• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8512-00877
  • خبرنگار : 71132

مهدوي كني: *امام ولايت را با رأي مردم منافي نمي‌ديديد *گذشت دوره‌اي كه به ما بگويند به مساجدمان برگرديم *ممكن است شكل معقول ولايت فقيه در زمان ديگر تغيير كند

مهدوي كني:
*امام ولايت را با رأي مردم منافي نمي‌ديديد
*گذشت دوره‌اي كه به ما بگويند به مساجدمان برگرديم
*ممكن است شكل معقول ولايت فقيه در زمان ديگر تغيير كند

آيـت‌الـله مـهـدوي كـنـي گفت: « معتقدم آنچه درست است دين‌سالاري مردمي است.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس دانشگاه امام صادق (ع) در همايش ملي "سيره‌ي سياسي پيامبر اكرم (ص)" كه در اين دانشگاه برگزار شد، ‌اظهارداشت: «تأسيس دانشگاه براي اين بود كه عده‌اي از حوزوي‌ها و دانشگاهي‌ها جمع بين اين دو فرهنگ را به خوبي انجام دهند و اين انگيزه‌ي اصلي ما از تأسيس دانشگاه امام صادق (ع) بود. پيش از انقلاب به خصوص پس از آنكه يك حكومت اسلامي و ولايي در كشور تأسيس شد، ضرورت تقريب و تلفيق فرهنگ حوزوي و دانشگاهي احساس شد، زيرا گروهي كه انقلاب كردند اعم از حوزويان و دانشگاهيان خصوصا در شوراي انقلاب برادران مسلماني بودند كه آشنا با فرهنگ حوزه نبودند يا بالعكس.ما روحانيون هم با فرهنگ آنها (دانشگاهيان) آشنا نبوديم، درحالي كه هر دو طرفدار انقلاب بوديم به دليل تفاوت فرهنگ‌ها و نه مغاير بودن اهداف درگيري داشتيم و آنجا بود كه به فكر تأسيس نهادي براي نزديكي اين دو فرهنگ افتاديم.»

مهدوي كني افزود: « زماني كه صحبت از انديشه‌ي سياسي اسلام يا اقتصاد اسلامي مي‌شد عده‌اي تعجب مي‌كردند و مي‌گفتند اقتصاد و سياست يك علم است و ربطي به دين و اسلام ندارد. در آن زمان بود كه جدايي دين از سياست پيش آمد و خود را بروز داد.»

دبيركل جامعه‌ روحانيت مبارز ادامه داد: « با وجود اينكه عده‌اي پيش از انقلاب به روحانيون مي‌گفتند "از محراب و مسجد بيرون بياييد، اسلام فقط اين نيست، اقتصاد و سياست دارد" همان‌ها پس از انقلاب به روحانيون مي‌گفتند به مساجد برگرديد، حتي به من هم گفتند اما من به آنها گفتم گذشت دوره‌اي كه به ما بگوييد به مساجدمان برگرديم. شما در مشروطه سر ما كلاه گذاشتيد و در ملي شدن صنعت نفت هم علماء را به ميدان آورديد و در بسياري حوادث ديگر آنها را براي پيشتاز بودن و ترغيب مردم جلو انداختيد و پس از به ثمر رسيدن آنها گويي كه ظرف يك بار مصرفي است كه ديگر قابل استفاده نيست، اما اين، آن دفعه نيست، ما هم مسجد را حفظ مي‌كنيم و هم سياست را. امام هم با اين حرف‌ها از ميدان به در نرفتند.»

رييس دانشگاه امام صادق (ع) تصريح كرد: « امام(ره) با وجود اعتقاد به ولايت مطلقه‌ فقيه زماني كه در بهشت زهرا پس از بازگشت از پاريس سخن مي‌گفت "پشتيباني ملت" را فراموش نكرد و آنها را ناديده نگرفت و اين نشان مي‌دهد كه امام(ره)، ولايت را با رأي مردم منافي نمي‌ديديد. زماني هم كه براي رياست جمهوري به همراه آقاي هاشمي و شهيد باهنر خدمت امام(ره) رسيديم و مي‌خواستيم دكتر بهشتي را كانديدا كنيم امام(ره) گفت نمي‌خواهم روحانيت وارد كارهايي اجرايي شود، ما انقلاب نكرديم كه بر مردم سلطه داشته باشيم و حاكميت كنيم، خوب است كه در كارهاي نظارتي وارد شويم و ديگران وارد كارهايي اجرايي شوند.»

مهدوي كني يادآور شد: « عده‌اي واژه‌ي نظارت را از سخنان امام(ره) گرفتند و گفتند كه منظور ايشان نظارت فقيه است و آن را به خودش هم نسبت دادند، اما منظور امام اين نبود. زماني كه بني صدر رييس جمهور شد پس از مدتي درگيري بين گروه‌ها ايجاد شد به حدي كه امام(ره) مجبور شد هيأت حل اختلافي را معين كند. بعد از بررسي من، آيت‌الله يزدي و مرحوم اشراقي متوجه شديم كه اشكال از خود بني صدر است و نتيجه را با اجازه‌ي امام(ره) در رسانه‌ها اعلام كرديم و امام(ره) هم در حسينيه‌ي جماران گفتند كه ما اشتباه كرديم نظارت را به آن صورت مطرح كرديم، البته اين به اين معني نبود كه امام(ره) زماني ولايت فقيه را قبول داشته و زماني ديگر نظارت را و حالا پشيمان است، بلكه امام (ره) هميشه به ولايت فقيه معتقد بود اما شكل اعمال ولايت را به گونه‌اي ديگر مي‌ديديد و معتقد بود كه بايد با نظارت اعمال ولايت كرد.»

وي با تأكيد بر اينكه ولايت از ديدگاه امام(ره) امري پويا بوده است، گفت: «امام(ره) هميشه مي‌گفت كه من قائل به ولايت فقيه هستم اما در كارها دخالت نمي‌كنم، مگر اينكه احساس خطر كنم. در اين صورت است كه وارد مي‌شوم. در قانون اساسي هم ولايت مطلقه‌ي فقيه آمده اما در كنار آن تفكيك قوا و انتخابات بسياري نهادها را شاهد هستيم. پيامبر(ص) هم كه در زمان خود از مردم بيعت گرفت نه براي گرفتن حاكميت خود از مردم و مشروعيت چراكه مي‌دانست بدون بيعت نمي‌توان حكومت كرد، سيره‌ي سياسي ايشان هم در طول 10، 11 سال متغاير بوده و به تناسب ايام تفاوت‌هايي داشته است البته ايشان از اصول خود هيچ‌گاه دست برنداشتند.»

مهدوي كني ادامه داد: « با حكومت و سيره‌ي سياسي رسول‌الله نمي‌توان پذيرفت كه جهات سياسي و اجتماعي دين اسلام كه ماهيتي سياسي دارد را از آن جدا كرد، البته در اين مورد افراط و تفريطي هم شاهد بوده‌ايم. عده‌اي منكر ولايت و سياست در اسلام شدند و به شكل خوارج ظاهر شدند كه مي‌گفتند حكم از آن خداست و نفي حاكميت ديني مي‌كردند در زمان ما هم كه اين مسأله پيشرفت كرد عده‌اي مي‌گويند حكومت مال مردم است و مردم‌سالاري مطلق را قبول دارند. بنده يك وقت در مقاله‌اي گفتم اعتقادي به مردم‌سالاري ندارم؛ البته مي‌فرمايند "مردم‌سالاري ديني" و اينكه اين كلمه "ديني" درستش مي‌كند.»

رييس دانشگاه امام صادق (ع) كه در همايش ملي "سيره‌ي سياسي پيامبر اكرم (ص)" در اين دانشگاه سخن مي‌گفت ادامه داد:« من معتقدم آنچه درست است و اسلام مي‌گويد دين‌سالاري مردمي است.»

دبيركل جامعه‌ي روحانيت مبارز تصريح كرد:« درست است كه مردم بايد حكم خدا را پياده كنند، امام(ره) فرمودند ولايت فقيه است كه بايد اين حاكميت را اعمال ‌كند. به تناسب زمان روش‌هاي معقولي براي اين مسأله وجود دارد، شكل معقول ولايت فقيه در زمان ما اينگونه است و ممكن است در زمان ديگر تغيير كند.»

مهدوي كني در پايان تصريح كرد:« اساس سياست به معناي اداره‌ي مردم از دين جدا نيست، اما بايد اين مطلب را پويا تصور كنيم و جمود نداشته باشيم تا بتوانيم آن را به تمام دنيا عرضه كنيم.»

در ابتداي اين همايش دكتر عليخاني، دبير اجرايي اين همايش گزارشي از چگونگي روند آن ارائه كرد.

آيت‌الله مهدوي كني در جمع خبرنگاران:

با وجود اختلاف سليقه‌ها بايد براي وحدت تلاش كرد

آيت‌الله مهدوي كني با تاكيد بر طبيعت وجود اختلاف سليقه‌ها تصريح كرد كه بايد براي رسيدن به وحدت تلاش كرد.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دبير كل جامعه روحانيت مبارز كه در حاشيه‌ي همايش ملي «سيره‌ي سياسي پيامبر اكرم (ص)» در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگاري اظهار داشت: اگر بتوانيم با برگزاري چنين همايش‌هايي به لحاظ فكري، تقريبي بين مسلمانان ايجاد كنيم، خواه ناخواه در مقام عمل نيز وحدت پيدا مي‌كنند؛ پس آن‌چه مهم است، اين كه آن‌ها را از نظر انديشه به يكديگر نزديك كنيم.

وي با تاكيد بر وجود سلايق مختلف افزود: حتي در برپايي انقلاب اسلامي ايران هم انقلابيون با وجود حسن نيت در انديشه تفاهم نداشتند، مسلمان‌ها نيز بايد با انديشه‌ي تفاهم گرد هم بيايند و در مقام براندازي يكديگر نباشند؛ گرچه در صورت اختلاف فكر و سليقه مي‌توان بحث و گفت‌وگو كرد.

وي افزود: اميدواريم اين‌گونه جلسات ادامه داشته باشد و بتواند ما را به وحدت نزديك كند.

مهدوي كني در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري درباره سكوت و گوشه‌نشيني خود به مزاح گفت: "پيري هزاران حسن دارد". من واقعا حالم مساعد شركت در اين گونه امور نيست و تنها كارهاي ضروري خود را انجام مي‌دهم. در مورد سايرين نيز مي‌توانيد از خودشان بپرسيد.

به گزارش ايسنا دبيركل جامعه‌ي روحانيت مبارز در ارزيابي از كار دور جديد مجلس خبرگان نيز تصريح كرد: البته نتيجه‌ي كار اين شورا هنوز مشخص نشده، اما اعضاء همان اعضاي سابق هستند، اميدواريم كه نتيجه‌ي آن هم مثل سابق خوب باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha