• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8506-04084
  • خبرنگار : 71012

مشغول جراحي هستيد يا تصويربرداري؟! گزارشي از پشت صحنه‌ي سريال «حلقه سبز» حاتمي‌كيا

مشغول جراحي هستيد يا تصويربرداري؟!
گزارشي از پشت صحنه‌ي سريال «حلقه سبز» حاتمي‌كيا

اتاق عمل مركز قلب تهران روز گذشته يكي از پرجمعيت‌ترين عمل‌هاي قلب را به خود ديد! چرا كه اين بار آن چه اهميت داشت تصويربرداري آخرين پلان سريال ابراهيم حاتمي‌كيا بود و نه نجات جان يك انسان!

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، آخرين پلان «حلقه سبز» حاتمي‌كيا روز گذشته در حضور رييس سازمان صدا و سيما، مدير شبكه سه سيما و جمعي از خبرنگاران شبكه‌هاي تلويزيوني و خبرگزاري‌ها تصويربرداري‌ شد.

در اين روز ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان آثار مطرحي چون « از كرخه تا راين»، «‌آژانس شيشه‌اي»، « بوي پيراهن يوسف»، « روبان قرمز»، «ارتفاع پست» و « به نام پدر» كارگرداني ديگر را به خود مي‌ديد چرا كه اين بار بايد به ميزانسن و دكوپاژهاي خبرنگاران تلويزيوني و عكاسان مطبوعاتي تن مي‌داد.

مدير شبكه سه سيما، پيش از رييس سازمان صدا و سيما به سر صحنه رسيد و مدتي را با ابراهيم حاتمي‌كيا به گپ و گفت‌وگو مشغول شد.

در همين حين هنروران مجموعه كه همگي با لباس‌هاي اتاق عمل از ديگران متمايز مي‌شدند، با نخ و سوزن‌هاي خيالي، شكم بيمار خيالي را مي‌دوختند تا براي تصويربرداري پلان مورد نظر آماده شوند.

در اطراف صحنه هر آن چه ديده مي‌شود تداعي كننده صحنه‌هاي واقعي بود از قلب گوسفندي در يخ نگهداري شده گرفته تا وسايلي كه در دست هنرپيشه‌هاي سريال ديده مي‌شود.

حتي با آن كه قطره‌اي خوني در اتاقي وجود ندارد، بوي خون نيز به مشام حاضرين مي‌رسد.

عوامل سريال «‌حلقه سبز» كه مجموعا در سه بيمارستان تصويربرداري داشتند، در نهايت مركز قلب تهران را براي صحنه‌هاي اتاق عمل انتخاب كرده‌اند؛ چرا كه به گفته‌ي ابراهيم حاتمي‌كيا اين مركز از كامل‌ترين تجهيزات در سطح تهران برخوردار است.

سرانجام عزت‌الله ضرغامي، وارد و فضاي صحنه شلوغ‌تر ‌شد. رييس سازمان صدا و سيما، مدتي را به گفت‌وگو با كارگردان «حلقه سبز» مي‌گذراند و در اين ميان واكمن‌ها و دوربين‌هاي خبرنگاران از ثبت لحظه‌اي غافل نمي‌مانند. البته در آن ازدحام، عرصه، عرصه‌ي زور و بازو بود و ظاهرا هر كه قوي‌تر، در ثبت لحظه‌ها موفق‌تر بود!

ضرغامي به محض ورود به اتاق عمل با لبخند خطاب به دست‌اندركاران مجموعه مي‌گويد:« مشغول جراحي هستيد يا تصويربرداري؟!»

رييس صداوسيما اميدوار است كه با ساخت «حلقه سبز» فضاي بيشتري براي پيوند قلب در ايران باز شود و اين فرهنگ در ميان مردم كشورمان جا بيفتد.

حاتمي‌كيا نيز در بخشي از صحبت‌هاي خود اشاره مي‌كند كه «‌حلقه سبز» هيچ ربطي به جنگ ندارد، اما گويا سرنوشت او به نوعي با اين پديده گره خورده است؛ چرا كه آخرين پلان اين سريال نيز در اتاقي گرفته مي‌شود كه در مواقع جنگ براي عمل‌هاي جراحي از آن استفاده مي‌شود.

ضرغامي در بخشي از صحبت‌هاي خود از حاتمي‌كيا مي‌پرسد كه آيا از مجموعه عواملي كه در بيمارستان حضور دارند نيز در سريال « حلقه سبز»‌استفاده شده است كه اين كارگردان در پاسخ وي مي‌گويد: كاركنان بيمارستان نيز تا حدودي در صحنه‌ها حضور داشتند. اما نمي‌توانستيم از آنان درخواست كنيم كه در اين سريال بازي كنند؛ چرا كه نمي‌توانستند با گروه سازنده هماهنگ و همراه باشند.

سرانجام با فرمان «‌بسم‌الله» حاتمي‌كيا، آخرين پلان سريال «حلقه سبز» كه بيش از 30 ثانيه نبود و به تصاوير مربوط به جراحي يك بيمار محدود مي‌شود، گرفته شد.

پس از گرفتن اين پلان، نگاه‌ها براي صحبت‌هاي رييس سازمان صدا وسيما به او معطوف مي‌شود. ضرغامي فيلمنامه را عاملي مهم براي موفقيت مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌داند و مي‌افزايد: با توجه به جايگاه قصه در ميان مردم ايران، مجموعه‌هايي كه از قصه‌هاي خوبي برخوردار بوده‌اند، تاثيرگذاري بيشتري داشته‌اند.

رييس سازمان صدا و سيما معتقد است در «حلقه سبز» نگاهي جديد به مساله حيات و زندگي پس از مرگ به تصوير كشيده مي‌شود و اين مجموعه از دريچه‌اي جديد به مبحث ايثار و از خود گذشتگي مي‌پردازند.

به گزارش ايسنا، سريال « حلقه‌ سبز» ‌داراي سه نقش محوري است كه حميد فرخ‌نژاد، سيما تيرانداز و محمد حاتمي ايفاگر اين سه نقش هستند. در آخرين پلان اين سريال تنها سيما تيرانداز و محمد حاتمي حضور داشتند.

تيرانداز در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا درباره نقش خود در سريال « حلقه سبز» مي‌گويد: در اين سريال نقش « گلبهار» را بازي مي‌كنم. او يك انترن است كه با بيمار مرگ مغزي مواجه مي‌شود.

وي از حضور در سريالي به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا به عنوان يك آرزو ياد مي‌كند و مي‌گويد: وقتي با ايشان كار كردم متوجه شدم كه چقدر حضور در فيلم‌هاي آقاي حاتمي‌كيا لذت‌بخش است. چرا كه براي مقوله بازي و بازيگر اهميت بسياري قائلند.

محمد ساربان، ديگر بازيگري است كه در پلان آخر سريال « حلقه سبز» حضور دارد. وي كه در اين مجموعه تلويزيوني نقش جراح قلب را ايفا مي‌كند، نقش خود را بسيار جدي مي‌داند و مي‌افزايد: اين شخصيت نسبت به جامعه‌اش و پيوند قلب متعهد است و بسيار با جديت كار مي‌كند.

اين شخصيت حتي بر اساس ديالوگي كه آقاي حاتمي‌كيا نوشته‌اند در بخشي مي‌گويد: « من اجازه نمي‌دهم در اين بخش مسايلي كه در خصوص پيوند كليه اتفاق افتاده، مجددا تكرار شود.»

محمد ساربان ادامه مي‌دهد: در پايان قصه تحولي در درون شخصيت دكتر اتفاق مي‌افتد و ديگر تنها به ارتباطات منطقي اعتقاد ندارد او به مسائل متافيزيكي تا حدودي نزديك شده واعتقاداتش در اين مورد تقويت مي‌شود. در نتيجه در پايان حلقه سبز نرمش خاصي را در دكتر محتشم شاهد هستيم.

واما محمد پيرهادي كه تجربه تهيه‌كنندگي آخرين ساخته سينمايي ابراهيم حاتمي‌كيا « به نام پدر» دارد، حلقه سبز را نيز در شبكه سه سيما تهيه مي‌كند وي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اظهارمي‌كند: پس از حدود 10 ماه تصويربرداري، سرانجام آخرين پلان‌هاي سريال «حلقه سبز» همزمان با ميلاد پر بركت امام حسين (ع) به پايان رسيد. و طي چند روز آينده مرحله تدوين توسط مهدي حسيني‌وند و نظارت ابراهيم حاتمي‌كيا آغاز مي‌شود.

به گفته پيرهادي براي ساخت موسيقي سريال «حلقه سبز» تا كنون به صورت جدي با كسي صحبت نشده است. اما موسيقي در اين سريال جايگاه خاصي دارد و احتمام ويژه‌اي مي‌طلبد.

تهيه‌كننده « حلقه سبز» در پاسخ به پرسش ايسنا، درباره مشكلات كمبود بودجه سازمان صدا و سيما و تاثير آن بر اين مجموعه تلويزيوني، تصريح كرد: ما مشكلات سازمان را پنهان نمي‌كنيم. اما همدلي مديران صدا و سيما باعث شد كه مشكلات را با هم سپري كنيم.

پيرهادي مي‌گويد: سريال حلقه سبز سال آينده به شبكه سه تحويل داده مي‌شود.

بر اساس اين گزارش ايسنا، «حلقه سبز» دومين سريال تلويزيوني ابراهيم حاتمي‌كيا بعد از « خاك سرخ» محسوب مي‌شود. داستان اين سريال از زبان يك روح كه علاقه‌اي به اهداي قلب خود ندارد، روايت مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha