• شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۸۵ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8508-01826
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

/نخستين گوسفند حاصل از لقاح خارج رحم ايران در سلامت كامل/ رييس پژوهشكده جنين دام دانشگاه شهر كرد: دستيابي به اين فن‌آوري گامي درحفظ گونه‌هاي درشرف انقراض است

رييس پژوهشكده فن‌آوري جنين دام دانشگاه شهركرد با اشاره به موفقيت اخير محققان اين مركز در ايجاد و تولد نخستين گوسفند سالم حاصل از بلوغ آزمايشگاهي در كشور اظهار داشت: اين موفقيت ضمن كمك به رفع معضلات مرتبط با باروري مي‌تواند پايه‌اي براي مطالعات بعدي در زمينه شبيه سازي، به‌نژادي دام و حفظ گونه‌هاي باارزش حيات وحش باشد.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گوسفند يادشده كه ازنژاد « لري بختياري» است، 27 مهرماه سال جاري به روش سزارين در پژوهشكده فن‌آوري جنين دام به دنيا آمده و در حال حاضر در شرايطي طبيعي به زندگي ادامه مي‌دهد.

در مرحله اول چهار گوسفند به اين روش بارور شدند كه اولين جنين سزارين شده به دليل اختلالات ژنتيكي ناسالم (فاقد سر) بود.

ايده اين كار حدود سه سال پيش مطرح شده بود كه در پي آن مبلغ 200 ميليون تومان از سوي معاونت پژوهشي وزارت علوم براي احداث ساختمان پژوهشكده مذكور اختصاص يافته كه ساختمان آن تا چند ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

بنابر اعلام وزارت علوم اين پژوهشكده در حال حاضر حداقل نياز به مبلغ 500 ميليون تومان جهت تامين تجهيزات خود دارد تا بتواند فعاليت‌هايي همچون تعيين شناسنامه ژنتيك حيوانات ، منجمد كردن جنين دام، محافظت از ژن نسلهاي داراي قابليت دامي كه در معرض انقراض قرار دارد صادرات جنين دام و توليد حيوانات تراريخته را به مرحله اجرا برساند.

فرايند توليد جنين اين گوسفند آزمايشگاهي بدين صورت بوده كه ابتدا تخمدان‌هاي گوسفند از كشتارگاه و اسپرم تازه گوسفند لري بختياري نيز از ايستگاه توليد اسپرم تامين شده و پس از جداسازي تخمك از تخمدان‌ها، تخمك درمحيط خاص كشت داده شده و آماده لقاح با اسپرم شده و سپس در فرآيندي خاص، در كنار اسپرم قرار گرفته و

پس از 24 ساعت تخم لقاح يافته به محيط مخصوص كشت منتقل و پس از 9 روز به مرحله «بلاستوسيست» (زمان امكان انتقال جنين به رحم گوسفند) رسيد.

در ادامه با استفاده از اسنفج‌هاي هورموني كه 10 تا 12 روز در واژن گوسفند قرار گرفته، دام آماده شرايط جفت‌گيري «فحلي» شده و همزمان جنين به رحم گوسفند انتقال يافته است.

به گفته دكتر ابوالفضل شيرازي، رييس پژوهشكده جنين دام دانشگاه شهركرد، در حال حاضر ريسك توليد بلاستوسيت در كشور حدود 4 درصد است كه در قياس با آنچه كه در اكثر مراكز مرتبط با مسايل توليد مثل در خارج از كشور در حال انجام است ريسك بسيار قابل قبولي است.

وي با بيان اين كه حفظ گونه هاي در حال انقراض چه در زمينه وحوش يا گونه‌هاي اصلي بايد در شرايط آزمايشگاهي انجام شود، گفت: دستيابي به فن‌آوري توليد جنين در گوسفند و گاو و آماده سازي اسپرم و بلوغ آزمايشگاهي و انجماد جنين و همچنين بهبود روشهاي كشت سلول و آماده سازي سلول‌هاي جنين از جمله موفقيت‌هاي پژوهشكده جنين دام دانشگاه شهركرد مي‌باشد.

رييس پژوهشكده جنين دام دانشگاه شهركرد در عين حال به مسايل و محدوديت‌هاي مالي و كمبود بودجه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي اشاره كرد و به ايسنا گفت: با توجه به اين كه درصدد هستيم كار در زمينه سلول‌هاي بنيادي را شروع كنيم كمبود پرسنل و نبود روشهاي كاري كاملا مشخص از جمله چالش‌هاي پيش روي ماست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha