• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8502-01936
  • خبرنگار : 71165

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح: *حتي وقوع يك جرم در نيروهاي مسلح زياد است *تعاليم اسلام خاصيت پيشگيري از وقوع جرم را داراست

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح: 
*حتي وقوع يك جرم در نيروهاي مسلح زياد است
*تعاليم اسلام خاصيت پيشگيري از وقوع جرم را داراست

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، در دهمين مجمع استاني پيشگيري از وقوع جرم در نيروهاي مسلح در تهران، گفت: حتي وقوع يك جرم در نيروهاي مسلح زياد است و بايد با كار علمي در اين زمينه از وقوع جرم پيشگيري كنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدكاظم بهرامي با اشاره به ضرورت مرور درس‌هاي پيامبر اعظم (ص)، گفت: در كل كشور اين جلسه سيصد و بيست و سومين جلسه‌ي مجمع استاني پيشگيري از وقوع جرم است كه از سال 78 تاكنون در سراسر كشور انجام شده و اين جلسه دهمين جلسه‌ي آن در تهران است.

وي با اشاره به تعاليم مختلف اسلام، تاكيد كرد: تمام آيات و روايات و تعاليم اسلام خاصيت پيشگيري از وقوع جرم را داراست و اين جنبه‌ي بسيار قوي مورد توجه بوده است.

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، هم‌چنين با اشاره به بند پنجم اصل 156 قانون اساسي كه يكي از وظايف قوه‌ي قضاييه را پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمان مي‌داند، افزود: به همين دليل در سازمان قضايي نيروهاي مسلح اداره‌ي كل عفو و پيشگيري از وقوع جرم تشكيل شد تا اين وظيفه را به انجام رساند كه از اواخر سال 76 با برنامه‌ي منسجم‌تر و همكاري مستمر نيروهاي مسلح بحث پيشگيري با برنامه‌ريزي منظم در دستور كار قرار گرفت.

بهرامي با اشاره به وجود دو برنامه‌ي پنج ساله در زمينه‌ي پيشگيري از وقوع جرم، عنوان كرد: در برنامه‌ي پنج ساله‌ي اول بحث آسيب‌شناسي نيروهاي مسلح مطرح است؛ اين‌كه چه جرايمي اتفاق مي‌افتد و علل و راهكارهاي آن چيست. در اين زمينه 22 تحقيق انجام شده كه 16 مورد آن مربوط به جرايم و 6 مورد مربوط به تحقيقات تكميلي است.

وي، 16 عنوان جرم مورد تحقيق را برشمرد و گفت: جرايم فرار از خدمت، ارتشاء، مواد مخدر، خودزني، قتل عمد و غير عمد، سرقت، اختلاس، جعل، سهل‌انگاري منجر به ايراد خسارت، لغو دستور، ايجاد ضرب و جرح، ترك پست، خوابيدن سر پست، اخاذي، سهل‌انگاري در مراقبت از زنداني و اهانت از جمله جرايمي است كه در نيروهاي مسلح اتفاق مي‌افتد.

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، 6 تحقيق تكميلي را علل كاهش عزت نفس سربازان وظيفه، خريد خدمت سربازي، آزمون شخصيت يا هنجاريابي سربازان وظيفه‌، علل ناسازگاري آنها و خوشايندسازي محيط و هنجاريابي آزمون عزت نفس سربازان وظيفه عنوان كرد.

وي اضافه كرد: 643 راهكار اجرايي براي برطرف كردن اين جرايم استخراج شده كه 335 راهكار اصلاحي، 270 راهكار تكميلي و 38 راهكار آن تاسيسي است.

بهرامي ادامه داد: برخي راهكارها كلان است كه مربوط به سياست‌گذاري كلي نيروهاي مسلح است كه توسط مسوولان عالي بررسي شده و به فرمانده‌ي كل قوا تقديم مي‌شود و در صورت دستور وي اجرايي مي‌شود اما برخي راهكارها هست كه فرماندهان عالي نيروهاي مسلح دستور اجرا را صادر مي‌كنند و تعدادي نيز هست كه خود مسوولان يگان‌ها و پادگان‌ها مي‌توانند اجرايي كنند و نياز به دستور و بودجه‌ي خاصي ندارد كه مجموع آن 95 راهكار است كه در اين رابطه كار تحقيقي صورت گرفته و تجربيات اجرايي يگان‌ها به دست آمده و موانع احتمالي آن احصاء شده و در نهايت قرار شد اين 95 راهكار اعلام و اجرايي شود كه مي‌تواند در كاهش جرايم بسيار موثر باشد.

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، در خصوص 5 محور مورد توجه در برنامه‌ي 5 ساله دوم، گفت: محور اول و دوم توجه درماني و شناخت درماني است كه بررسي علل وقوع و راهكارها مي‌تواند در تصميم‌گيري‌ها نقش اساسي داشته باشد و در اين سال‌ها با توزيع خلاصه تحقيقات در مجامع استاني در آسيب‌زدايي نقش اساسي ايفا مي‌شود.

وي، محور سوم را بحث اصلاح قوانين و مقررات دانست و اظهار داشت: قوانين ما در بخش‌هايي ناقص است كه ما قانون جرايم نيروهاي مسلح را اصلاح كرديم و از اواخر سال 82 اجرايي شده كه نقش اساسي در كاهش جرم داشته است. هم‌چنين توجه به قانون آيين دادرسي نيروهاي مسلح، قانون خدمت نظام وظيفه، قوانين استخدامي و موارد نيازمند اصلاح آنها ضروري است.

بهرامي، اصلاح عملكرد و كاركرد سازمان قضايي نيروهاي مسلح را محور چهارم و صورت گرفتن هماهنگي براي اجراي راهكارهاي كلان را محور پنجم اين برنامه دانست.

رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، مرحله‌ي دوم را بحث جغرافيايي وقوع جرايم و تحليل جمعيت كيفري و بررسي محيط‌ هاي جغرافيايي جرم‌زا عنوان كرد و گفت: تشكيل مركز مطالعات و تحقيقات در هر يك از نيروهاي مسلح، بازرسي‌هاي آينده‌نگر، آموزش‌هاي حقوقي و قضايي نيروهاي مسلح در همه‌ي سطوح و هماهنگي و همكاري ميان مجموعه‌ها را از جمله ساير برنامه‌هاي سازمان قضايي نيروهاي مسلح عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: حتي وقوع يك جرم در نيروهاي مسلح زياد است و اگر ما جرايم محدودي نيز داشته باشيم بايد كارهاي علمي انجام دهيم و از وقوع جرايم جلوگيري كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha