• جمعه / ۱۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8408-05728
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

نشست خبري«آكواريوم»برگزار شد ايرج قادري:هنرمندان تئاتر،پنبه سينمايي ها را...،آقاي شريفي‌نيا شما جاي خودت را...،هر چه ميسازم انتقاد...،پيشنهادهاي باغ و ويلا...

نشست خبري«آكواريوم»برگزار شد
ايرج قادري:هنرمندان تئاتر،پنبه سينمايي ها را...،آقاي شريفي‌نيا شما جاي خودت را...،هر چه ميسازم انتقاد...،پيشنهادهاي باغ و ويلا...
شنيده‌ام هنرمندان تئاتر، زياد پنبه هنرمندان سينما را مي‌زنند، پس چرا از تئاتر به سينما مي‌آيند، شايد به اين دليل است كه سينما اتوموبيل هاي خوشگل دارد!. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، ايرج قادري در نشست خبري فيلم آکواريوم که در «ايرانيوز» برگزار شد، با اشاره به رنجش برخي بازيگران تئاتر از وي به خاطر حرفهايي که اخيرا در يک مصاحبه زده اظهار داشت: من قرار نيست به شخصي اهانت كنم و نميكنم، براي هنرمندان تئاتر هم احترام قائل هستم، اما يك نفر مثل آقاي پرويز پرستويي پيدا مي شود که مدتي كار سينمايي نكند 6 ماه در تئاتر كار مي‌كند و قيد پول و ماشين و ... را هم مي‌زند. هر كس بايد جاي خودش باشد. هنرمندان عزيز تئاتر هم اگر كار در سينما را كسر شان ميدانند در همان جا بمانند و وارد حريم سينما نشوند. قادري با اشاره به عدم حضور محمدرضا شريفي‌نيا در فيلم آكواريوم و دلخوري هايي وي گفت: با او ملاقات كرديم و ضمن قراري كه با وي گذاشتيم، موافقت كردم كه در فيلم آكواريوم بازي كند و حتي لباس براي وي دوختيم و تست گريم هم انجام داديم و آماده شديم به همراه شريفي‌نيا به استانبول برويم كه خبردار شديم اين بازيگر ممنوع الكار شده است. وي يادآور شد: خودتان را جاي من بگذاريد. با توجه به حضور ما در يك مملكت غريب و ديگر اينكه فضاهايي كه انتخاب كرديم هزينه داشت، در نهايت تصميم گرفتيم هنرمند ديگري را جايگزين آقاي شريفي‌نيا كنيم كه در آخر به ايرج نوذري رسيديم كه خيلي هم از كار ايشان راضي هستم و شايد هم صلاح بر اين بود كه اين اتفاق بيافتد. بعد از آن جريان، شريفي‌نيا به من زنگ زد كه از كجا معلوم اگر من بازي مي‌كردم، بهتر نبودم و من در پاسخ به سؤال او گفتم: آقاي شريفي‌نيا هنرمند عزيز، نازنين ، مهربون، شما هنرمندي هستيد كه بايد در جاي خودتان قرار بگيريد، زيرا من و ديگران نمي‌توانيم جاي شما را بگيريم و شما هم نخواهيد توانست به جاي كس ديگري بازي كنيد. گفتم، دلخور نشو، شما نمي‌توانيد نقش آقاي گري گوري پك را بازي كنيد. وي در پاسخ به اينکه گفته ميشود آكواريوم به لحاظ قصه ، موقعيت‌ها و حتي ساختارشبيه فيلمهاي سالهاي دور خود اوست گفت: قبول ندارم . حتي اگر هم اينطور باشد كه يكي مثل من با تخصص، جوانمردي و مردانگي را مجدداً نشان بدهد، بد است؟! اگر كس ديگري مي‌ساخت مي‌گفتند تريلوژي است ! اصلا صدها فيلم ساخته شده كه مردها، زن‌ها را طلاق مي‌دهند و دلايل رسيدن به طلاق و عناوين مختلف مرح مي‌شود، مگر اشكالي دارد؟ اصلا شما يك فيلمنامه، يك قصه خوب بدهيد تا من بسازم. البته بايد تاييدش كنم. هر چه ميسازم انتقاد مي‌كنند و ميگويند فيلمفارسي و... وي افزود: در جمعي نشسته بوديم يكي از دوستان فيلمي گذاشت ولي تيتراژ اول كه نام كارگردان و عوامل در آن بود، قطع شده بود و در آن جمع متوجه نشدند كه كارگردان فيلم من هستم. از بعضي از دوستان پرسيدم چه كسي اين فيلم را ساخته؟ يكي مي‌گفت مثلاً مهرجويي ، ديگري مي‌گفت بيضايي، يكي ديگر كيميايي را مثال مي‌زد و ... بعد صحبت شد چقدر اين فيلم قشنگ بود و به قولي فيلم را نقد مي‌كرديم. بعد از پايان فيلم گفتم كارگردان اين فيلم من بودم. آيا اگر از همان اول مي‌دانستيد، تعريف كارگردان را مي‌كرديد يا خير؟! مشكل من يك چيز است كه فقط از من انتقاد مي‌شود. کارگردان آکواريوم گفت: شما امروز اگر از من انتقاد كنيد، من فقط شما را نگاه مي‌كنم، زيرا آن انرژي سن 32 سالگي را ندارم كه بيايم جواب شما را بدهم، ولي سزاوار نيست كه انگ فيلم فارسي و انگ فيلم بد را به ايرج قادري كه از گذشته تا كنون از او فيلم ديده‌اند، بچسبانند. معمولاً رسم است پس از ساخت يك فيلم به آن نمره بدهند، مثلاً به خوش ساختي، موسيقي، سناريو كه خيلي مهم است، تكنيك و ... . فيلمنامه و فقط فيلمنامه . فقط از فيلم من انتقاد شده است و هيچ كس حس‌هاي آن را نگفته است. قادري در پاسخ به اينکه آيا فيلمنامه آكواريوم را مرحوم «فريدون گله» نوشته است؟ گفت: بله نوشت اما نه اين را . مرحوم يك فيلمنامه براي من نوشت، ولي در نهايت با آن موافقت نشد . وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره دلايل انتخاب تركيه به عنوان لوکيشن فيلم گفت: تنها فيلمي كه مي‌طلبيد در تركيه فيلمبرداري شود، فقط آكواريوم بود. من اين كشور را خوب مي‌شناسم و به نظر من تركيه يك ايستگاه است. مثلاً اگر بخواهيم به آمريكا و يا انگليس برويم، بايد از تركيه عبور كنيم و.... از طرفي اين كشور زيباترين لوكيشن‌ها را در جهان دارد. البته فرهنگ زياد بالايي ندارد. هر چند الان بهتر شده، ولي مناطق خوبي دارد. مثلاً كوچه‌هايي دارد با سرازيري‌ها و سراشيبي‌هاي زياد با سنگ‌فرش‌هاي جالب. من 8 ماه آمريكا بودم و در آن كشور اين نوع خيابان‌ها و كوچه‌ها را نديدم. بعد از لوكيشين دليل بعدي خود فيلمنامه است، زيرا در اين كشور پاسپورت و ويزاي قلابي و قاچاق به راحتي پيدا مي‌شود.شما در تركيه مي‌توانيد سند كاخ سفيد هم بدست بياوريد. آنقدر حقه‌بازي و كلاهبري زياد است. دليل ديگر راه نزديك اين كشور نسبت به كشورهاي ديگر به ايران بود، زيرا ويزا نمي‌خواست. وي با اشاره اينکه اصلا جريان چيست که يك سري فيلم ميسازند و در داخل كسي نميرود آنا را ببيند بعد هم بهشون ميگوييي چه ساخته اي يا ميخواي بسازي ميگويد جشنواره‌اي! اما امثال من؟! وي افزود: اصلا پولشون از كجا مياد. يا اين فيلمهايي كه ساخته ميشوند فيلمفارسي واقعي آنها هستند. اسم بگويم. ولش كن. چرا ،چرا ساخته ميشوند؟ قادري همچنين درباره اينکه گفته ميشود برخي از فيلمها در حين توليد پول خودشان را از راه وام، اسپانسر و يا در برخي موارد پول گرفتن از علاقمندان بازيگري درمي آورند گفت: خوب من با توجه به اينكه آن توان را ندارم كه وام بگيرم و يا ارتباطي با اينجور آدمها ندارم بايد چشم به گيشه‌ها ببندم. قسم مي‌خورم در طول زندگي من، هيچ وقت از اين مسائل نبوده است، البته پيشنهاد شده، براي مثال به من وعده باغ، ويلا و ماشين داده‌اند، ولي قبول نكردم. نه اينكه بخواهم ادعا كنم آدم باشرفي هستم. اين نوع كار كردن را بد مي‌دانم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha