم ملي خودرو در ايران/ ساخت پلات فرم ملي از رويا تا واقعيت

/گزارشي از طراحي پلات‌فرم ملي خودرو در ايران/ 
ساخت پلات فرم ملي از رويا تا واقعيت

بر اساس گزار ش‌هاي بدست آمده، شركت ايران خودرو در حال بررسي طراحي و توليد پلات فرم ملي براي خودروهاي كلاس B و C و D است.

به گزارش خبرنگار صنعت خودروي ايسنا؛ بانك توسعه اسلامي در حال پرداخت 150 ميليون دلار تسهيلات مالي براي طراحي پلات فرم به ايران خودروست. ايران خودرو نيز قصد طراحي سه پلات فرم را در كلاس‌هاي اشاره شده را دارد. بر اين اساس در كلاس B اين شركت قصد دارد با اطلاعات بدست آورده از پلات‌فورم پژو 206 در پروژه پژو آريان، پلات‌فورم ملي را در اين شركت توليد كند.

اين شركت در پروژه X11 (نيو پيكان ) با ايجاد تغييراتي 30 درصدي در پلات‌فورم خودروي پژو 206و نصب موتور سوم خانواده موتور ملي با ظرفيت 1.4 ليتر، اولين پلات فرم جديد خود را بنيان خواهد گذاشت .

در كلا س C و D نيز كار طراحي پلات فرم جديد سمند در حال پيگيري است و مدل جديد سمند با اين پلات فرم راهي بازار مي‌شود.

همچنين ايران‌خودرو در حال طراحي و ساخت پلات فرم ملي قابل بهره‌گيري در خودروهاي گاز سوز كلاس D , C است.

منوچهر منطقي ، مديرعامل ايران خودرو چندي پيش گفته بود:« بر اساس برنامه‌ريزي موجود تا دو سال آينده پلات‌فرم سمند به طور كامل متعلق به ايران‌خودرو خواهد بود.»

دكتر ناصري ، رييس مركز تحقيقات ايران خودرو در اين زمينه مي‌گويد:« نمونه اوليه مدل جديد سمند طراحي شده و در اين خودرو ا‌ز پلات‌فورم جديد استفاده خواهد شد. در خودرو سمند از يك موتور و گيربكس جديد استفاده خواهد شد و در اكسل و اچ‌بك پلات‌فرم كنوني سمند نيز تغييرات اساسي ايجاد مي‌شود تا مدل بعدي اين خودرو با پلات‌فرم جديد و طراحي جديد و قيافه كاملا جديد باشد.»

يك مقام مسوول در ايران‌خودرو نيز به ايسنا مي‌گويد:« هم‌اكنون نمونه اوليه خودرو ساخته شده و بر اساس خودروهايي كه در نمايشگاه‌هاي مختلف از مدل جديد سمند به نمايش گذاشته شده، نظرسنجي كرديم و خودرو پرديس بيشترين استقبال را از طرف مردم داشته است و به همين دليل مدل سال 85 نيز بسيار شبيه به پرديس خواهد بود.»

وي درباره پلات‌فورم اين خودرو نيز اظهار مي‌كند:« موتور و قواي محركه اين خودرو بطور كلي تغيير خواهد كرد و سيستم تعليق و فرمان‌بندي سمند نيز دچار تغييرات اساسي مي‌شود و بر اين اساس يك پلات‌فورم جديد كه كاملا ايراني است در اين خودرو استفاده مي‌شود.»

به گزارش ايسنا؛ كارهاي مقدماتي براي طراحي خودروي PU90 بين ايران‌خودرو و رنو نيسان نيز آغاز شده است.

آندرياس گابريل، مديرعامل رنو پارس در اين باره به ايسنا، گفت:« در طرح PU90 همه چيز به صورت مشترك بين ايران‌خودرو و رنو شكل مي‌گيرد. اين خودرو يك وانت خواهد بود كه در سبد محصولات رنو نيز خودرويي جديد محسوب مي‌شود.»

او ادامه داد:« اين خودرو از روي پلات‌فرم ال‌ ـ90 اقتباس شده، اما تغييراتي در پلات‌فرم اين خودرو داده شده و شاسي اين خودرو از نظر طول كشيده‌تر شده است؛ ضمن اين كه بخش موتوري آن مشابه ال ‌ـ90 است.»

وي افزود:« براي طراحي اين خودرو، دو واحد مركز تحقيقات ايران‌خودرو و تكنوسنتر رنو كار مشتركي را انجام خواهند داد.»

به گزارش ايسنا؛ كار طراحي موتور ملي كه قرار است در پلات فرم جديد سمند استفاده شود به تازگي پايان يافته است. موتور دوم از اين خانواده نيز هم‌اكنون با مركز تحقيقات موتور آلمان در ايران‌خودرو بصورت مشترك در حال طراحي است.

ناصري، درباره طرح پلات‌فرم‌ها مي‌گويد:« وقتي داراي پلات‌فرم X90 (در پروژه ال -90) و پلات‌فرم‌هاي جديد و همچنين پلات‌فرم خودمان شويم، به تعدادي زيادي موتور و جعبه‌دنده و سيستم تعليق نياز خواهيم داشت كه به راحتي با تلفيق اين پلات‌فرم‌ها مي‌توانيم پلات‌فرم‌هاي جديد ديگري نيز طراحي كنيم كه اين همان مزيت پلات‌فرم مشترك است. هم‌اكنون فولوكس و آئودي، ميتسوبيشي و پروتن و نيسان و رنو نيز به‌همين صورت خودرو توليد مي‌كنند.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران؛ نبود دانش طراحي و ساخت پلات‌فورم به‌عنوان حلقه مفقوده صنعت خودرو ايران ياد مي‌شود و به همين دليل يك خودرو سال‌ها توليد مي‌شود و به‌سختي از مدار خارج مي‌شود. از طرفي هزينه طراحي پلات‌فورم بسيار بالاست و به همين دليل شركت‌هاي خودروساز مختلف با پيمان‌هايي سعي در طراحي پلات‌فورم مشترك براي كاهش هزينه دارند.

پلات‌فورم مجموعه شاسي، قواي محركه و سيستم تعليق است كه مي‌توان بر روي آن بدنه‌هاي مختلف را طراحي كرد.

هم‌اكنون قطعه‌سازاني كه براي خودروسازان ايراني قطعه توليد مي‌كنند، بدون در دست داشتن نقشه دقيق فني، قطعات پلات فرم را به روش مهندسي معكوس توليد مي‌كنند و به همين دليل كيفيت خودروهاي داخلي هنوز فاصله زيادي با خودروهاي مشابه جهاني دارد.

البته خودروسازان داخلي سعي دارند با قرارداد ال -90 نبود دانش ساخت پلات فرم را بر طرف كنند و از سوي ديگر با همكاري با شركت‌هاي مشاور طراحي در اروپا به دانش طراحي پلات فرم دست يابند.

هم اكنون برخي معتقدند با تغيير و تحولات انجام شده در مركز تحقيقات ايران خودرو، قدرت اين كار در اين مركز وجود ندارد. البته برسي ها نشان مي دهد توان طراحي موتور در پروژه موتور ملي ايجاد شده است، اما هنوز در زمينه طراحي سيستم تعليق و كفي خودرو در نقطه آغازين قرار داريم و پايه طراحي پلات فرم هاي آينده نيز بر روي كفي پژو 206 و پژو 405 شكل خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha